Konkurransefart

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
kenholte
Innlegg: 5
Registrert: 29 mar 2012 15:12

Konkurransefart

Legg innav kenholte » 22 apr 2013 10:32

Hei,

Når jeg leser om utholdenhetstrening om dagen, så syns jeg det er fokus på intervaller, og rolig langkjøring. Men jeg merker at når jeg selv er ute å løper/jogger, så ligger jeg i den farten jeg ville brukt i en konkurranse, der jeg merker at en liten fartsøkning vil føre til at jeg stivner. Er det slik at denne treningen verken er fugl eller fisk, og at den ikke er særlig effektiv?

K

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Konkurransefart

Legg innav trygvan » 22 apr 2013 11:43

Absolutt ikke. Det tyder mest på at du må prøve å navigere deg til annen type litteratur.

Hurtig langkjøring er mye brukt det, og et godt alternativ til langintervaller, men det avhenger av hva man fokuserer på på den aktuelle treningen og hva man vil bli god på mer generelt. Det å kun skille mellom intervaller og rolig langkjøring begrenser utvalget økter for mye for de fleste som trener mer enn 2-3 ganger pr uke. De rådene du har lest er nok mest myntet på helt nybegynnere som kan få noen tips for å komme i gang på en ok måte.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 144
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Konkurransefart

Legg innav torolav » 23 apr 2013 15:29

For mye bra informasjon om trening på alle intensiteter - lankjøring, terskel/tempo, harde intervaller (type 4 x 4)++ - så leser jeg ofte http://www.mcmillanrunning.com/

Min favorittartikkel til McMillan er denne: http://www.runnersworld.com/workouts/full-spectrum-lactate-threshold-training

Ved hjelp av artiklene hans har i alle fall jeg fått litt "system og orden" på treningen min, og kan trene i et bredt spekter av ulik intensitet og fart. Det gir variasjon og gjør trening morsomt, etter min erfaring.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Veteran
Innlegg: 398
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Konkurransefart

Legg innav Veteran » 07 mai 2013 13:01

kenholte skrev:Hei,

Når jeg leser om utholdenhetstrening om dagen, så syns jeg det er fokus på intervaller, og rolig langkjøring. Men jeg merker at når jeg selv er ute å løper/jogger, så ligger jeg i den farten jeg ville brukt i en konkurranse, der jeg merker at en liten fartsøkning vil føre til at jeg stivner. Er det slik at denne treningen verken er fugl eller fisk, og at den ikke er særlig effektiv?

K

Hei du!.. Det er altfor mye prat om rolige langturer osv. Du er inne paa det helt riktige naar du ligger opp imot konkurransefart paa lange treningsturer,
det er det eneste som gir kondis. Kombiner dette med seige langdrag i bakker og noen ggr. fartslek/raske intervaller pa fine stier...
Jeg var 37 daa jeg begynte aa loepetrene, og gadd ikke jogge i flere timer i uka, de ga ingenting. Etter aa ha deltatt i endel gate-/skogs-/terrengloep visste
jeg hva jeg maktet/km. og laag tett opptil paa langturer paa 25 og 30 km. med 4.00/km. Hard og meget effektiv trening, jfr. med kamerater som trente like
mye men lettere var mitt opplegg overlegent best.
Slik trening er for mange den absolutt beste, slik den var for meg og mange andre som likte hardkjoer.
Den enkle treningen er alltid den beste har mange av oss veteraner erfart, det er bare aa sammenligne med dagens nivaa saa forstaar du hva som er best.
Lykke til, trening er bare moro, aldri kjedelig... den som synes det har feil fokus.....


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester