Idè: Maraton rundt Sognsvann

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
AttackingViking

Idè: Maraton rundt Sognsvann

Legg innav AttackingViking » 18 aug 2013 19:12

Hei!

Ser det er få flate og myke maraton. Derfor kommer jeg med denne ideen: Maraton med 12 runder rundt Sognsvann. På sørsida av vannet legges løypa litt vekk fra vannet så løypa blir 3,517 km (1/12 maraton).

Det er flere fordeler ved å arrangere maraton i en slik kort, utrafikkert løype ift. tradisjonelt gateløp:
- Med kun ett passeringspunkt får vi 11 passeringer underveis i løpet. Løpet kan dermed deles i 2, 3, 4, 6 og 12 like deler.
- Tilstrekkelig med kun èn drikkestasjon (dvs totalt 11-12), med mulighet for å ha personlige drikkeflasker. Når flaska kastes settes den opp i igjen av funksjonærene hvis det er mer innhold igjen. Hvis flaska er tom settes løperens neste flaske opp.
- Merking og vakthold er enkelt.
- Løpet vil skille seg ut fra andre maraton ved å være både mykt og raskt.

Hva syns dere om ideen? Noen som ville deltatt på maraton rundt Sogsvann?

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Re: Idè: Maraton rundt Sognsvann

Legg innav Gunnar Bruun » 18 aug 2013 21:01

En kjempeide!!!!!
Jeg hadde mer enn gjerne blitt med på den.

Veteran

Legg innav Veteran » 19 aug 2013 04:19

Hei ! En veldig god ide , garantert mange som vil stille opp der...
Det eneste "problem" med saa kort loeype og mange deltakere, er at det kreves 1 tidtaker/kontrolloer trolig for hver 4-5 deltaker.
En maa regne med at loeperne raskt blir spredt utover hele loeypa, og naar flere kommer i en gruppe blir det vanskelig aa se startnr. osv.
Loesningen da er at deltakerne paa forhaand vet hvilken kontrolloer de skal gi signal til ved hver passering, da vil det funke.
Dette bygger jeg paa erfaring fra 24-timerslop paa bane.
Jeg har 4 ggr. deltatt i maraton utenfor Norge hvor loeypa var litt over 4 km. ut fra start i sentrum og en sloeyfe m. drikkestasjon der foer
retur samme vei. Det ble altsaa 5 ggr. den turen paa en vei helt avstengt for trafikk . Ikke noe ideelt opplegg etter min smak, maraton skal
vaere fra et sted til at annet eller en runde med start og maal paa stadion.
Min foerste mara var 3 x 14 km. og det gikk jo veldig bra tidsmessig tiltross for surt/kaldt vaer, men med faa deltakerer var det lite inspirerende.

Jeg synes ideen med maraton rundt Sognsvann er veldig morsom/god, saa du maa kontakte noen som har mulighet til aa arrangere et slikt
loep f.eks. neste aar. Lykke til fra en veteran.

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 19 aug 2013 13:35

Hei!

Det ligger allerede ute tidtaker utstyr rundt sognsvann. Både ved "start" , 1km, 2km og 3km. Dette er gravd ned i grusen og brukes under sognsvannrundtmedsols.no

Løper man 6 runder + 1,55km så er det vel halvmaraton.
Sognsvann rundt medsols har jo 200-300 deltagere hver eneste onsdag og distansen er valgfri (dog rekker man ikke å løpe maraton).

Jeg opplever ikke sognsvann som særlig lettløpt eller flat/rask.. Jeg tror kanskje "oslo befolkningen" ikke finner 12 runder rundt sognsvann så veldig attraktivt, spesielt ikke når man har mulighet til å konkurrere i trasen hver eneste onsdag fra april til oktober - men kan godt hende jeg tar feil.

Legges løpet til en Lordag/Søndag og det er OK vær vil trasen være full av barnevogner og de som går 5 i bredden. Når det er sagt er mye allerede tilrettelagt. Tidtager utstyret er allerede på plass.

Kan jo hende man får arrangøren SRM til å arrangere maraton. De har jo tidligere arrangert 10km (nike human race). Selv ville jeg nok kun ha deltatt på 21km.

AttackingViking

Legg innav AttackingViking » 21 aug 2013 19:52

Takk for svar!

Vil legge til et par punkter til:
- Publikumsvennlig med flere korte runder.
- Lav startkontingent, da løpet er såpass billig/enkelt å arrangere.

Jeg mener løypa rundt Sognsvann er ganske rask, men ikke optimal. Poenget er å få et raskt og mykt maraton, det trenger ikke å være rundt Sognsvann. Noen som har andre forslag til rask og myk løype? (i eller utenfor Oslo).

Håper en eller flere klubber er interessert i å arrangere et slikt løp.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»