Hva har skjedd med norsk maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva har skjedd med norsk maraton?

Legg innav Korak » 09 mai 2013 11:34

Veteran:
Selv om du ikke har lest treningsteori og selv om du ikke bruker pulsklokke så må jeg dessverre meddele deg at du trener etter klassiske treningsprinsipper og ligger i rett pulssone.

Slik jeg forstår deg så løper du 3-4 dager i uken, og da er det ca 2 timer +/- hard løping. Det du kaller hard løping må være i området rundt maratonfart og halvmaratonfart, da du ikke kan ligge over terskel i 2 timer. Dette er ganske vanlig(klassisk) trening, men de fleste bytter ut en av de harde øktene med enda raskere løping, og løper enten intervaller eller tempoøkter på 30 - 45 minutter som går på -eller over 10K-tempo.

Det vi andre gjør som skiller fra deg er at de andre dagene så løper vi rolig. Vi løper altså mer enn deg, men har like mye hardtrening. Jeg er ganske overbevist om at det er bedre å løpe rolig enn å ikke løpe i det hele tatt.

Du skriver så vi får forståelse av at du med din trening oppnår veldig gode tider på maraton, og det kunne være interessant å vite hva det her er snakk om - også hvilken alder ved oppnådd resultat.

Selv er jeg 51 år, og trener ca 120 km pr uke. Derav 3 dager med trening rundt terskel. Som jeg tidligere har nevnt så er jeg ikke noen begavet løper, men jeg klarte i en alder av 50 å komme under 3-timersgrensen, og dette var mit 2. maraton (ever). Jeg er i den aldersgruppen som løp godt, og de som løp godt før løper fortsatt godt, så jeg presterer under middels i forhold til disse. Jeg har kropp som er ideell for maraton, og jeg trener like mye hardt som DEG(!) Hva kan da være problemet? Jeg har ikke svaret, men tror det har noe med talent å gjøre.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du har så store aversjoner mot pulsklokker, slik jeg forstår deg så har du ikke en gang prøvd. Dersom du hadde lest litt treningslære så hadde du funnet ut ganske mye om pulsnivåer og prestasjoner. Hva som fysisk skjer når belastningen passerer terskel, og hvilke nivåer som gir deg de beste resultater på de ulike distanser.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Veteran

Legg innav Veteran » 09 mai 2013 13:23

Hei Gunnar. Takk for greit innlegg, du virker jo vaere en ganske erfaren kar, og i tillegg har du loept mye raskere enn de fleste unge setter seg som maal idag.
Det er jo en bra tid som du kan vedkjenne deg i den alderen.
Det firker som du tror at jeg fortsatt er aktiv? Eller du bare skriver det slik? Jeg har fortalt at jeg var det de kaller "fotball-invalid" da jeg som 36 aaring begynte aa
trene meg opp etter flere operasjoner. Ble nest sist i mitt foerste loep over ca. 10 km. Maraton fikk jeg kun loepe i 6-7 aar da en sovende tankbilsjaffis proevde aa
loese ut "dusoeren" som var utlovet for meg, hahaha. Foerste maran som 41-aaring gikk paa godt under 2.50. 181 cm og 83 kg. vitner om at jeg ikke fikk mye gratis.
Pga fam. og jobb med mye reising hadde jeg aldri noe treningsprogram, trente naar jeg hadde tid. Pga det sosiale deltok jeg i alle loep, ogsaa bedriftsloep paa bane,
der fikk jeg litt tempotrening sammen med flinke baneloepere, foerste 3.000 m. paa 10.00, neste paa 3.45. og siste paa 3.28.
De fleste langturer alene, ogsaa i - 20 og vind, og jeg loep nesten for fullt hver gang. De kunne bli en eller to 30 km. noen uker, tillot meg ikke over 4.00/km. saa det
var relatvit hardt kjoer. Paa 15-20 km. holdt jeg alltid litt hoeyere fart, og kombinerte da med seige bakkedrag og grustak. Full gass paa fartslek paa stier sammen
med en god skiloeper som alltid fikk meg til aa yte maks. Det ble veldig varierende km/uke , det viktigste var at jeg gledet meg enormt til hver treningstur..
Jeg loep sjelden over 30 km dvs. akkurat 2 tim. Jeg aner ikke hva du mener med terskelfart osv. for som nevnt har jeg aldri brydd meg med slike ting. Oppmuntringen
fra Johan K. og Grete W. var nok for meg, saa det enkleste er nok fortsatt det beste, "trur eg"...... Deltok i alle mulige harde skogs- terreng- og fjelloep og fikk variert
trening og hard pes av mange toeffinger.
Jeg fikk saapass mye erfaring etter over 30 helmaraton, alle under 2.53 bortsett fra Fjellmaraton paa 2.58. saa jeg mener at jeg har god peiling paa hvordan kroppen
reagerer og hva en kan taale. Regner jeg inn hjertefeilet som gjorde at spesialistene mente at jeg ikke engang burde jogge, saa synes jeg selv at min erfaring kan
vaere til nytte ogsaa for andre.. Jeg kan tillegge at jeg perset som 44-aaring med litt over 2.36. Du loeper nok mange fler km./uke enn jeg gjorde, det skal sies, men
om du trener hardere vet jeg ikke, men det betyr ikke noe naa.
Regner med at du forstaar at jeg ikke kan loepe saa mye idag, men etter endel operasjoner m.kunstig hofte etc. og 23 aar helt uten trening av disse grunner, saa
begynte jeg med litt baneloep for 4 aar siden fordi jeg bodde nabo med en fin bane som var/er aapen for alle hele dagen. Jeg testet hoften med aa jogge neon 10.000 m.
sammen med en kineser jeg ble kompis med, og han klarte saavidt 6.00/km. som ble vaar fart. Etter at vi flyttet til en meget trivelig landsby i aug.12 begynte jeg aa
sykle fordi det er mindre belastende for hofta, og naa kjoerer jeg 2-4 tim. minst 5 dager/uke og er i meget god form, og vekta stopper paa 77 kg.
Men du tilhoerer nok eliten i din aldersklasse , selv om du har bare 2 maraton.. Men du skal vel loepe flere? Du har jo alle forutsetninger til aa "komme paa pallen" naar
du ellers er frisk og rask. takk for praten, litt rotete fra meg men du forstaar nok sammenhengen.
Ha det bra og lykke til i neste konk !

Mvh Veteran

bemex
Sted: Trondheim

Legg innav bemex » 09 mai 2013 20:44

Kjøper ikke helt påstanden om tren hardt og langt hver gang så blir du god.

Det kan nevnes at Ingrid Kristiansen hadde verdensrekordet på 5KM - 10KM - 15KM - Halvmaraton og Maraton samtidig.

Hun trente 80% rolig. Grete Waitz som hadde samme trener Johan Kaggestad trente mye mer med høyere intensitet og hadde sjelden langturer under 4 pr KM. Tror det individuelt hva som er det beste for forskjellige løpere.

Mulig du veteran hadde løpt enda raskere om du på noen turer hadde løpt saktere :-)

runnershigh

Legg innav runnershigh » 10 mai 2013 18:42

Hei Veteran.

Jeg har lest dine innlegg i denne tråden, og i andre tråder på forumet, og synes du kommer med mange gode synspunkt og poeng. Jeg er til en viss grad enig i mye av det du sier, men har likevel en del spørsmål til deg.

Først litt om meg selv: 31 år gammel, trener stort sett hver dag. Ikke først og fremst for å prestere best mulig, men rett og slett fordi jeg liker det. Løp 3000 meter på 16 minutt da jeg dro inn i militæret for 10 år siden. Da holdt jeg på å spy, så sliten var jeg. Før førstegangstjenesten hadde jeg vært innaktiv siden jeg var 13 år gammel (altså, jeg hadde ikke utført aktiviteter for kondisjon siden jeg var 13 år gammel. Jeg trente imidlertidig styrke i flere år, og veide 10 Kg mer enn jeg gjør nå). Jeg ble interessert i løping i militæret, og løp noen turer i uka til jeg ble ca 26 år gammel. Dette er nå fem år siden, og jeg har løpt mye siden den gang. Snittet i dag ligger på ca 90-110 Km pr. uke.

I dag veier jeg 74 Kg(180cm), har pers 9.31 på 3000m, 35.24 på 10.000 meter, og 3.03 på helmarathon(dette er 3 år siden, har tilbakelagt mange km siden, så regner med jeg klarer 2.50-53 i dag). Trener stort sett hver dag. Som regel rolig, men to ganger i uka kliner jeg til, og tar meg helt ut. Pulsklokka har jeg "kastet i dass" som du sa, prøver heller å lytte til kroppen. Jeg gir også faen i å løpe rolig hvis jeg føler meg pigg. Tirsdag i denne uka stod det motbakkeintervaller på programmet,6x6minutt, og brekningene var tilstede på de to siste dragene.

Så til spørsmålet. Dagen etter disse motbakkeintervallene kjente jeg at jeg var sliten (mange andre aktiviteter også den dagen). Da ble det 12 Km rolig løping, ca 5.50 pr km dagen derpå. Torsdag var jeg i grei form, og løp 16Km, 5.12 pr km (også rolig).

Ifølge deg, og dine teorier, burde jeg klint til også disse dagene, selv om jeg følte meg småsliten. Dette har jeg prøvd før, og, det funger ikke så bra (hvertfall ikke for meg, hvis man samtidig med treningen, skal ha et sosialt liv utenfor). Veien til skader er også kort hvis man løper maks hver trening (min erfaring).

- Hvis man trener hver dag, bør man gi full gass hver dag (får det inntrykket fra dine innlegg)?
- Hva tenker du om periodisering av treningen (altså, f.eks to harde uker, ei lett uke, to harde, to lette osv)?
- Har du noen tanker/erfaringer med styrketrening?
- Hvis man føler seg sliten, bør man hvile, eller trene veldig rolig?
- Hvordan takle skader som er i anmarsj (Løping er en skadeutsatt idrett, liten tvil om det)?

Dette får klare seg i første omgang.. Som sagt, enig i mye av det du sier, jeg gir også faen i soner og puls, det er for meg uinteressant.

Veteran

Legg innav Veteran » 11 mai 2013 14:35

bemex skrev:Kjøper ikke helt påstanden om tren hardt og langt hver gang så blir du god.

Det kan nevnes at Ingrid Kristiansen hadde verdensrekordet på 5KM - 10KM - 15KM - Halvmaraton og Maraton samtidig.

Hun trente 80% rolig. Grete Waitz som hadde samme trener Johan Kaggestad trente mye mer med høyere intensitet og hadde sjelden langturer under 4 pr KM. Tror det individuelt hva som er det beste for forskjellige løpere.

Mulig du veteran hadde løpt enda raskere om du på noen turer hadde løpt saktere :-)

Hei igjen. Jeg ha fortsaatt store problemer med min PC men haaper at dette kommer paa rett plass.....

Du glemte noe meget vesentlig i din kommentar, (foruten at Grete hadde v-rek. paa 3000 m.)
For aa komme i den situasjon som disse to gjorde, forstaar alle at det laag hundrevis av beinharde oekter med blodsmak og smerte bakom.
Naar de etterhvert var etablert i toppen, og satset kun paa 1-2 loep/aar, var det aldri snakk om aa trene for aa bli bedre, slik som alle oss andre mosjonsloepere.
Da trente de oftest ganske rolig kun for "vedlikehold" , dvs. beholde muskler osv. saa myke som mulig, med noen kortere harde oekter innimellom.
Naar du skifter olje paa bilmotorn er det ikke for at den skal bli sterkere, men for at kraften /prestasjonen skal vedlikeholdes lengre tid med minst mulig slitasje.
Akkurat slik er det for alle topp-utoevere, de vet at de ikke kan bli bedre, men gjoer alt for aa vedlikeholde kroppen. Og ettersom de har saa uendelig mye mer tid
til trening enn oss andre, kan de roe ned og finjustere formen foran viktige konkurranser.
Det er m.a.o. snakk om to helt ulike verdener, derfor synes jeg et er helt feil aa sammenligne med toppene.
Hvis f.eks. jeg skulle begynne aa "hvile meg i form" naar jeg begynte som 40-aaring, ville jeg ikke kommet av flekken...Det nytter ikke helt aa taa igjen de som har
loept siden ungdommen, men flere enn meg beviste den gang at vi heller ikke ble kasteballer, og kunne ta opp kon kurransen med langt yngre loepere.
Jeg er enig med deg i at jeg sikkert hadde loept raskere hvis jeg som mange andre satset paa faerre loep, men det var aldri aktuelt aa tenke slik. Jeg deltok i alle
loep jeg hadde tid til, og den gleden og kameratskapen som vi utviklet disse aarene, var enestaaende, og vi stoettet hverandre hele tiden.
Jeg vil bare tillegge at jeg savner de gangene jeg pratet med Grete. Hun var enkel og beskjeden, framhevet aldri seg selv men var raus med lovord til oaa andre.
Det fineste maratonminne jeg har er brev og bilder jeg fikk fra henne til min 50-aarsdag. Jeg graater ikke om en av pokalene blir knust, men jeg blir veldig trist
om brevet og bildene kommer bort, men alt er innrammet og henger trygt over mitt skrivebord naa.

Jeg skal svare nestemann i morgen. Oensker alle en fin loerdagskveld.

bemex

Legg innav bemex » 12 mai 2013 12:23

DU TAR FEIL!!!!

Sitat fra Johan Kaggestad sin nye bok.

"Når 80-90% av toppidrettsutøvernes trening skjer i pratetempo er det ingen grunn til at ikke vi skal gjøre det samme"

Kaggestad mener mosjonistene kan lære av toppene.

Det var ikke akkurat sånn at de trente kjempehardt i noen år så "vedlikeholdt" de seg i form resten av årene. Jeg er ikke UENIG i at det er nødvendig med hardøkter for å bli bedre, men at hver økt skal være en hardøkt som du predikerer blir FEIL.

Grete Waitz lagde treningsprogram for kondis.no som er sitert i treningsdagboken til kondis. Her er mars uke fra programmet:

Dag 1 - 12 - 14 Km rolig løp
Dag 2 - Progressiv langtur (eksempel for en som løper 10KM på 40min) - Kilometerne løpes ca. slik 5,00 pr KM - 4,53 - 4,46 - 4,39 - 4,32 - 4,25 - 4,18 - 4,12 - 4,05 - 4,00)
Dag 3 10 - 12 Km rolig løp
Dag 4 - Oppvarming 3 KM - Hurtig løp 3 km (ca. 10 sekunder per km seinere enn 10KM konkurransefart) - Rolig løp 1 KM - Hurtig løp 3 KM (ca. 10 sekunder per km seinere enn 10 KM konkurransefart)
Dag 5 - Langtur 18 - 20 KM

Ikke akkurat hardtrening hver dag dette....

Trening er nyansert...ikke så enkelt som du skriver....kan ikke basere seg på bare hardøkter.

pusten2

Legg innav pusten2 » 12 mai 2013 15:11

Det du glemmer er at Grete Waitz hadde så god kondis at hun trente rolige turer i 3:30 tempo.
I følge Mariusbakken.com "Waitz was known for her extremely steady pace on the “easy” days. She ran with the men, at a pace from 3.30-4.00 on most of them."
Dette tempoet klarer ikke vanlige mosjonister å trene rolig i. Hvis man da trener rolige turer i 4:50 - 5:00 tempo, så trener man i et veldig "unormalt" tempo.
For hva gjør man i konkurranser? Jo, man løper fort. Er ikke noe vits å trene masse bordtennis om man skal konkurrere i tennis.

bemex

Legg innav bemex » 12 mai 2013 21:11

pusten2 skrev:Det du glemmer er at Grete Waitz hadde så god kondis at hun trente rolige turer i 3:30 tempo.

pusten2 skrev:I følge Mariusbakken.com "Waitz was known for her extremely steady pace on the “easy” days. She ran with the men, at a pace from 3.30-4.00 on most of them."

Dette sier hun selv....hun bør vel vite bedre selv enn Herr Bakken

http://www.kondis.no/getfile.php/198409 ... araton.pdf

Her sier hun:
Bør langturene gå rolig eller bør de gå i en fart nærmere konkurransefarten?
– De bør gå rolig, men det skal være løping, ikke jogging. Generelt så synes jeg alt for mange løper alt for sakte i forhold til den farten de skal holde i konkurransen. Min konkurransefart lå på 3.25 på kilometeren, og på de lange turene holdt jeg ca.
4.10-fart.

Hva diskuterer vi nå egentlig? Waitz sitt treningsopplegg, eller hva som er best for en mosjonist? Tråden begynte med hvorfor norske maratontider er dårlige nå enn før.

Jeg har lenge interessert meg for hva som er best trening for en mosjonist. Sånn som veteran skriver harde turer nesten hver gang...eller sånn som meritterte trenere som Johan Kaggestad sier...paralell forskyv hva de beste gjør og tren 80-90% rolig.

Veteran

Legg innav Veteran » 13 mai 2013 07:56

[quote="runnershigh"]Hei Veteran.

Jeg har lest dine innlegg i denne tråden, og i andre tråder på forumet, og synes du kommer med mange gode synspunkt og poeng. Jeg er til en viss grad enig i mye av det du sier, men har likevel en del spørsmål til deg.

Først litt om meg selv: 31 år gammel, trener stort sett hver dag. Ikke først og fremst for å prestere best mulig, men rett og slett fordi jeg liker det. Løp 3000 meter på 16 minutt da jeg dro inn i militæret for 10 år siden. Da holdt jeg på å spy, så sliten var jeg. Før førstegangstjenesten hadde jeg vært innaktiv siden jeg var 13 år gammel (altså, jeg hadde ikke utført aktiviteter for kondisjon siden jeg var 13 år gammel. Jeg trente imidlertidig styrke i flere år, og veide 10 Kg mer enn jeg gjør nå). Jeg ble interessert i løping i militæret, og løp noen turer i uka til jeg ble ca 26 år gammel. Dette er nå fem år siden, og jeg har løpt mye siden den gang. Snittet i dag ligger på ca 90-110 Km pr. uke.

I dag veier jeg 74 Kg(180cm), har pers 9.31 på 3000m, 35.24 på 10.000 meter, og 3.03 på helmarathon(dette er 3 år siden, har tilbakelagt mange km siden, så regner med jeg klarer 2.50-53 i dag). Trener stort sett hver dag. Som regel rolig, men to ganger i uka kliner jeg til, og tar meg helt ut. Pulsklokka har jeg "kastet i dass" som du sa, prøver heller å lytte til kroppen. Jeg gir også faen i å løpe rolig hvis jeg føler meg pigg. Tirsdag i denne uka stod det motbakkeintervaller på programmet,6x6minutt, og brekningene var tilstede på de to siste dragene.

Så til spørsmålet. Dagen etter disse motbakkeintervallene kjente jeg at jeg var sliten (mange andre aktiviteter også den dagen). Da ble det 12 Km rolig løping, ca 5.50 pr km dagen derpå. Torsdag var jeg i grei form, og løp 16Km, 5.12 pr km (også rolig).

Ifølge deg, og dine teorier, burde jeg klint til også disse dagene, selv om jeg følte meg småsliten. Dette har jeg prøvd før, og, det funger ikke så bra (hvertfall ikke for meg, hvis man samtidig med treningen, skal ha et sosialt liv utenfor). Veien til skader er også kort hvis man løper maks hver trening (min erfaring).

- Hvis man trener hver dag, bør man gi full gass hver dag (får det inntrykket fra dine innlegg)?
- Hva tenker du om periodisering av treningen (altså, f.eks to harde uker, ei lett uke, to harde, to lette osv)?
- Har du noen tanker/erfaringer med styrketrening?
- Hvis man føler seg sliten, bør man hvile, eller trene veldig rolig?
- Hvordan takle skader som er i anmarsj (Løping er en skadeutsatt idrett, liten tvil om det)?

Dette får klare seg i første omgang.. Som sagt, enig i mye av det du sier, jeg gir også faen i soner og puls, det er for meg uinteressant.[/quot

Hei du ! Beklager at du ikke fikk svar igaar, det ble 4 tim. paa sykken (3.5 loerd.) i + 34 , alene , saa jeg var litt sliten, dessuten ble det morsdags-feiring..
Ditt utg. punkt mtp alder, hoeyde og vekt er mye bedre enn mitt var,(40-181-83), saa du har mye aa gaa paa der. Samme tid paa 3000 og litt svakere paa de
lengre distansene, veldig normalt. Du trener nok fler km. enn jeg gjorde, min arb. situasjon, fam. etc. gjorde at jeg maatte bruke tiden effektivt, derfor fant jeg
ingen grunn til aa jogge, men roet tempoet naar jeg iblant trente med andre。
Jeg skal proeve aa svare kort paa dine spoersmaal,(selv om jeg liker meget godt aa skrive mye ,men kvalitet vs。 kvantitet, hm, gjoer mitt beste)。
Trener du hver eneste dag skal du ikke kjoere maks。 hver gang, (jeg trente maks。 hver treningsoekt, men ikke hver dag)
Periodisering kan sikkert vaere greit for den som er ung og tenker litt langsiktig, men heller en hard uke og en lett om hverandre vil jeg si。。
Sliten:Hvis kroppen reagere negativt, noe den kan gjoere ved daglig trening,saa tar du en fridag, og tar det igjen ved hardere kjoer neste dag。
Men ikke la deg lure til aa staa over trening for det aller minste。 Som jeg saa til meg selv hvis jeg var litt troett, naa henger snart rompa nedpaa, naa
maa du ikke bli lat, opp med farten, raskere takt og det loesnet alltid。。
Det er jo akkurat som i konkurranser,i perioder er du tung og noen faar lyst til aa gi opp, f。eks。 ved 30 km。men saa loesner det ordentlig og du beinflyr
resten av loepet, det har jeg opplevd noen ganger og loept siste mila mye raskere enn de foerste。。。
Styrketrening hoppet jeg visst over: Personlig har jeg null erfaring med det, og tror at den eneste form for slik trening for en maratoner er den vi drev, harde
oekter i grustak o。l。Det gir styrke der en behoever det fo aa kunne loepe bra。 Altfor mange bygger mueskler med vekter etc。 noe som virker mot sin hensikt
for loepere。 Selv ble jeg tatt for aa vaere syklist eller skoeyteloeper pga kraftige laar, og mange kamerater var tungvektere som slet med altfor mye muskler og
gjorde alt for aa bli kvitt disse。 En 10 aar yngre kamerat var sterk som en bjoern og loep kun paa viljestyrke, veldig bra og kom ned paa 2。47。Han fullfoerte
ogsaa helmaraton flere aar siden etter hjerteoperasjon, m。a。o。 en toeffing。 Det hadde nok aldri jeg vaaget。。
Jeg har nevnt det foer men repeterer hva Kaggestad sa til meg etter aa ha sett meg noen ggr。 Dette er kjempebra, ta av 7-8 kg。 og det blir helt supert, det
var de enenste treningsraad han behoevde gi meg, og han visste hvordan jeg trente。Det gikk enkelt kun ved trening aa fjerne flesket, forandret ikke noe paa
kosten, saa 73 kg。 ble resultatet。 Litt stolt over at jeg tiltross for operasjoner og manglende trening i mange aar har klart aa ta vare paa den gamle skuta,
idag knappe 77 kg。 Alt gaar hvis en er passe bestemt。
Skader: Jeg har aldri hatt en skade som direkte kan settes i sammenheng med loeping,saa jeg vet lite om dette problemet。Det var lite snakk om slikt blant oss
kamerater deg gangen, selv om vi loep mange direkte farlige fjelloep o。l。
Jeg vil tillegge som jeg har sagt saa ofte: Konkurrerer deg i form, den ypperste maate aa trene paa。 Da faar du hele tiden et maal paa hvor du staar, og det er
utvilsomt mye lettere aa presse seg i konkurranse enn ved egentrening eller sammen med kamerater paa et lavere nivaa。
haaper at du forstaar sammenhengen og kan dra nytte av noe av mine synspunkter。
Ha en fin dag alle sammen。 Se bort fra skrivefeil og en PC som tuller litt, vi passer godt sammen。。。hahaha

