Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Roger

Re: Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Legg innav Roger » 05 jun 2010 18:01

Isj. Saucony. Jeg vet ikke om du skremte meg eller om du prøvde å realitetsorienterte meg uten at jeg fikk det til.
God følelse ned fra flya og passerte første 10 km på 39.30 og trodde jeg hadde løpt billig... :oops: . Løp ved siden av en som fint mente vi kom ned mot 1.25. Prøvde å ta det behersket opp båtskaret, noe jeg klarte, men var helt pudding når jeg skulle slå om for å "cruise" inn siste 8 km. Det ble en pest og en plage, lav puls og kjipe bein. Tror trenigna siste årene har vært preget av for lite lange turer. Sjelden over en times varighet. Da er det bare å ta med seg erfaringene fra årets løp til neste år. Dersom ikke formen da er bedre, da går jeg tilbake til miniton. Forstå seg den som kan :?

Roger

Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Legg innav SAUCONY » 06 jun 2010 12:47

Roger skrev:Isj. Saucony. Jeg vet ikke om du skremte meg eller om du prøvde å realitetsorienterte meg uten at jeg fikk det til.
God følelse ned fra flya og passerte første 10 km på 39.30 og trodde jeg hadde løpt billig... :oops: . Løp ved siden av en som fint mente vi kom ned mot 1.25. Prøvde å ta det behersket opp båtskaret, noe jeg klarte, men var helt pudding når jeg skulle slå om for å "cruise" inn siste 8 km. Det ble en pest og en plage, lav puls og kjipe bein. Tror trenigna siste årene har vært preget av for lite lange turer. Sjelden over en times varighet. Da er det bare å ta med seg erfaringene fra årets løp til neste år. Dersom ikke formen da er bedre, da går jeg tilbake til miniton. Forstå seg den som kan :?

Roger

Å, ke eg kjenne meg att ;) Sleit sjølv noko heilt for jæ.... ned fra Båtskaret, men det var vel meir som forventa etter å ha løpt i over 3 timer :roll:
Bjørn F.

Roger

Legg innav Roger » 21 mai 2014 10:49

Tar opp igjen et fire år gammelt innlegg :-) Artig å lese betraktningene fra den gang. Nå er jeg snart klar for halvmaraton på Beitostølen igjen. Det har vært flere år med miniton og fjellbukken de siste årene.

For fire år siden gikk jeg på en smell etter ti kilometer med nedoverbakkeløping. Lårmuskulaturen taklet ikke slagene den fikk. Nå prøver jeg meg igjen, med et litt mer solid treningsgrunnlag. Men jeg er fortsatt veldig usikker på hvordan beina takler de ti første kilometrene med nedoverbakker.... Blir det kjøttkakelår den siste mila også i år?

Jeg har tatt meg tre "herde-turer", altså langturer i mye nedoverbakke, og håper dette kan hjelpe noe. Men hvor rask bør første mila gå? Bør den gå såpass fort som ti-kilometer konkurransefart? Det er jo tross alt nedover.
Noen som har erfaringer?

Roger

Legg innav Roger » 04 jun 2014 08:03

Da var det løpet overstått! Hvis noen lurer på hvordan det gikk...
Sjekk her: http://www.rogervestrum.blogspot.no/2014/06/lpsrapport-halvmaraton-pa-fjellet.html

Agnes

Legg innav Agnes » 11 jun 2014 12:26

Kan jeg kuppe tråden bittelitt og spørre et spørsmål om tider?

Hva sånn ca. vil dere gjette er forskjellen på tiden på denne halvmaraton'en og en mer flat en? Jeg har i mange år håpet å kommer under 2 timer på en halvmaraton, men ikke kul om det har gått. :( Men nå slo jeg til og tenkte at ENDELIG har jeg sjansen,500 meter mest nedoverbakke MÅ da bli plankekjøring?? Og det var det, det gikk kjempelett og jeg hadde krutt i beina til å spurte de siste 5 km. Men tiden ble bare "ynkelige" 1:55. Jeg hadde trodd at fordelen av bakkene skulle være større enn det? Vil det si at håpet om sub-2 på en flat halvmaraton er like utopisk som noen gang...?

Veteran

Legg innav Veteran » 12 jun 2014 13:12

[quote="Agnes"]Kan jeg kuppe tråden bittelitt og spørre et spørsmål om tider?

