Garmin Forerunner 610 i Oslo

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening

Garmin Forerunner 610 i Oslo

Innlegg svgusta » 08 Jun 2011 17:56

Hadde i dag den hyggelige opplevelsen å få tak i en Garmin Forerunner 610 hos Malfix.
De hadde flere på lager. Ser at det er flere som ikke får inn før seinere, til en mye stivere pris. Malfix tok 2640, mens prisen jeg sjekket på løplabbet var 3400.

Dette er ikke spam, men vet det er flere der ute på utkikk etter denne.
svgusta

Re: Garmin Forerunner 610 i Oslo

Innlegg Renzir » 09 Jun 2011 08:28

Kan også skrive under på dette. Alltid hyggelig opplevelse og handle på Malfix. Hadde tenkt å kjøpe en 610 der selv, men den kom inn der litt senere enn på løplabbet. Prisen jeg fikk opplyst av malfix før de fikk den inn var 2990. Jammen klarte de ikke å senke den helt ned til 2640, godt jobba. Ikke sett den billigere noe annet sted.

Men løplabbet fikk den inn først, så kjøpte den der da jeg var uten klokke. Vær obs at det automatisk er 10% rabatt på løplabbet hvis du er DNT medlem. Klokken kostet da 3040 som var omtrent det samme som Malfix skulle ha i utgangspunktet. Men alt i alt ville jeg gjerne ha kjøpt den på malfix av følgende grunner. Hyggelige folk som virkelig yter service og morsomt butikklokale (har du vært der så skjønner du hva jeg mener).
Renzir

Innlegg EsspeN » 09 Jun 2011 11:29

Trist at firmwaren på 610 klokken (2.20) er helt ubrukelig pga bugs.
Spesielt hvis AUTO LAP står på - vil klokken mest sannsynlig vise større avvik på distanse og kmtider enn hva Garmin klokkene normalt gjør.
Jeg har målt opp til 10% avvik på 610 (2.2 firmwaren) pga denne feilen.

Den diskuteres på garmin sitt forum - de er klar over feilen og jeg håper en fix kommer lynraskt!
I mellomtiden går jeg tilbake til 310xt hvis jeg skal løpe noe som er "viktig".

Bare pass på å oppdatere firmwaren når den slippes!
Brukerens avatar
EsspeN

Innlegg Renzir » 09 Jun 2011 12:17

Tydelig litt blandet det der. Har brukt min sammen med Edge 800 på sykkel (uten autolap) og syklet 60 - 70 km tur uten at det varierer mer enn 100 meter på lengden. Men dette kan skyldes at jeg har gått litt rundt og knipset ett par bilder i en pause, ikke stoppet de helt eksakt samtidig osv.

På løping har jeg fått opp akkurat samme avstand (med autolap) som kona som bruker min gamle 310xt. I begge tilfeller er 1 sek recording aktivert. Alt i alt så har min utgave (med software 2.20) fungert utmerket, på samme måte som alle mine garmin produkter. Har faktisk hatt flere rare ruter og peaks på puls mm med 310'en. Men ser jo at mange sliter. Men har man hatt garmin en stund så vet man jo at det kan gå noen software versjoner før alt virker dessverre. Regner med at det kommer en oppdatering av software snart.

Frust: Kunne ikke Polar laget noe som funker ok på mac og med 3de parts verktøy (les trainingpeaks), samtidig som man hadde innebygd GPS snart.... Liker faktisk min gamle 720i, bare klarer ikke å få lastet inn data noe sted lenger. RCX5 er jo ett skritt i riktig retning.
Renzir

Innlegg EsspeN » 09 Jun 2011 13:23

Jeg gjorde en artig test på Sognsvann for noen dager siden.
Hadde på EN SEKUNDS RECORDING.

Først jogget jeg to runder rundt banen (2x400) og klokken viste 0,81 eller noe i den duren - som er helt normalt.
Så satt jeg på autolap hver 100m og løp to runder til. Resultat 710m. Det er over 10% feilmargin det.

