Treningsopplegg

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Løp4Livet
Innlegg: 82
Registrert: 01 aug 2010 23:57

Treningsopplegg

Legg innav Løp4Livet » 30 des 2012 23:58

Når folk snakker om trening i sone 1 så sier alle at de løper rolig. Hvorfor løpe? Hvorfor heller ikke gå?? Jeg har byttet ut sone 1 løpingen med lange gå turer, rask gange. Sparer kneet for mye belastninger. I tillegg får en frigitt mye "slagg" som sitter i bena. Noen som er enig i denne teorien?

Audun
Innlegg: 67
Registrert: 23 nov 2011 07:34

Re: Treningsopplegg

Legg innav Audun » 31 des 2012 10:54

Å løpe rolig vill for min del si 5min pr.km..Når folk sier rolig tur så vil det si fra 4.30-8 ca.. Avhengi av form..Ved gåing er farta ca.10-12 min/km.Så å gå er jo ingen poeng i. Men for en person i dårlig form som ønsker en rolig tur en gang i blant,så kan jo en gåtur være bra. Det pga at en person i dårlig form klarer ikke løpe rolig nok uten at pulsen er ganske høy.

gls
Innlegg: 69
Registrert: 06 feb 2010 18:48
Sted: Bærum

Re: Treningsopplegg

Legg innav gls » 01 jan 2013 09:44

Tror absolutt at gåing kan ha bra treningseffekt. Ved å gå litt intenst, f.eks. i motbakke, er det lett å få fart på pulsen. Det er vel heller ikke uvanlig å kombinere gange og løping på langturer (?)
Personlig synes jeg gange er et fint alternativ når jeg sliter med løpevondter og føler det er nødvendig å ta litt løpefri.

løpeknut
Innlegg: 51
Registrert: 19 mai 2010 19:10

Re: Treningsopplegg

Legg innav løpeknut » 02 jan 2013 20:29


Brukeravatar
knut42
Innlegg: 491
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Treningsopplegg

Legg innav knut42 » 02 jan 2013 23:03

Det er akkurat slik som i videoen over jeg må gjøre. Jeg veksler mellom å gå i 11:00-12:00 med høye hofter og jogge i 6:00-6:30 hvis jeg skal holde meg midt i sone 1 i gjennomsnitt. Jeg klarer ikke å jogge rolig nok enda til å holde meg i sonen. Hvis jeg går for mye mister jeg løpesteget.

Hellerud
Innlegg: 709
Registrert: 18 jan 2010 19:25

Re: Treningsopplegg

Legg innav Hellerud » 04 jan 2013 10:10

Tror dere bør ha et kurs i trening........

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Treningsopplegg

Legg innav Einar » 04 jan 2013 13:51

Hellerud skrev:Tror dere bør ha et kurs i trening........


Selv høyt profilerte trenere har anbefalt raske gåturer som god aktiv restitusjon Hellerud...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Audun
Innlegg: 67
Registrert: 23 nov 2011 07:34

Re: Treningsopplegg

Legg innav Audun » 04 jan 2013 14:31

Gåing egner seg kun som restitusjon og trening for utrente/overvektige folk,samt de som sliter med skader.. Men for andre grupper er det ikke mye trening. Da er løping å foretrekke.

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 491
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Treningsopplegg

Legg innav knut42 » 04 jan 2013 15:08

Hellerud: Har du et råd til treningskurs?

gls
Innlegg: 69
Registrert: 06 feb 2010 18:48
Sted: Bærum

Re: Treningsopplegg

Legg innav gls » 04 jan 2013 17:54

Audun skrev:Gåing egner seg kun som restitusjon og trening for utrente/overvektige folk,samt de som sliter med skader.. Men for andre grupper er det ikke mye trening. Da er løping å foretrekke.


Poenget er vel forsåvidt ikke at gåing kan eller skal erstatter løping. Men det kan være et tillegg til løping, f.eks. når man er skadet (som du sier) eller når man ønsker å forebygge skader (fordi men allerede løper mye i utgangspunket).

Testet selv gange på tredemølle for noen uker siden. Satte tredemølla på 5 graders stigning (halvparten av maks på denne mølla) og gikk hurtig. Da hadde jeg riktig nok ikke med meg pulsmåler, men vil tippe at jeg var godt inne i sone 3 etter noen minutter.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester