Skovalg Birkebeinerløpet

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
torkelhf

Skovalg Birkebeinerløpet

Legg innav torkelhf » 29 apr 2013 11:24

Hei, er det noen som har erfaring med den nye traseen til Birkebeinerløpet ?

Er det noe poeng med terrengsko hvis det er oppholdsvær ?
Jeg vurderer alt fra adidas boston og saucony kinvara til inov8 talon, eller de tunge mizuno Harrier (det kan kanskje være bra med litt demping i alle nedoverbakkene ?).

-torkel

MissHyper

Re: Skovalg Birkebeinerløpet

Legg innav MissHyper » 29 apr 2013 13:12

Skal også ha meg nye terrengsko og snuser litt på Saucony ProGrid Kinvara TR. Så vil gjerne følge med her om noen har noen erfaringer. Jeg går fra barfotsko til en noe mer dempet sko med lavt dropp.

leifa

Legg innav leifa » 29 apr 2013 20:30

En del glatte svalberg og gress, ganske tørt under løpet i fjor men de som løp uten terrengsk slet i enkelte områder. Jeg løp med inov 8 talon 212 suverent feste selv på bart fjell og god løpsfølelse! Kjøpte med adizero terrengsko for en mnd tid siden men de kan ikke måle seg med inov8 skoene, de får bli med i år igjen :-)

Brukeravatar
torkelhf

Re: Skovalg Birkebeinerløpet - Adizero XT vs inov8

Legg innav torkelhf » 22 mai 2013 17:23

leifa skrev:En del glatte svalberg og gress, ganske tørt under løpet i fjor men de som løp uten terrengsk slet i enkelte områder. Jeg løp med inov 8 talon 212 suverent feste selv på bart fjell og god løpsfølelse! Kjøpte med adizero terrengsko for en mnd tid siden men de kan ikke måle seg med inov8 skoene, de får bli med i år igjen :-)

Var det adizero XT ?
Kan du si noe mer om hvordan de er i forhold til inov8 talon 212 ?
Jeg regner med at de har bedre demping ?
Er adizeroene glatte på våt stein/svaberg ? (Jeg har ett par salomon speedcross og selv om de har et flott traktormønster som er bra på gjørme er de livsfarlig glatte på våt stein.)

-torkel

løpeknut

Legg innav løpeknut » 22 mai 2013 21:20

Inov8 er veldig bra. Jeg løp med x-talon 190 i fjor. Føles veldig bra på foten, kjempebra grep. Nesten som en sokk. Men ikke like holdbar som 212. Jeg har også et par adizero xt, men er mye mer glad i inov-8. Uansett ville jeg valgt terrengsko, første del av løpet kan ha sleipe/glatte pariter.

Men han som skal bruke skoa er nå den viktigste ;)

boas

Legg innav boas » 23 mai 2013 10:25

Salomon-skoa er kjent for å være håpløse på vått fjell og våte røtter. Jeg synes XT er ålreit, men har dessverre litt for brede føtter til at Inov8 er et alternativ. Prøv litt forskjellige sko, og hvis du er redd for lite demping kan Asics Fuji Elite være et alternativ.

melkesyre

Legg innav melkesyre » 30 mai 2013 20:23

Jeg kjører også Inov-8 - godt feste på våte steiner og røtter er noe av det viktigste for meg! Har dog ikke bestemt meg for om det blir X-talon 212 eller 190.

leifa

Re: Skovalg Birkebeinerløpet - Adizero XT vs inov8

Legg innav leifa » 31 mai 2013 08:35

torkelhf skrev:
leifa skrev:En del glatte svalberg og gress, ganske tørt under løpet i fjor men de som løp uten terrengsk slet i enkelte områder. Jeg løp med inov 8 talon 212 suverent feste selv på bart fjell og god løpsfølelse! Kjøpte med adizero terrengsko for en mnd tid siden men de kan ikke måle seg med inov8 skoene, de får bli med i år igjen :-)

Var det adizero XT ?
Kan du si noe mer om hvordan de er i forhold til inov8 talon 212 ?
Jeg regner med at de har bedre demping ?
Er adizeroene glatte på våt stein/svaberg ? (Jeg har ett par salomon speedcross og selv om de har et flott traktormønster som er bra på gjørme er de livsfarlig glatte på våt stein.)

-torkel

XT skoa har dårligere feste enn 212 spesielt på hardt glatt underlag også på snø og is er 212 skoa suverene i forhold til XT skoa men det er ikke noe problem nå :P løpsfølelsen er også bedre på 212. Når det gjelder demping så er nok XT skoa noe bedre dempet men ikke godt dempet så på det myke underlaget under Birkerbeinerløpet ville jeg klart gått for Inov- 8 212 eller 190

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»