Det du også kan gjøre for å se hva som faktisk skjer er å sette på feltet GPS ACCURACY på klokken. La oss si den står på 5m.. IDet du trykker autolap vil den visstnok "Hoppe" opp på mye større verdi før den går ned igjen. Så det virker som GPS slutter å funke når det "står noe på skjermen"...

Garmin har sagt at man kan eliminere problemet ved å trykke raskt på skjermen ved autolap (altså når rundetiden kommer opp)..

Faktisk liker jeg bedre hvordan 610 måler distansen enn 310xt, da den virker mer presis (viser litt kortere enn 310xt) men det er altså når man ikke bruker /start/stopp/autolap :P
Brukerens avatar
EsspeN

Innlegg EsspeN » 09 Jun 2011 21:29

Kom over denne her nå.
http://www.dcrainmaker.com/2011/06/2011 ... th_09.html

610 kommer dårligst ut av alle garmin klokkene når det gjelder accuracy.
Akkurat nå er jeg glad jeg ikke solgte 310xr min, men 610 egner seg ivertfall som en hverdagsklokke inntill videre.. =)
Brukerens avatar
EsspeN

Innlegg Renzir » 09 Jun 2011 22:11

Så den artikkelen hos DCRainmaker. Registrerer at mange sliter med denne. Virker som om Garmin ikke har gjort så veldig god jobb med softwaren her. Men så vidt jeg husker så har jo feks edge 705 og 500 også slitt veldig i starten før oppdateringer. Får håpe de får ut fingern og kommer med en oppdatering snart. I mens koser jeg meg med at min virker som om den er forskånet for noe av problemene (kryss fingrene). Hvis den bugger så begynner jeg å sniklåne min 310 som jeg har gitt til kona. Synd meg sånne problemer.

NB: Skal teste den på raumerrittet til helgen. Får se om den måler likt som min edge 800.
Renzir

Innlegg EsspeN » 09 Jun 2011 22:26

Renzir skrev:Så den artikkelen hos DCRainmaker. Registrerer at mange sliter med denne. Virker som om Garmin ikke har gjort så veldig god jobb med softwaren her. Men så vidt jeg husker så har jo feks edge 705 og 500 også slitt veldig i starten før oppdateringer. Får håpe de får ut fingern og kommer med en oppdatering snart. I mens koser jeg meg med at min virker som om den er forskånet for noe av problemene (kryss fingrene). Hvis den bugger så begynner jeg å sniklåne min 310 som jeg har gitt til kona. Synd meg sånne problemer.

NB: Skal teste den på raumerrittet til helgen. Får se om den måler likt som min edge 800.

Skal du ha autolap av eller på? Slå den PÅ da på foreks 1km - så blir det spennende å se..
Lykke til på rittet.

Selv bruker jeg 610 om dagen - men har skrudd av autolap. Er veldig usikker om jeg skal løpe med 310 eller 610 neste konkurranse.
Brukerens avatar
EsspeN

Innlegg Renzir » 10 Jun 2011 09:22

Tror ikke jeg kommer til å ha autolap på. Er ikke så veldig fan av det på sykkel. Men skal sjekke litt i etterkant å legge ut her hvordan det ser ut sammenlignet med edge 800. Videre så skal kona sykle med 310 og en venninne av henne med en annen 310. Kan skrive opp avstand mm og legge ut her hvis jeg husker det. Slik været ser ut så er man vel i koma i etterkant av kulde, regn og utmattelse. Blir vel både sykling, litt løping i gjørma og tryner man, svømming (høres ut som triathlon :-) ).

Blitt litt lite løping nå i det siste. Skal teste mot 310 til uken og ha på begge når jeg løper for å se.
Renzir

Innlegg EsspeN » 10 Jun 2011 10:15

Jaja - da vil du jo ikke rammes av feilen så da er det ikke så mye å sjekke for deg...

Hadde du hatt på autolap så ville du nok få sett større avvik... =)
Brukerens avatar
EsspeN

Neste

Gå til Kondisjonsforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest