30km terrengløp en uke etter birken - dårlig ide ?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
torkelhf

30km terrengløp en uke etter birken - dårlig ide ?

Legg innav torkelhf » 03 sep 2013 15:11

Hei,
er det noen som har erfaring med hvordan "løpebeina" er en uke etter sykkelritt (Birken, 92km) ?

Når jeg har løpt maraton er jeg jo veldig forsiktig med all hard trening i flere uker etter løpet, men det føles som restitusjonstiden er kjappere etter sykling.
Selv om jeg brukte litt lenger tid på Birken (3:23) enn det jeg gjør på maraton så føles jo bena fine, men jeg trener ikke så mye (2-3 ganger i uka, 4-5mil med løping) og vil verken risikere skade, eller måtte løpe veldig mye saktere enn vanlig pga at bena er daffe etter syklingen.

Er spent på om det er noen som har erfaringer med dette.

-torkel

Authon

Re: 30km terrengløp en uke etter birken - dårlig ide ?

Legg innav Authon » 04 sep 2013 07:11

For min del syklet jeg birken på 3.25t for noen år siden, og løp gateløp 10km tirsdagen. Altså 3 dager senere. Løp da rett over 35min og hadde utrolig lette ben. Har erfart at ved hard belastning så vil jeg få en formtopp ca.3-4 dager senere, at kroppen er enda sterkere en før en hard periode/renn/løp så frem restitusjon er fulgt dagene før løpet. Det er jo en kjent sak at å bryte ned litt for så å bygge seg opp igjen gir formtopp. Men kan være individuellt også med tanke på hvor godt trent du er osv.

Veteran

Legg innav Veteran » 05 sep 2013 10:40

Hei Birkebeiner torkelhf !

Jeg har lite sykkelerfaring og derfor ikke noe godt raad/svar aa gi deg, men synes at Authon er inne paa noe vesentlig...
Men jeg har et spoersmaal til deg naar jeg ser at du har kjoert Birken med ca. 30 km i snitt. Hvordan er det mulig i en saa
kupert/hard og loeype naar det i tillegg var ganske vaatt?
Jeg spoer fordi jeg kjoepte terrengsykkel for 13 mnd. siden og har kjoert 2-4 timer minst 5 dager/uke . Jeg har alderen
tiltross bevart mye av min gamle maratonkondis, og ikke minst taaler jeg fortsatt aa presse meg ganske hardt.
Jeg kjoerer litt sammen med "de store gutta"i en sykkelklubb, og de synes jeg kjoerer friskt paa treningene, men... med min
bike er det ikke mulig aa tangere 37 km/t. Da gaar det saa fort at jeg mister pedalene, bruker joggesko men uansett er det
ikke mulig aa kjoere raskere paa flatmark. Jeg ser at terrengsyklene som noen har faktisk har 1/3 faerre traakk, altsaa mye
hoeyere utveksling paa 7 gir. At biken er veldig tung, 15,5 kg. forklarer ikke alt for jeg er heller ingen lettvekter med mine 76 kg.
Det morsomme med min trening er at jeg aldri faar vondt noe sted, aldri krampetendenser e.l. akkurat som da jeg loep maraton,
og aldri vondt i min ganske oedelagte rygg, flere ulykker... Men her i kontorstolen faar jeg vondt etter en time og maa ta time out !!
Saa er det virkelig mulig aa kjoere Birken i den hastigheten maa du ha kjempekondis og helt sikkert ikke ha noe problem med aa
jafse over 30 m i terrenget selv om det er bloett.....Har du nevnt hva du har i pers paa maraton? Det maa da vaere veldig bra.
Ok, lykke til ute i terrenget, det vil gaa som en lek for deg, naar jeg klarte 2 gdoe maraton paa 4 uker saa tar du dette enkelt,
og jeg ensker lykke til!! Fint om du vil kommentere mine amatoerspoersmaal naar du faar tid. Ha det bra!

Authon

Legg innav Authon » 05 sep 2013 12:38

Han brukte 3.23t på 92km som gir 27 km i snitt. Husk at birken ikke er så brutalt som mange trur. Det er veldig mye grusveger som gjør at man kan holde 30km og høyere over lengre perioder. De beste har vel 33-34 km i snitt de, noe som er veldig bra.

Husk at klikkpedaler er også en stor fordel på sykkel, så viss du bruker joggesko så miste du mye kraft ved opptråkk, men også litt når du tråkker ned pga sykkelskoene har helt stiv såle som ikke gir etter.

Brukeravatar
torkelhf

Legg innav torkelhf » 06 sep 2013 11:35

Authon skrev:For min del syklet jeg birken på 3.25t for noen år siden, og løp gateløp 10km tirsdagen. Altså 3 dager senere. Løp da rett over 35min og hadde utrolig lette ben. Har erfart at ved hard belastning så vil jeg få en formtopp ca.3-4 dager senere, at kroppen er enda sterkere en før en hard periode/renn/løp så frem restitusjon er fulgt dagene før løpet. Det er jo en kjent sak at å bryte ned litt for så å bygge seg opp igjen gir formtopp. Men kan være individuellt også med tanke på hvor godt trent du er osv.

Wow - det er imponerende. Jeg tror ikke det er mange som har løpt 10k på 35 min noen dager etter 9mils sykkelritt, og det er jo ikke akkurat "etter boka". Man vet jo ikke hvor fort du hadde løpt uten Birken gjennomkjøringa, men det betyr ihvertfall at man ikke trenger å bekymre seg så mye for slik alternativ trening.

Brukeravatar
torkelhf

Legg innav torkelhf » 06 sep 2013 12:06

Hei veteran,
Birkebeinerrittet er både hardt og lett. Det er hardt å holde over 20km/t i snitt oppover bakkene selv om det er grus, men de siste 2 milene kjørte jeg på ca 30minutter og det er ikke så tungt og krevende. Noen av gruspartiene midtveis i rittet som kunne ha vært ganske greie var ganske vanskelige pga gjørmesprut fra andre sykkelister som gjorde at man mistet all sikt og dermed var det nesten umulig å ligge på hjul. Generelt er imidlertid bakkene i nordmarka brattere og hardere enn det som er i birken og jeg tror mye av grunnen til at man ender opp med å klare å holde såpass høy gjennomsnittsfart er at man sparer mye krefter på å ligge på hjul.
Med hensyn på det konkrete spørsmålet ditt om utvekslingen så vil jeg tro at 40km/t er omtrent der jeg også slutter å få ut noe kraft i tråkket, men det er jo noen sykler som er satt opp med litt vel små tannhjul foran og dette lar seg lett bytte.
Vekten på sykkelen og klikk pedaler er nok det som gjør størst utslag, men det er jo god trening med et beist på 15 kg.

Bare fyr løs, hvis jeg ikke svarte på alle spørsmålene dine.
Jeg har ikke løpt mer enn 4-5 maraton og med pers på 3:03 så vil jeg si at de første 20km av en maraton er ganske rolig og greit sammenliknet med de første 20km av Birken, men de siste 10 og totalt er maratonløp hardere og mer krevende enn 92km på sykkel.

-torkel

Veteran

Legg innav Veteran » 07 sep 2013 04:43

Hei igjen torkelhf !

Tusen takk for hyggelig svar. Jeg er fortsatt litt imponert over den gjennomsnitts-farten i det terrenget, men
saa har du jo bra grunnkondis med din gode maratontid. Jeg husker ikke om du har nevnt alder, men uansett
er det jo bra tid naar du ikkehar spesialisert deg paa loep men ogsaa sykler mye. Jeg hadde en god maratonkompis
som ogsaa var en god syklist, og den eneste racersykkel jeg har hatt var hans gamle treningssykkel som jeg ovetok for 300.-
Den ble ikke mye brukt, for jeg ble selv ganske redusert etter en paakjoersel og maatte slutte med loeping osv.
Da hadde jeg passert 30 maraton og noen hundre andre loep paa en 10-aarsperiode, startet som 37-aaring.

Det tok 23 aar og flere operasjoner foer jeg kunne loepe litt igjen, det ble mange 8-10.000 m. paa bane ford jeg bodde like
ved en stadion som var aapen hele tiden og jeg fikk etpar gode kamerater der slik at vi trente sammen.
Jeg ble advart mot aa loepe mye med ny hofte, og da vi flyttet ut av byen for 13 mnd. siden kjoepte jeg godklumpen som jeg
farter omkring med . Fantastisk flott aa kunne farte omkring i distriktet, og null smerter/problemer med hofta o.a. ledd. saa
jeg koser meg som veteran-syklist. For meg er det den beste maate aa beholde min ellers gode helse paa, og min unge kone
synes jeg er veldig strong. Jeg "kappkjoerer" ofte med ungdom som kjoerer moped eller unge syklister som staar paa ordentlig
etpar km. og jeg har moro med aa foelge bussen over flest mulig stoppesteder, noe baade passasjerer og sjaafoer synes er moro.
Jeg er ogsaa eneste utlending her i byen (ca.25.000) saa jeg blir alltid lagt merke til paa en eller annen maate.

Jo jeg har saavidt proevd riktige sykkelsko etc. saa helt klart det er mye bedre, men med litt kraftige joggesko gaar der greit til mitt bruk.
Hvilken fart holder de beste veteranene over 70 aar paa Birken? Nei jeg komemr ikke hjem for aa bli grundig slaatt men moro lell.
Jeg kjente mange eldre maratonere som ogsaa gikk paa ski og de pratet mye om Birkebeinerloepet, noen levde visst kun for dette, hahaha..

Blir det ny helmara snart paa deg? Ser at Drammen blir stedet i helga , lettloept loeype for de som liker det flatt, jeg ruslet ogsa rundt der
etpar ggr. Du maa fortelle hvordan det gaar videre, moro aa ha litt kontakt baade med maraton- og sykkelmiljoeet.
Ha en fin helg gamlelandet!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»