Takk for meget fyldig svar. Ingen tvil om at det er til hjelp!
Mht kartløping skilles det grovt mellom å orientere i forkant vs etterkant. Sikrest er å orientere i forkant- ofte også kjappest.
Du tenker på å tenke på strekket som kommer etter posten du løper mot?
Tipper du er alt for opptatt av alle mulige detaljer- som tvinger farten ned/ stopp. Da mister du flyten i løpingen.
Ja, kan hende jeg er for opptatt av alle detaljer. Det handler vell om å forenkle bildet litt, regner jeg med? Plukke ut de viktigste detaljene?
Ingen kan lese kart nøyaktig i high- speed, men man lar oppmerksomheten veksle kart- steg- terreng. Tuppen på tommelkompasset holdes ved siste sikre holdepunkt- slik at blikket ditt umiddelbart blir på riktig plass på kartet. Kompasset gir deg samtidig retningen videre (husk at kartet alltid skal være orientert).
Ja, har begynt å terpe litt på tommelfingergrepet.
Men for å orientere kartet er det vell ikke noe annen måte enn å følge med på kompasset ofte, og snu kartet deretter?
Du kan benytte spectra (Silva) til å hjelpe deg på strekk som bunner i sikre oppfangere (da er det ingen grunn til å finlese kart- du hentes jo opp etter en stund). Det går kjappere å orientere etter farvekoden, enn å holde kartet helt riktig til enhver tid (orientert). Men er det detaljrikt terreng med få sikre punkt, må du jo være mer på kartet.
Ja, da tenker du på rein kompasskurs, rett og slett?
Jeg tar svært sjelden kompasskurs. Men når jeg først gjør det, må jeg senke farten betraktelig/stoppe for å klare å få nåla på riktig farge for så å se på retningen. Det er ingen annen teknikk på dette? Det er rett og slett bare å trene oftere på det?
Bruk treningsløpene til trening ikke vær redd for å kjøre på litt over evne!
Dess mer du leser kart, dess mer automatisert blir det: Les kart gjerne hjemme, på dass, jobb…- og forestill deg hvordan terrenget er ut i fra dette (=orientere i forkant). Løp en tur og sjekk ut ditt mentale bilde (mentale representasjon).
Ta noen intervalløkter i terreng: fra A til B (detaljer- typiske poster). Gyv løs og ikke vær nøye på om det blir litt småbom. (I pausene kan du finsjekke hva som egentlig skjedde).
Legg inn retningsforandringer slik at du trener på å nullstille deg på hver post.
Akkuratt. Så det å løpe i overfart er god trening?
Ikke for å torturere deg med spørsmål, men lettere for meg når jeg er helt 100% sikker på ting!