løpeknut

Legg innav løpeknut » 13 mai 2013 18:05

Hei. Har ikke lest alle innlegg i denne tråden, så dere får unnskylde meg. Men synes tråden er så interessant at jeg slenger meg på.

Jeg har alltid løpt men aldri trent veldig mye. Er mest ivrig på langrenn, men har nok innsett at det er på løpefronten jeg har best anlegg.. Jeg prøver å løpe 3-4 dager pr uke og er fornøyd hvis jeg får til det. Har etterhvert gjort samme erfaring som Veteran her, nemlig at de harde lange øktene gir veldig mye tilbake. (Jeg er 37 år, løpte mitt første maraton i fjor på 2:53, så vet dere omtrent hvor jeg står).

Jeg trener nok ikke så ensidig hardt som Veteran beskriver her. Jeg har veldig troen på å kjenne på dagsform, overskudd, følelse i beina. En rolig langtur blir gjerne hurtig dersom jeg føler for det. Og en økt som skulle være knallhard og vare i 40 min, kan gjerne bli en rolig tur dersom det butter veldig i mot. Men dette prøver jeg å unngå, ved å søke overskudd før hver trening. Tror mange bommer på nettopp dette. Man er veldig oppsatt på X antall km pr uke, og at det går ut over kvalitet. Forstår forresten ikke hvordan man får tid til all treninga, men supert for de som klarer det :)

Men jeg tror faktisk det er de harde turene som gjør deg god. Det dras paralleller til eliteløperene, og all rolig trening de bedrev. Jeg tror de benyttet mye konkurranser etc som trening, og mengden hard-trening var nok høy hvis man teller km og timer. Jeg synes det er for mye fokus på rolig trening. De rolige langturene er bra. Har lest at all trening er kondisjonstrening, derfor vil alle langturer trene utholdenheten - evnen til å tåle belastning over tid. Jeg tror allikevel at effekten av treningen blir større jo høyere intensitet du trener på. Min filosofi er altså: Hardt men med overskudd.

Dette blir selvsagt synsing fra min side, men er det ikke det vi driver med her da. Har lyst til å prøve flere maraton, men lyst og tid styrer treningshverdagen min.

Veteran: Har ikke mye peiling på de gode løperne du refererer til, men vi har da noen gode løpere i dag og. Øystein Sylta er jo knallgod. Tror du ikke Sondre Norsdad Moen og Sindre Buraas kunne bli gode maratonløpere dersom de satset på det? Jeg tror det handler en del om hva som er in i tiden. Løping har ikke vært særlig populært de siste år. Ungdommen trenger forbilder å strekke seg etter dersom det skal satses på løp. Det er ikke mange "Petter Northug" i friidrett. Nå vises det turrenn i langrenn fra hele verden, men det er sjelden jeg ser et maraton på TV. Kan jo håpe på en ny løpebølge nå, så kanskje talentene dukker opp igjen.

En siste ting: Tror det er viktig å ha trua på den treninga DU gjør. Ikke følg alle nye råd som dukker opp i KONDIS eller på forumet ;)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»