asfalt

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
annemyhr

asfalt

Legg innav annemyhr » 11 jun 2013 20:28

Etter min første halvmaraton som gikk ok,(birken). fikk vont i kne etter 16 km og måtte gå i nedoverbakker på slutten. har trent mye oppoverbakker og kondisjion, men for lite långløp og nedover.
hva skal jeg prioritere nå? med tanke på kne osv ....
, er på meldt til oslo 21 september, tenkte det var kul at prøve asfalt.

Løp4Livet

Re: asfalt

Legg innav Løp4Livet » 11 jun 2013 21:24

Nå har jeg ikke kjennskap til hvor mye treningsgrunnlag du har, men enten har du trent for mye med feks dårlig sko ellers så har du trent for lite på lengre løp og derfor overantrengt ledd og sener. Kan du si noe om hvor lenge du har trent og hvordan før dette løpet?

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 12 jun 2013 19:44

Å trene opp ledd, sener, muskler og knokler til å tåle stor belastning tar lang tid, type måneder og år. Det du bør gjøre er å trene slik at kroppen din får nødvendig belastning for å få impulser til å bli sterkere, samtidig som du ikke tråkker over terskelen til å bli skadet. Du bør altså etter min mening prøve deg på et par asfaltøkter i uka, men ta det forsiktig i forhold til antall og lengde på øktene. Kjenn på kroppen og føl deg fram.

Dersom kneet ditt fortsetter å være et problem synes jeg du før heller enn siden skal finne ut mer spesifikt HVA med kneet ditt som er et problem. Mest sannsynlig er det noe som går fint over av seg selv (bare pass på at det ikke blir vesentlig værre), men kneet er et sammensatt ledd og det er ikke godt å vite nøyaktig hva det er. Internettsøk og/eller lege evt idrettsfysio kan være tips for å nærme seg en mer presis diagnose.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

annemyhr

Legg innav annemyhr » 13 jun 2013 07:51

Takk for svar. Jag har trent mye det siste året, 3-4 ggr i uken. I snitt 7-10 km. Bare løping. Mye oppover,så det gikk fint i birken. Tok 21km ved påsketider for at teste, fikk ikke vondt da, men det var ikke terreng, mest grus og asfalt, ellers er det ikke så mange løp over 1 mil, et par stk. satset mye på intervall, for kondsijonen. skoa er nike vomero 7 og Salomon terreng, nye begge 2.
Men har merkt førr at jeg har fått vondt nedover, men da blir det ju ikke så mye som i birken.
ellers så synes jeg at det går fint, må bare prøve at dra opp tempo lite, jogger lit for mye i stedet for løpe.
sier og takk til til tips på at styrke kne.

staleg

Legg innav staleg » 24 jun 2013 10:02

Asfaltløping er døden for beina.
Hvor trenbar er kroppens evne til å dempe støt? Er slimposer, brusk, leddvæsker og støtputer trenbare? Det tviler jeg sterkt på. At det er store individuelle forskjeller er selvsagt. Men vi har alle en metningsgrense for hvor mye juling støtdempingen i kroppen vår tåler, og jeg tviler sterkt på at den er særlig trenbar for den enkelte av oss.

Løper du mye på asfalt får du skader før eller senere.
Kjøper du den utmerkede og godt underbygde forskningsrapporten om plantar facsitt som det er linket til et annet sted her på forumet, vil du kunne se undersøkelser som viser at antall skader blant joggere ikke har endret seg merkbart på 20-30 år, tiltross for at joggeskoene har gjennomgått en revolusjon i samme perioden.
Heller lande på tåballene? Etter at tåball-moten har flatet litt ut begynner det å sive inn informasjon om at det ikke hjelper overhodet: Tåball løperne får muligens noe mindre hæl- og kneproblemer, men desto mere akilles problemer. Og det er jo logisk. Det er samme vekten som skal dempes uansett.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 24 jun 2013 13:05

ikke enig med siste her. Jeg har løpt asfalt i mer enn 10 år, tidvis med opp mot 120-130km/uke. Jeg har absolutt et inntrykk av at tilbøyeligheten til å få irritasjoner og småskader har avtatt over tid. Tidligere har jeg hatt småskader som akilles tendenosis, hamstringstrekk, etc, men tåler det i en helt annen grad nå enn tidligere. Knærne er også fine etter så lang tid, og der tror jeg fortsatt det skyldes at jeg bruker de jevnt over tid heller enn at det skal være så spesielt genetisk bestemt. Klart jeg skal ikke være for bombastisk her, for plutselig oppdager jeg et problem, men altså etter mer enn 10 år går det fortsatt fint og da er det drøyt å påstå at asfaltløping er døden for beina.

Joggesko har kanskje endret seg noe, men de er ikke altavgjørende for hvor skadeutsatt du er. Uansett hvor gode eller dårlige joggesko du har så må du ha en tilvenning til det underlaget du skal bli god /motstandsdyktig til å trene på, og det har ikke endret seg på 20-30 år. Årsaken til skader er ikke for mye asfalt, men "too much too fast". Sko trenger ikke allverdens med teknologi, men for mye korreksjon og oppbygning kan være feil. Selv liker jeg nokså nøytrale sko uten for mye dilldall.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 24 jun 2013 13:49

trygvan skrev:Joggesko har kanskje endret seg noe, men de er ikke altavgjørende for hvor skadeutsatt du er. Uansett hvor gode eller dårlige joggesko du har så må du ha en tilvenning til det underlaget du skal bli god /motstandsdyktig til å trene på, og det har ikke endret seg på 20-30 år. Årsaken til skader er ikke for mye asfalt, men "too much too fast". Sko trenger ikke allverdens med teknologi, men for mye korreksjon og oppbygning kan være feil. Selv liker jeg nokså nøytrale sko uten for mye dilldall.

