Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Legg innav Veteran » 19 jun 2014 13:37

Hei Agnes ! da fikk jeg endelig logget inn igjen for aa prate med deg, og Rogern, selv om han ikke vil hoere paa slike (tullinger) som har mer erfaring enn
han selv...hahaha.. Men Agnes, du gir tydelig uttrykk for at du vil bli ennaa bedre og synes at framgangen uteblir, tiltross for et brukbart antall/km/uke..
Hvis Rogern ennaa ikke har klart aa gi deg noekkelen til raskere framgang, (noe jeg ikke forventer med de tidene han opererer med) saa boer du proeve aa legge
om din trening noe. Det du mangler er det samme som jeg selv savnet da jeg begynte ( og jeg var 37 da opptreningen etter operasjone etc. startet) og det er tempo-
trening. Jeg trente mange baade eldre og yngre personer, mange overvektige ( jeg regner med at du har kontroll paa vekta) for x-tra kilo er tungt aa dra med seg
i flere km. og det er helt unoedvendig.
Vil du naa ditt maal saa maa du satse paa noen langintervaller, vds. i alle fall noen 1000 m. med korte pauser. Bor du inaerheten av en rv. saa er det merker for hver
0,5 og 1.00 km. Jeg kjenner masse folk som aldri har sett disse merkepaalene tiltross for at de kjoerer forbi daglig, da kjoerer de for fort, og de loeper aldri langs
veien. Kjor for fullt 1 km, jogg neste 500 m. osv. Med litt variert terreng/passe kupert vei er dette veldig effektivt.
Men best av alt for deg (og alle andre) er aa trene og ikke minst konkurrere mest mulig. Det er absolutt det aller beste for utviklingen videre paa alle nivaa.

Styrketreningen faar du mest glede av ved aa loepe i bakker, helst bratte stier der du maa opp paa taa, gjerne saa bratt at du maa nedi med hendene, det svir men
gir garantert maks effekt. Daa faar baadelegger, laar og rygg testet seg. Selv med evigvarende prolaps trente vi mye slik, i mange loep var det ogsaa stigninger som
tok pusten fra mange, men effektivt for kondisen for alle..
Du nevner Kaggestad osv. Jeg har sagt det foer, Johan var en god kamerat som allerede etter mitt foerste loep kun hadde et raad til meg. Gaa ned 7-8 kg. saa blir
dette helt supert. Det raadet var enkelt aa foelge, (jeg var ca. 84 kg /181 cm.) gikk ned til 73, og idag veier jeg 75 og trener mye sykkel fordi det ikke er loepemiljoe
her, og med kunstig hofte og baade plast og metall i ett kne, ryggen og nakken, pluss metall inni broestet, er sykkel mer skaansomt. Og naa gjoer jeg dette kun for
helsas skyld og det er kjempemoro aa fortsatt vaere i den superform jeg faktisk er, noe siste legesjekk viste.

Legg om treningen litt, oek tempoet paa langturene, det skal svi i broestet, da er du paa rett vei. Glem puls, zoner etc. Loep og vaer glad, tenk gjerne litt paa meg
og vaer ordentlig sint, men se opp for trafikken. Nyt fuglesangen og alle dyr som krysser din vei. Lykke til - detta gaar vaegen vet du!!

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Legg innav Roger » 21 jun 2014 06:56

He - he. Kjekt svar fra den standhaftige tinnsoldat. Det er ikke det at jeg nødvendigvis er direkte uenig med din treningsfilosofi herr veteran, eller tulling som du vil at jeg skal kalle deg... Det er bare din påståelighet som fascinerer meg. Du føyer deg inn i rekken av tidligere bemerkelsesverdige brukere på kondisforumet. Jeg kan minnes en viss El diablo for noen år tilbake. Han var riktignok hakket kvassere.

hailegeraldo
Innlegg: 127
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Legg innav hailegeraldo » 22 jun 2014 09:09

Jeg klarer heller ikke å dy meg. Altså, jeg synes det er artig med krydder på forumet, og Veteran er av de sterkere chili-pepperne som opererer her. Men jeg håper at folk som søker råd her tenker litt over de rådene de får. Jeg har i alle fall lært meg at råd fra de skråsikre skal jeg styre unna. Selvsagt kan de ha rett, men de har ikke nødvendigvis drøftet seg fram til det beste svaret.
Og dette rådet går direkte til deg, Veteran: Det vil nok ikke passe alle å gå fra 3 rolige joggeturer i uka til 5 økter i konkurransefart uten tilvenning og progresjon. Selv om du ble god av å trene knallhardt, kan det jo hende at det ikke passer andre. Det er kanskje ikke engang sikkert at det var det beste for deg? :roll:

Tenk over rådene du får, men bruk egen sunn fornuft og vurdér om rådet passer deg og din situasjon.

Et visdomsord på tampen:
En skilpadde med et perfekt treningsopplegg løper nok ikke raskere enn en hare med et elendig treningsopplegg.

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Legg innav Agnes » 02 jul 2014 11:11

En skilpadde med et perfekt treningsopplegg løper nok ikke raskere enn en hare med et elendig treningsopplegg.


Så sant, så sant.

En bekjent begynte reisen fra sofapotet til "en som jogger" etter mange år med sykdom for et års tid siden og jublet på ettersommeren over å ha hatt opp til 2-3 turer på over 6-7 kilometer. Nylig løp hun 21 km på en treningstur. På 1:39. :P :shock:

Hun løper et par ganger i uka, stort sett korte turer. Jeg må gå to runder med meg selv, da, for å komme fra "misunnelig" til "imponert og fascinert over hvor forskjellige mennesker er!". :D


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester