Halvmaraton under 1.25.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
marithaslie

Halvmaraton under 1.25.

Legg innav marithaslie » 25 sep 2012 22:00

Hei!
jeg er nettopp ferdig med å løpe oslo halvmaraton og har meldt meg på et nytt løp 27.okt som er Lørenskogløpet.
det er ca 1 måned til jeg skal løpe og lurte på om jeg kunne få en treningsplan til hvordan jeg burde lade opp til det nye løpet. jeg løp oslo halvmaraton på 1.28.34 og målet mitt under lørenskogløpet er 1.25.
hadde også vært fint med en kostholdsplan.

EspeN
Sted: Oslo

Re: Halvmaraton under 1.25.

Legg innav EspeN » 26 sep 2012 10:38

Hei!

Grattis med veldig god tid i oslo!
Løper du halvmaraton på sub 1:30 og er jente (etter hva jeg forstår på nicket) så har du jo virkelig talent!

Når det gjelder oslo vs lørenskog så vil jeg nok påstå at oslo er mer lettløpt.
Det begynner også å koste en del og "shave" minutter når man når et visst nivå. Selv brukte jeg ett år å gå fra 1:25 til 1:24 og et nytt år fra 1:24 til 1:23. Spranget 1:28:xx til sub 1:25 er selvsagt ikke umulig - men da hadde du nok i utgangspunktet inne en bedre tid i oslo..

Det kan jo også hende at du har en mye bedre tid inne hvis dette er din første halvmaraton og du ikke har trent noe særlig mot denne?
Da kan det jo hende at du lett vil løpe under uten store forandringene.

Det begynner vel først å bli tøft å "shave" minutter når man har fått ut sitt "max" på løp.

Det er jo bare en mnd trening igjen. Fokuset burde vel vært å hente seg inn igjen, kjøre par uker med mengde og økter du trives med (Som har gjort at du har kommet ned til sub 1:30) og deretter lade opp siste uka?

Hva tror dere andre?

Roger

Legg innav Roger » 26 sep 2012 11:58

Hun sier jo ingenting om sin løperhistorie. Så talent-utropet ditt Espen må du kanskje ta tilbake ;-p . For hennes del så kan vi jo håpe at hun er en rookie, for da kan hun se en lys løpefremtid i møte.
1.28 på halvmaraton løfter henne jo ganske langt opp på resultalistene på slike mosjonsløp.

Din treningsbakgrunn vil være nødvendig å vite noe om for å kunne si noe om du kan klare 1.25 innen kort tid. Det vil også gjøre det lettere å komme med anbefalinger om hva du bør gjøre de neste ukene. Espen har på relativt kort tid (noen år) fått seg et skikkelig referansesystem rundt løping, og er til å stole på hva gjelder treningsråd for mosjonister og supermosjonister.

Roger

marithaslie

Legg innav marithaslie » 26 sep 2012 13:57

Hei

tusen takk for fin respons på innlgget mitt. jeg forstår at det er vanskelig å legge en god treningsplan til meg i og med at dere ikke vet noe om meg og heller ikke noe om min løpehistorie.
men det stemmer at jeg er jente espen og jeg er 19 år. jeg løp mitt første løp i oslo i fjord, men dette var da 10km. det var først da jeg fikk ordentlig interresse for å løpe i og med at jeg fikk en bra tid på 41/41 min. etter det løpet, meldte jeg meg på lørenskog halvmaraton som jeg løp på 1.31. dette er de eneste løpene jeg har løpt før oslo halvmaraton nå i år i og med at jeg har slitt litt med en skade i kneet, men nå håper jeg å begynne for fult igjen.
før jeg begynte å løpe løp drev jeg aktivt med håndball og fotball, så har alltid likt å trent. trener omtrent 5-9 ganger i uken så er også vant til mye trening. har vært med på 3-4 økter med organisert løpetrening, ellers har jeg bare drevet for meg selv. og i og med at jeg bare har dervet for meg selv, har jeg alldri hatt en plan for hvordan jeg burde forbedre meg og hvordan løpeøktene og styrkeøktene burde være når man prøver å bygge seg opp til å bli en langdistanseløper.

håper dette hjelper litt, for å kanskje si noe om hvordan en treningsøkt og styrkeøkt for meg burde se ut.

oleG

Legg innav oleG » 15 okt 2012 16:39

Hei

Lørenskog halvmaraton har fått ny trase, og er klart mer lettløpt. Starten er ved Fjellhamarhallen, og så løper vi "Hammerrunden" fire ganger.

Bilde

EspeN

Legg innav EspeN » 18 okt 2012 10:26

oj! Så kult! Jeg skal også løpe dette løpet her (men har en halvmara i beina fra helga før) - så lurer på om jeg skal satse på 1:25 jeg også!

Er alt på asfalt nå Ole?
Kan du ikke fortelle litt om runden du som kjenner til den.

oleG

Legg innav oleG » 18 okt 2012 16:18

Løypa går på astfalt, kun gangveier/fortau. Hver runde er på nesten 5 km og har en høydeforskjell på 30 meter.

Samme runde som siste løpet i vinterkarusellen, 2011/12, der Kjetil Måkestad løp på 15.11 http://www.kondis.no/maakestad-og-vilberg-vant-paa-loerenskog.5036533-127676.html. Under ser dere høydeprofilen fra 610'en min. Garminfila finner dere her: http://connect.garmin.com/activity/160944036

Planen er at vi tar mellomtider på hver runde vha Emit-utstyr. Blir kjekt å sammenlikne seg med konkurrentene på de forskjellige rundene.

Ellers er det meldt oppholdsvær, vindstille og ca 8 grader. Nærmest perfekt vær for halvmaraton.
Vedlegg
Hammerrunden.JPG
Hammerrunden.JPG (29.14 kiB) Vist 6925 ganger

EspeN

Legg innav EspeN » 18 okt 2012 18:32

Takk for kjempeinfo! Gleder meg nesten mer til denne enn til halvmaraton i amsterdam i helga :)
Jeg stiller ivertfall på Lørdag håper jeg!

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 19 okt 2012 09:10

For å svare på spørsmålet ditt Marit. Det er programmer å få tak i svært mange plasser.
Runnerswold, Ascis, Adidas, Nike osv har alle fine portaler der du legger inn hvor mange økter du ønsker og hvor hardt du ønsker å kjøre så får du et program på opptil 16 uker.

Et annet tips er http://jogg.se. Program til 1:20 ligger her http://www.jogg.se/Program/Program.aspx?id=21. Så legger du på litt på tiden. Alternativt sjekker du ut programmet til 1:30 og kutter ned på det.

Dersom du går på forumet finner du også mange som er på det nivået der du ønsker å være - så kan du se hva som kreves.

Lykke til!

Rune

Gå tilbake til «Trening»