Glidsone

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
supermosjonist

Glidsone

Legg innav supermosjonist » 07 des 2011 13:05

Jeg har kortere glidsone fremme på skiene på mine nye langrenn ski enn hva jeg har på "god skia." Jeg innbiller meg at de nye også glir litt dårligere etter å ha prøvd de et par ganger. Er det noen som vet om en kortere glidsone i front har vesentlig påvirkning på dette? Jeg har jo målt skiene ift. spenn og glid soner hos milskulern og de pleier og være gode på dette. Spørsmålet er bare om jeg må teste de litt mer og om det ikke har så mye og si med en kortere glid sone foran?

Hellerud

Re: Glidsone

Legg innav Hellerud » 08 des 2011 18:54

Selvfølgelig har du lengre glidsone bak......festesonen går jo fra midt på skoen og forover.......

supermosjonist

Legg innav supermosjonist » 08 des 2011 22:25

Kanskje jeg var uklar. Jeg sammenligner ikke lengden på sonene foran og bak på samme ski, men jeg merker meg at det nye paret har en kortere glidsone foran enn hva det gamle paret har. Det jeg spør om her er om dette har påvirkning på hilsen, eller om dette ikke behøver å ha noen effekt basert på at det var sånn spennet på de nye skiene var?

jonsa

Legg innav jonsa » 10 des 2011 20:11

Kortere festesone betyr at du må ha tykkere lag med smurning for å få feste. Æ liker lang festesone på kald kaldskian. :D

padde

Legg innav padde » 13 des 2011 16:04

Ulike modeller?
Fisher har kortere spenn - og høyere bue - enn feks madshus som er mer langspent.

Hva glir best?
Jeg tror forskjellen er marginal, men holder et knapp på fisher spes på vått føre.
På litt middels løypeprepp oppleves madshus som lettere å gå på/ lettere feste, men med god løypeprepp oppleves fisher om mer responsiv (synes jeg). Forskjellen er større dess våtere føre er.

Gå tilbake til «Langrenn»