Hvor viktig er intervaller med høy puls?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
NorwegianRunner
Innlegg: 14
Registrert: 08 jan 2015 22:31

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav NorwegianRunner » 12 feb 2015 22:17

Ser den der Johnny. Men jeg skal uansett gjøre et lite eksperiment i februar og halve mars, med intervalltrening stort sett i sone 4 og 5, før jeg fokuserer på sone 3 og terskeltrening. Bare sånn for å teste.

Men, jeg ser absolutt logikken i det du sier.

Authon
Innlegg: 132
Registrert: 21 jan 2010 21:01

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Authon » 12 feb 2015 23:03

Trur mange er litt for opptatt av sone3 og 4 osv her.
Vil påstå at terskelintervall passer best løpere som har kommet opp på et visst nivå. For mosjonister så vil det en fordel med harde intervaller i 90-92% av makspuls for å få bedre sitt maksimale O2.
Intervaller på 95 % er ikke nødvendig pga for mye syre og lengre rest tid. Selvf trenger ikke alle intervaller ligge i sone4, men størstedelen bør ligge der. Viss en person med f.eks 60 i O2 ikke løper fort nok, så er det mest pga at O2 opptaket er for lavt, ikke mangel på terskeløkte.

Når man kommer opp i et visst nivå, så kan terskeløkter prioiteres mere. Har selv 70 i o2, og trur ikke harde intervaller er løsningen for å løpe raskere. Da vil nok terskeløkter og hurtige langturer forbedre løpingen min.

Brukeravatar
Marjan
Innlegg: 39
Registrert: 21 aug 2013 20:39
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Marjan » 13 feb 2015 09:49

Authon skrev:Trur mange er litt for opptatt av sone3 og 4 osv her.
Vil påstå at terskelintervall passer best løpere som har kommet opp på et visst nivå. For mosjonister så vil det en fordel med harde intervaller i 90-92% av makspuls for å få bedre sitt maksimale O2.
Intervaller på 95 % er ikke nødvendig pga for mye syre og lengre rest tid. Selvf trenger ikke alle intervaller ligge i sone4, men størstedelen bør ligge der. Viss en person med f.eks 60 i O2 ikke løper fort nok, så er det mest pga at O2 opptaket er for lavt, ikke mangel på terskeløkte.

Når man kommer opp i et visst nivå, så kan terskeløkter prioiteres mere. Har selv 70 i o2, og trur ikke harde intervaller er løsningen for å løpe raskere. Da vil nok terskeløkter og hurtige langturer forbedre løpingen min.


Det kan hende, men vil også legge til, som relativt nybegynner innen løping selv, at det er vanskeligere å holde en intensitet på 90-92% av makspuls enn å holde intensitetssone 3-4. Jeg har opplevd de siste ukene, når jeg har forsøkt meg på slike høyintensive intervalløkter, at jeg fort ender med for høy puls (og får for mye melkesyre, og dermed ikke fullfører dragene optimalt) eller litt for lav.
Jeg er selv ferdig med en fire ukers periode hvor jeg har hatt 1-2 økter i uken med høyintensive intervaller. I de neste 8-10 ukene vil jeg fokusere mer på hurtig langtur og langintervaller rundt terskel. Målet er at treningen skal bli mer og mer spesifikk for et maraton jeg skal løpe i mai.

Brukeravatar
NorwegianRunner
Innlegg: 14
Registrert: 08 jan 2015 22:31

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav NorwegianRunner » 18 feb 2015 04:03

Spennende å lese erfaringer fra folk som forsøker det samme som meg selv. Jeg gjør også mye intervaller i sone 4 for tiden, men klarer stort sett å holde pulsen lav nok til at jeg kan fullføre opplegget. Men jeg kjører litt for få repetisjoner tror jeg, så jeg får se åssen det blir fremover. Skal over til sone 3- og terskelintervaller i midten av mars.

Håper du poster erfariger videre.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 704
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav kollis » 22 feb 2015 09:34

Hemmelig marerittøkt har skapt Kallas gullform
Sist onsdag pinte hun seg gjennom en knalltøff intervalløkt i Italia. Om to dager skal marerittet gjentas i VM-løypene i Falun. ps i høyden...

Historien til Rune Velta er ikke helt som alle andre historier til alle andre verdensmestere. Da han hoppet på ski i ungdommen, var det få som skulle tro at mannen skulle hoppe opp på det øverste trinnet i et verdensmesterskap.

- Han var ingen barnestjerne. Han var en ganske dårlig skihopper. Det er mange i Norge i dag som kan si at de har slått en verdensmester, forteller Norges hoppsjef Clas Brede Bråten.
- Han har ikke det største talentet, forteller hopptrener Alexander Stöckl.

- Han er en beskjeden kar som ikke gjør så mye av seg, forteller lagkamerat Anders Jacobsen Ufattelig mange repetisjoner Da trengs det en forklaring på at 25-åringen fra Lommedalen nå er best. Og det meste handler om hardt arbeid.
min komentar
Har det så mye med Gener?
Mulig han har trent hardt lenge og så sluppet opp .Og trent mer lystbetont....som er viktig når man har trent det motsatte lenge...kanskje for lenge.. beskjeden tyder på at han bruker mest å tenke,innadvent og nå har han skiftet til å bli mer utadvent som skaper mer energi Kommer sikkert til å prestere bra lenge..

Min modell er å være i kontroll fasen i kortere perioder en Rune...1hard økt i pr 3-4 treninger... Tok med Rune for å bevise "litt" at gener ikke har så stor betydning hjernen produserer det den tror du ønsker .Det er viktig å gi hjernen enkle arbeidsoppgaver ,hardtrening bruker delen av hjernen som lærer teknikk\utvikler muskler raskest ....se mange repitisjoner\rune velta. Hardtrening defineres som et lavt carbo nivå i kroppen...om du trenger mer muskler.....Ønsker du bare å forberede energi lagrene i kroppen er roligere turer treningen din må fokusere mest på....Lave energi lagre kan utgjøre 10-20% dårligere prestasjon . ca over 5km løp er musklene viktigere og viktigere siden musklene senker forbruket av energi mer og mer etter hvor langt du skal løpe (til et skjeringspunkt som er forskjellig fra menneske til menneske)...mindre muskler trenger mer og oftere tilførsel av energi...optimale er kompinasjonen av energi\muskler også for din egen helse Siden høye mengder energi over lang tid blir til sukkersyke og dårlig følses kontroll=sinnemestringskurs Store mengder energi nivåer i kroppen over lengre tid skaper stress og sykdom ...selvom du ikke trener eller trener så lite at du ikke forbruker det meste før du fyller på ...igjen

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 704
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav kollis » 19 mar 2015 22:49

Løp 5km på1844 med prinsippet med hardtrening ...Løp 5km intervall dagen før ca3.40 prkm 30sek pause mellom...og til å fra jobb samme dag,,
Regner med å løpe raskere med en bedre oppladning ..regner med at neste år er bedre enn i år.inkluderer at jeg er
flere ganger i kjellern.det.må til... regner med at jeg vant 90kg klassen..

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 144
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav torolav » 20 mar 2015 09:35

Løp 5km på1844 med prinsippet med hardtrening

5 km på 18:44...det var et bra resultat!
Det er mange veier til rom, forstår jeg
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Oahoah
Innlegg: 43
Registrert: 16 apr 2015 19:14

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Oahoah » 16 apr 2015 19:29

Hei Hauginger,
jeg synes du har to av viktige økter på programmet: 12x1km og 20km langtur. Spørsmålet er om du klarer å holde riktig intensitet på hele 12x1km - Henrik Ingebritsen har vel 10x1km som en av sine faste økter hver uke - kanskje ingen grunn til at du trenger å kjøre 12x hvis Henrik klarer seg med 10 drag? Ville heller satset på kvalitet på 10 økter, men mindre du er sinnsykt godt trent og er 1:10 løper på HM. Det viktigste med 10x1km er i min verden at du har progresjon gjennom økta, dvs. at hvert drag går minst like fort som forrige drag, og at siste drag er raskest. Tror at 12x kanskje gjør at restitusjon vil ta for lang tid - bør da ikke kjøre den ukentlig, da du da bare bryter ned kroppen over sesongen (med mindre du er eliteutøver, ikke i fast jobb og slik sett kan ligge i sofaen hele dagen og restituere deg)...

Selv har jeg trent meg fra 1:28 på HM første gang til nå en foreløpig pers ned mot 1:18. Jeg starter løpssesongen med typisk 6x1km, der dragene starter på 10km målfart for meg (ca 3:30/km), og siste drag går ned mot 3:20/km (altså ca 10sek/km raskere enn 10K fart). Så kjører jeg 8x1km neste uke, og så er 10x1km etablert som en ukentlig øvelse. Ellers så løper jeg mye til og fra jobb, da oftest i medium tempo for meg - fra 4:00/km til 4:30/km. Det å løpe så veldig saktere enn 4:30/km gir ikke lenger så mye treningseffekt for meg.

Når det gjelder 20km langtur, så ville jeg tatt den rolig første 15km i starten, og så øke progressivt siste 5km. Utover sesongen, så ville jeg gradvis økt den raskere delen av økta med kanskje 1km hver uke/annenhver uke.

