Jeg tenkte å gi jernet nå de neste 3 månedene, og løpe en halvmaraton i romjula, på 1:55.

Med full jobb og 3 unger og mann som trener mer enn meg så er det enkelte logistikkmessige utfordringer, men jeg har fått til den økte treningsmengden denne sesongen med å løpe til og fra jobb flere dager i uken. Det er bare 5 km hver vei, men alle monner drar, har jeg tenkt, og det er uansett den letteste måten å komme seg til og fra på, faktisk. Til jobb er det nedover, og morgentrøtt som jeg er blir det mest en koseøkt og "godt med litt frisk luft" enn reell trening. Hjem er det oppover, og jeg prøver å utnytte den til en mer ordentlig økt, for eksempel:
- Bare gi jernet hjem, gjerne stigende intensitet. Motbakkene gjør at det kan føles som en ganske reell trening selv om den er kort
- Bruke den til intervaller, korte eller lange
- Legge inn en omvei og løpe den som en progressiv økt, eller en rolig langkjøring
Jeg tenkte å prøve å få med meg så mange løp som mulig nå fremover:
- Sognsvann rundt medsols (SRM) 2.10, 9.10, 16.10, 23.10 (men dessverre er onsdager vanskelig på hjemmefronten...)
- Nesøyaløpet eller Nøklevann rundt lørdag 12.10
- Bygdøymila, søndag 20.10
- Kanskje Lørenskog halvmaraton 26.10? Som et testløp?
- Vinterkarusell, Sørum, 5 km, 09.11
- Kanskje halvmaraton på Jessheim søndag 17.11
Og så, kanskje, styrketrening? Æh, hater det, men det må kanskje til?
Hvilke økter bør jeg prioritere å legge inn i tillegg? Rolig langturer har jeg alltid vært flink til, og tror det er derfor jeg overhodet ikke er støl nå, etter fullmaraton lørdag.

Jeg har til nå fulgt Marius Bakken-programmet to ganger, til maraton i vår og i høst, men syns overhodet ikke det gir resultatene jeg vil ha, så jeg vil prøve noe annet. Selv om jeg liker programmet godt, fordi det er variert og morsomt.
Alle råd velkomne!