Enig!!!
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

staleg

Legg innav staleg » 25 jun 2013 07:11

Ja, men da synes jeg dere bare skal fortsette. Lykke til.
Vi høres sikkert under "skader" tråden etter hvert! ;)

Poenget mitt var flg:
-Asfaltløping er svært tøft for kroppens støtdempersystem.
-Alle har en terskel for hvor mye asfaltløping man tåler. Terskelen er forskjellig fra person til person, men felles er at den er vesentlig lavere enn f.eks ved løping i skogen, skigåing osv. Det innebærer f.eks at treningskameraten din sliter max, men du går fri, selv om begge har gjort alt riktig.
-Kroppens støtdempersystem (leddvæsker, slimposer, ryggskiver, osv) er i liten grad trenbare. De tåler en viss påkjenning, og de tåler selvsagt mere om man starter rolig, løper riktig, er lett i vekt osv, men that's it.
Dessuten har de en viss levetid. Levetiden kan "tas ut" i form av tøff belastning over noen få år av livet, eller i form av mer skånsom belastning over hele levetiden. Valget er den enkeltes, men igjen: Det er svært forskjellig fra person til person.

Til tross for økt treningskunnskap og bedre utsyr, viser skadefrekvensen seg å være temmelig lik blant joggere på alle nivåer i dag som for 30 år siden. Den stabile skadefrekvensen tyder på at årsaken til skader ligger et annet sted, noe som underbygger påstandene mine over.
Å sammenligne jogging i dag og for 30 år siden er mye mer relevant enn å gjøre det samme f.eks med langrenn, fordi jogging har forandret seg langt mindre.

Å "trene opp" en slimpose eller støtpute til å tåle mer, er omtrent like smart som kjøre bilen sin som en tulling for å "trene den opp" til å tåle mer.
Akkurat som med bilen, så er det faktisk stikk motsatt: Løper du på deg en mindre betennelse i en slimpose, er sjansen mye større for en ny betennelse senere. Tålegrensen synker mao.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 25 jun 2013 12:44

Til tross for økt treningskunnskap og bedre utstyr, viser skadefrekvensen seg å være temmelig lik blant joggere på alle nivåer i dag som for 30 år siden. Den stabile skadefrekvensen tyder på at årsaken til skader ligger et annet sted, noe som underbygger påstandene mine over.
Å sammenligne jogging i dag og for 30 år siden er mye mer relevant enn å gjøre det samme f.eks med langrenn, fordi jogging har forandret seg langt mindre.

Har du tall på at skadefrekvensen er lik? Jeg trodde faktisk den var høyere. Innbiller meg at flere bygde seg opp mer vern mot skader på grunn av hverdagsaktiviteten.

Ser ikke helt logikken din i at noe underbygger påstanden din om at asfaltløping ikke er bra?

Jeg tror at vi uansett kunnskap vil fortsette å være for ivrige. Jeg har stort sett løpt på asfalt i årevis og hatt minimalt med skader. Det jeg har hatt har dukket opp når jeg har økt både intensitet og fart for mye over tid. Jeg tror fortsatt asfaltens betydning når det gjelder belastningsskader, men kanskje jeg bare vil at det skal være sånn fordi jeg avskyr terrengløping ;-)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

staleg

Legg innav staleg » 25 jun 2013 17:07

De som jogget for 30 år siden, jogget omtrent like mye som de som jogger i dag, de jogget omtrent på samme måte og på de samme steder, de var omtrent like ivrige/motvillige alt etter som, da som nå.
I samme periode har joggeskoene blitt vanvitig mye bedre, og de har blitt vanvittig mye billigere, slik at de som jogger i dag bytter sko oftere enn for 30 år siden.
Alt er altså temmelig likt unntatt skoene, som demper mye mye bedre.
Likevel er skadefrekvensen omtrent den samme. Sier virkelig det dere ingenting? Husker dere joggeskoene på 70 tallet??? Det gjør jeg...

Hvis majoriteten av joggerne trente litt over kroppens tålegrense for 30 år siden, burde dagens sko utgjort en enorm forskjell på statistikken, noe den ikke gjør. For da ville skoene gjort at majoriteten etterhvert hadde ligget under kroppens maksimale tålegrense.
Det tyder på at kroppens grense for å unngå skader overskrides så mye ved jogging på hardt underlag, at selv ikke langt bedre sko er nok til å gjøre særlig forskjell. DET er min påstand.

Kjenner dere forresten mange 50-60 åringer som har jogget på asfalt hele sitt liv OG som er tilnærmet skadefrie?
Ok ok "alle" kjenner også storrøykere på 95 år. Men husk bare at de fleste av oss tilhører det som kalles majoriteten...

Gå tilbake til «Trening»