Ni år gammel overtråkk som begynner å krangle??

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Petty

Ni år gammel overtråkk som begynner å krangle??

Legg innav Petty » 28 mai 2012 15:43

Ny i gamet, 36 år gammel jogge-entusiast, men etter å ha trent jevnt og økt intensiteten, virker det som en gammel overtråkk, som aldri har plaget meg før, har begynt å krangle

Tråkket nok kraftig over, høygravid og ute av balanse, ingen plager der og da, unntatt hovenhet, men det ble nok kamuflert av at jeg ellers hadde så mye vann i kroppen. Ingen smerter, og ingen tegn til overtråkken unntatt at jeg er hoven under "håkkålkulen" på ankelen (på yttersiden)

Nå, når jeg trener, har jeg startet å få smerter på innsiden av ankelen, som en strek loddrett ned midt på ankelen. Dette synes jeg er merkelig - kan det være denne gamle overtråkken? Eller var det en mere alvorlig skade den gang, siden den har vært hoven siden da og gjør seg gjeldende nå? Er det noe å gjøre noe med? Kan jeg "løpe gjennom smerten", eller vil det gjøre en evt gammel skade verre?

Kan nevne at det er distanse som er utslagsgivende, over 8 km begynner den å gjøre vondt, og det varer gjerne noen dager. På en smerteskala til 10, er det ikke verre enn 4.
Ellers ingen skader, og jeg er heller ikke overvektig - men jogget bare noen måneder i gangen tidligere, og først nå kommet i relativt regelmessige treningsformer (4 g uken, variert med intervall, kort, lang, fartslek, alt på grus med gode sko)

Håper på noen tips!
Mvh bekymret nyfrelst jogger

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ni år gammel overtråkk som begynner å krangle??

Legg innav Korak » 29 mai 2012 07:22

Det er ikke godt å si hva det kan være, men generell styrketrening av muskulaturen i området er aldri feil. Løp og gange i ulendt terreng er god trening for styrken. Stå på en fot på tåballen og balanser. Litt hopp i samme posisjon er også bra. Om du har en ballansepute å stå på så er det enda bedre.

Hvis du er fersk som løper så vil ledd og sener trenge lang tid på å tåle belastningen, det er viktig å ikke bli for ivrig i begynnelsen - hold mengdene på moderate nivåer. Dersom du ikke klarer å holde tilbake så bør du satse på at utøkongen av mengde skal foregå i terreng på lav intensitet.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Petty

Legg innav Petty » 29 mai 2012 21:30

Takk for svar og gode tips! :)

Ja, dette å holde seg i tømmene er vel viktig, tenkte å variere litt med sykkel en dag i uka, for å minske belastningen og håper å kunne løpet litt i marka når det tørker litt

Balansebrett er notert - og om smerten øker bør jeg vel høre med en fysioterapeut hva han tenker kanskje..

Andre med gamle-overtråkkerfaringer?

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 01 jun 2012 12:28

Petty skrev:Takk for svar og gode tips! :)

Andre med gamle-overtråkkerfaringer?

Farlig å gi råd. Jeg har et ca. to år gammelt overtråkk som jeg sliter med i perioder. Fikk aldri tatt noe bilde av den, men den var veldig hoven og lot seg ikke løpe på i noen uker.

Den er fortsatt hoven etter to år og på lengre turer kjenner jeg absolutt at den er der, men jeg har fortsatt å belaste. Det har verken blitt verre eller bedre. Jeg lever helt greit med det. Må understreke at det bare er vondt under løping. Med andre ord, jeg ville gjort som du har fått råd om, løp på variert underlag og kjør på med øvelser.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Gå tilbake til «Skader»