Hva sånn ca. vil dere gjette er forskjellen på tiden på denne halvmaraton'en og en mer flat en? Jeg har i mange år håpet å kommer under 2 timer på en halvmaraton, men ikke kul om det har gått. :( Men nå slo jeg til og tenkte at ENDELIG har jeg sjansen,500 meter mest nedoverbakke MÅ da bli plankekjøring?? Og det var det, det gikk kjempelett og jeg hadde krutt i beina til å spurte de siste 5 km. Men tiden ble bare "ynkelige" 1:55. Jeg hadde trodd at fordelen av bakkene skulle være større enn det? Vil det si at håpet om sub-2 på en flat halvmaraton er like utopisk som noen gang...?[/qu

Du sier ingenting om alder, erfaring/trening etc. saa helt umulig aa gi deg tips for aa forbedre den tiden du har paa vanlig halvmara.
Men med min erfaring, ogsaa som dametrener, saa virker det jo som du ikke har trent nok mengde/km. og heller ikke tempo..
2.00 paa 21 km. er vel ca. 5.45/km og da er det snakk om rolig jobb og ikke loeping, og saafremt du ikke er over 60 aar saa burde det
vaere enkelt aa forbedre den tiden betraktelig.
Jeg ser av et annet innlegg at du tipser om styrketrening.. Er du lege e.l.? Et slikt tips er et svaert daarlig tips, den eneste styrketrening en
langloeper behoever er bakketrening, ellers null. Vanlig styrketrening vil oftest bygge muskler i overkroppen, og det er det siste en behoever
for aa bli en god loeper.
Jeg har over 30 helmaraton og flere hundre loep fra 10 km til droeye 30 km. bak meg
Hvis du forteller litt om hvor mye tid du har til trening, ca. alder/vekt osv. saa skal jeg gi deg et tips som gjoer at du loeper 21 km. paa under 1.40
om under 1 aar. Mvh Veteran

Agnes

Legg innav Agnes » 16 jun 2014 12:25

Hjelpe meg, Veteran, du kan virkelig irritere på deg en stein med måten du skriver på. :lol:

Det er ikke videre hyggelig å kalle det som for meg er knallhard og tung "beinflying" alt jeg klarer (5:27 på km i 21,1 km er det for meg) for "rolig jogg", like lite som da du disset tidene til han som skrev det inspirerende innlegget om å holde seg i form når man kommer opp i årene. Jeg forstår at du er mektig stolt av prestasjonene dine, og det har du god grunn til, men det kan uttrykkes uten å være så nedlatende mot folk som har andre forutsetninger og mål.

MEN, nå har jeg fått lunsj og kaffe og er blid igjen, og skal svare deg på det du spør om, selv om ikke du svarte på det jeg spurte om (som var sammenligning mellom tider på en nedoverbakkehalvmaraton som denne og en mer flat en). Det hadde vært morsomt å "take you up on the challenge" og se hva jeg kunne fått ut av ditt opplegg. Jeg har tidligere fulgt diverse programmer, inkludert råd fra deg her inne, og opplever bedring, men det er millimeter for millimeter, jeg er svært tungtrent.

Jeg er 42, jeg er som sagt fordømt tungtrent (straffen for å ha vært en daulat bokorm til jeg var langt opp i 20-årene), jeg har løpt i ca. 15 år, avbrudt av 5-6 år mest preget av 3 tette svangerskap. Ca ett årlig maraton de siste årene (pers 4:20, og hvis du sier at det er rolig jogg og knapt verdt å delta for, så får du fik, altså!), og jeg løper en del 10-kilometre, typisk med tider like under 55 minutter (pers 52:31).

Jeg er ikke lege (er du?), men å råde en utrent nybegynner til å drive med noe løsspesifikk styrketrening for spenst og kjerne og rygg, samt bevegelighet i skuldrene er vel relativt ukontroversielt og anbefales av de fleste, fra Ingrid Kristiansens trener Kaggestad (http://www.hegnar.no/sprek/artikkel444380.ece) til Enoksen ved Idrettshøyskolen (http://www.dn.no/dnaktiv/2011/06/09/lop ... rketrening) til Kondis (http://www.kondis.no/styrke-og-innetren ... 63.no.html). Ikke bygger man noe særlig med tunge muskler av det heller.

Jeg løper mellom 4 og 6 mil i uka. Noe er ren transport til og fra jobb, men jeg legger alltid inn minst en intervalløkt (diverse typer), en terskeløkt (for tiden løper jeg et løp i uka for å være sikker på at jeg presser maks på terskeløktene, alt fra 6 ti 21 km, som oftest 10) og en rolig langkjøring (12-15 km). Hjem fra jobb er tung motbakke, så jeg løper ikke motbakker utover det.

Jeg har aldri trent noe særlig styrketrening, men gjør nå noe løpsspesifikk styrke, særlig på kjerne/rygg og tå-hev. Jeg merker at jeg får bedre holdning og løsøkonomi av det, men muskuløs har jeg såvisst IKKE blitt (har ikke anlegg for det, tror jeg).

So, give me your magic! :D

Agnes

Legg innav Agnes » 16 jun 2014 12:32

PS: Legger jeg opp til maraton et år så er selvsagt langturene lengre. Jeg løper også i dag en langtur rundt 2 mil. Men i år planlegger jeg ikke maraton, nettopp pga langturene. De krever litt for mye familietid.

Roger

Legg innav Roger » 16 jun 2014 12:41

Hå-håi! Det svaret ditt likte jeg meget godt Agnes! Det er jo ikke noe uvanlig at slike typer som Veteran dukker opp i slike forumer med jevne mellomrom. Det må vi bare tåle, men det er fint at de blir snakket litt til innimellom (selv om jeg ikke tror det hjelper så mye... :-)

Når det gjelder halvmaraton på Beito i forhold til andre maraton så er svaret litt varierende. JEg vil stort sett si at det skiller mindre jo bedre løper man er. De beste løper omtrent like fort overalt. Det er ikke ofte vinnertiden på halvmaraton på Beito er under 1.10.

Jeg vil dermed også si at jo tregere løper man er, jo mer tjener man på å løpe nedoverbakker. Også finnes det selvsagt store individuelle forskjeller på dette blant de , unnskyld uttrykket, litt tregere løperne.

Ut fra det du forteller så vil jeg anta at under 2.00 på ei flat løype kan bli i hardeste laget. Men du er nok ikke langt unna. Så da er det jo bare en måte å finne det ut på...

Lykke til :-)

Roger Vestrum
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Agnes

Legg innav Agnes » 16 jun 2014 13:11

Takk for det, Roger. Vi skal vel alle være glade for at jeg ikke skrev før jeg hadde fått spist. :D

Nå fant jeg bloggen din også, den var fin! Jeg liker så godt å lese om andres løpsopplevelser. Det vittige er at vi opplever et løp ganske likt, om vi løper på 1:20 eller 1:55. Opp- og nedturene, slitet, håpet og gleden er det samme. Det er bare noen av oss som gjør det i *litt* lengre tid... (Egentlig burde vi langsomlus fått MER kred enn de raske, tenk på at vi er ute i løypa og sliter som dyr UTROLIG lenge!)

Det er av og til deprimerende at jeg ikke opplever mer fremgang enn jeg gjør, men prøver å tenke på alternativet, som er å ikke trene, å ikke kjenne de små forbedringene og små persene, å ikke kjenne at det er lett og greit å løpe etter t-banen eller en unge på en sjanglete sykkel. Jeg ser rundt meg og ser at om jeg ser bort fra den nærmeste familien (som er nesten IRRITERENDE spreke) så er jeg i riktig fin form for en som aldri har drevet med idrett, alltid var klassens langsomste på 60-meteren, hatet gym med lidenskap og til jeg var 28 trodde at jeg ikke kunne løpe.

Jeg børster fint av meg "psjt, for en elendig tid!"-kommentarer, men mange gjør det ikke, og det triste er jo at noen faktisk gir opp hele treningen pga av at de blir fortalt at "skal du bruke mer enn 4 timer på en maraton så kan du like gjerne bli hjemme". Jeg brenner for løpsglede og folkehelse for alle, og da er jeg minst like imponert over min venninne som etter mange års slit og mange kilos vektnedgang løper halvmaraton på 2,5 time, fordi jeg vet hva det koster henne, som av svigerinnen min som løper på under 1:30.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»