Jeg tror ikke det er noen idé med for høy intensitet gjennom sesongen - jeg har selv gjort det, gir progresjon til et visst punkt - men så stopper progresjonen opp. Det å øke antall km per uke vil nok ha mer effekt.

Nærmere hovedmålet i sesongen, så kjører jeg mer løpsspesifikke økter. Hvis HM er målet, så dropper jeg 10x1km økta og erstatter den med 5x2km, så 6x2km, så 4x3km, så kanskje 4x3km - og da farta lik eller marginalt litt raskere enn HM farta (for meg, da 3:45/km ned mot 3:40/km fart).

Ellers en idé å variere hele tiden. Jeg løper som sagt mye til og fra jobb; noen ganger helt rolig i 4:30/km fart eller kanskje litt saktere. Andre ganger kan jeg løpe 1km drag hele veien hjem, så rolig noen dager igjen, så kan jeg for eksempel løpe 40sek raskt (10k fart eller litt raksere) og 20sek gange, hele veien hjem (ca 7 km). Variasjon er stikkordet.

Oahoah
Innlegg: 43
Registrert: 16 apr 2015 19:14

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Oahoah » 16 apr 2015 19:36

Jeg kan også legge til at jeg legger mye vekt på løpsteknikk - har fokus på dette hver eneste gang jeg løper!

Når jeg løper med sekk (til og fra jobb), så er jeg bevisst på at sekken skal ligge så rolig som mulig på ryggen - ikke bevege seg opp og ned, og ikke bli slengt sideveis. Lave skuldre, la albuene pendle rett bakover for å motvirke/unngå rotasjon av overkroppen.

Sørge for å lande under kroppen med beina (ikke bremse med å lande på hælen foran kroppen). Tenk på hvordan du ville sparke med et skateboard; hvor ville du da sette ned beinet for å skyve brettet fremover - neppe bremse med hælen først, men i stedet sette foten rett ned under deg ved frasparket?

Hofta høy og frem, som i langrenn. Lande midt på foten eller framfot. Hvis du er hælløper i dag, så vil det ta deg én sesong å bli kvitt uvanen... Sikkert mange som er uenig i dette med hæl vs framfot, men jeg mener ihvertfall er det er dårlig belønning av frasparket å lande med "brems", dvs lande met foten foran kroppen.

Uanstrengt løping er det vi søker!

Veteran
Innlegg: 405
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Veteran » 17 apr 2015 02:47

Oahoah skrev:Jeg kan også legge til at jeg legger mye vekt på løpsteknikk - har fokus på dette hver eneste gang jeg løper!

Når jeg løper med sekk (til og fra jobb), så er jeg bevisst på at sekken skal ligge så rolig som mulig på ryggen - ikke bevege seg opp og ned, og ikke bli slengt sideveis. Lave skuldre, la albuene pendle rett bakover for å motvirke/unngå rotasjon av overkroppen.

Sørge for å lande under kroppen med beina (ikke bremse med å lande på hælen foran kroppen). Tenk på hvordan du ville sparke med et skateboard; hvor ville du da sette ned beinet for å skyve brettet fremover - neppe bremse med hælen først, men i stedet sette foten rett ned under deg ved frasparket?

Hofta høy og frem, som i langrenn. Lande midt på foten eller framfot. Hvis du er hælløper i dag, så vil det ta deg én sesong å bli kvitt uvanen... Sikkert mange som er uenig i dette med hæl vs framfot, men jeg mener ihvertfall er det er dårlig belønning av frasparket å lande med "brems", dvs lande met foten foran kroppen.

Uanstrengt løping er det vi søker!


Hei. Kan du komme med et bevis, helst egne tider, som beviser at alle vi idioter som lander paa haelen har feil teknikk? For den som oensker aa loepe fort
er det vel tiden som teller, og ikke kun finslepen teknikk? Men du mner at alle vi som loeper/har loept fort selv om vi lander paa haelen, vi har en uvane?
Det virker som du har forlest deg paa noe som du helst ikke burde ha lest, men slik er det desverre med mange unge haapefulle som tror at det finnes lettvinte
loesninger paa alt, og at hard trening ikke er noeedvendig.
Fernando Ramirez: " riktig teknikk er aa la haelen treffe underlaget foerst, deretter midtfoten og endelig spissen "
Videre av samme mann: " vaer kritisk til s.k. eksperter og raadgivere. Husk at veldig mange utelukkende har oekonomisk motivasjon for aa uttale seg som de gjoer".
Disse kloke ord er helt i stil med hva jeg hele tiden har hevdet. Det er paa samme maate som med forskning som er "kjoept og betalt".
De aller fleste maratonnere med respektable tider er uenig med deg i din synsing, saa ta kontakt med noen med erfaring saa faar du vite hva som er best.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 25 gjester