her får du alltid gode råd

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
dagolav2

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dagolav2 » 10 mai 2011 10:40

Hei!

Før jul begynte jeg å få verk/ smerter i venstre setemuskel. I starten var det mest om morgenen, særlig når jeg gikk i motbakke (førte venstre bein fram). etter hvert har det blitt mere vondt bak på samme lår, og også noe nedover i leggen. I det siste er det også av og til kribling under foten. - Det kan variere hvor det gjør vondt / mest vondt. Har vært et par ganger til Naprapat. Han brekkte litt på hofta og tøyde. Mente det var stiv hofte og at musklene rundt dermed jobbet ekstra og derfor ble vonde. Fikk noen tøyeøvelser først, og siste gangen også utfall jeg skulle ta. Syntes det hjelpte etter ei uke, men så ble det gradvis like ille. Føler at det hjelper noe å tøye når det gjør vondt, men etter en stund er det som før. Jeg klarer å trene fortsatt, men er redd det kan bli verre. Verker ekstra etter dager jeg har jobbet mye / vært mye aktiv. Kjenner det gjerne også ekstra når jeg bærer (tunge)ting. Ofte gjør det vondt å bøye meg ned / sette meg på huk, men da hjelper det å tøye.

Er dette muskulært, er jeg stiv i ledd og sener / muskler, eller er det mere isjasj eller annet? Bør jeg gå gjennom vanlig lege? Bør jeg unngå stillinger som gjør vondt, eller bør jeg bare konfrontere smerten fordi dette tøyer? Bør jeg også trene noen spesifikke ryggøvelser?

Håper på gode råd :)

Mvh Dag O

dr.fysio
Sted: asker

Legg innav dr.fysio » 11 mai 2011 15:03

For meg er det korsryggen i 99%. Ta kontakt med legen og be om røntgen bilde. Dessverre bør du ta pause med treninger :(

dagolav2

Legg innav dagolav2 » 11 mai 2011 20:37

Hmmm :cry: :cry: Ikke tren, det hørtes kjipt ut. Får roe ned, og komme meg til legen kjapt. Takk for svar :)

Mvh Dag O

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 11 mai 2011 21:45

Hei Fysio.
Nå har jeg kommet litt videre med mine fotproblemer. Fysipterapeuten har kommet fram til at W5 i korsryggen er problemet i foten (et typsik problem hos løpere), så nå arbeider vi videre med min høyt avholdte tennisballer blandt annet (hjemme). Håper virklelig at det løysner så langsomt.
Gleder meg til helgas løpetester hvor langt og forhåpentligvis uten smerter.
Skal til fysio igjen i morgen og så er det fredag og ut på tur.
Hilsen Turbo :D

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 14 mai 2011 22:13

Så har det gått bedre enn forventet. Ha løpt en del korte intervaller i ei bra tid så nå håper jeg virkelig at jeg med tennisballer og strekking av sener og muskler rundt helen og (foten)+ ISG W5 høyre side, kan forsette løpingen framover nå.
Turbo :)

dr.fysio
Sted: asker

Legg innav dr.fysio » 18 mai 2011 18:17

så bra turbo! jeg håper at vi sees på en løypa en dag :P

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 19 mai 2011 06:40

Joda Fysio, det skal man aldri se bort ifra.
Det sikreste er å starte i Berlin da vet du.
Har en bra kommunikasjon med ho som behandler meg nå, så vi jobber med saken.
Settre mye på disse tennisballene igjen.
Første gang på evigheter som jeg klarte intervaller 200-300 meter 3.40-4.45 min./km. Tilbake hjem lå jeg på 5:20 Ø veldig okey.
Så håper dette tegner bra framover.
Nå skal jeg ikke overdrive før jeg har kommet inn i regelmessigheten.
Ha en riktig god dag.
Turbo ;)

Gå tilbake til «Skader»