Anbefalinger pulsbelte/klokke

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
MrBergerud
Sted: Elverum

Anbefalinger pulsbelte/klokke

Legg innav MrBergerud » 08 mar 2016 11:46

Hei
Skal løpe Oslo Maraton til høsten og jeg tenker å begynne med pulsbelte opp i mot dette. Har aldri brukt det før og lurer på om noen har noen anbefalinger.

Jeg er forøvrig student så det er ønskelig med noe i den lavere prisklassen

Brukeravatar
ipconfig

Re: Anbefalinger pulsbelte/klokke

Legg innav ipconfig » 09 mar 2016 10:30

Hei Bergerud!

Det finnes mange typer så jeg har brukt Garmin 310XT klokken i 5 år. Denne har GPS og Puls. Det pulsbeltet som følger med klokken er ikke særlig bra for meg - det gnager endel i kantene så jeg har et 10 år gammelt belte som fungerer utmerket (fulgte med Garmin Forerunner 305). Disse klokkene koster ca 500 på finn.no og jeg vil tro de fleste av dem ikke er mye brukt. Nyere klokker har pulsmåler under selve klokken. Så bor du der det er kaldt og har klokka utenfor jakka så vil du ikke få pulsmåling.

Jeg vil råde deg til å kjøpe en klokke med GPS og puls. Av funksjoner liker jeg ferdig definerte treninger - enten i tid eller i pulssone (som du kan definere selv). Du kan også bruke klokka mot de fleste treningsdagbøkene (jogg.se, connect.garmin.com, runkeeper osv).

Tenker du på nyere typer så ville jeg ikke gå for noen klokker med nummer under Forerunner 220.

Noen andre får anmelde Polar og Suunto. Kondis bladet har gode tester av puls/gps klokker - så mulig du finner disse på nettsiden til Kondis.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 14 mar 2016 23:48

Hva mener du ipconfig? Nå er ikke jeg superekspert på de billigere klokkene, men så vidt jeg skjønner er Garmin FR 25 slettes ikke så værst? Nesten så jeg har vurdert å teste den ut selv, på tross av at jeg har en 910XT. Tror den har den viktigste funksjonaliteten (unntatt barometrisk høydemåler, men det er det bare de mest avanserte som har), og den kan fås til ned i 1400,- på nett. Polar vil jeg normalt ikke anbefale, men M400 er i følge DC Rainmaker også et alternativ i prisklassen. http://www.dcrainmaker.com/2015/08/garm ... er-25.html

For priser og tilbud, søk for eksempel på prisguiden.no. Det går jo også an å kikke om man har flaks på finn.no, har hørt noen som har fått gode klokker billig der.

For øvrig ps, ikke se deg blind på det med pulssoner. Gjør litt det du føler for også. Og varier treninga. :)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 16 mar 2016 08:46

Trygve - har FR25 muligheten til å legge inn treningsøkter? Noe av det jeg liker med de garmin klokkene jeg har brukt er hvor enkelt det er å starte klokka - gå inn på trening og velge f.eks. 8x3min med 90sek pause - kryss av for oppvarming og nedjogg og så er du i gang. Jeg liker også muligheten til å eksportere økter til klokka slik at man lager de i TrainingCenter eller Connect og så overfører til klokka.

Etter det jeg kan se her: http://garminforerunner.com/garmin-fore ... son-chart/ så er det ikke mulighet på de begynnerklokkene å lage egne økter.

Men FR25 osv dekker jo basisbehovet men når man kommer i gang er det jo svært motiverende å ha litt ekstra funksjoner. Så der har du årsaken til at jeg anbefalte å ikke ha noe lavere enn FR220.

-R

boas

Legg innav boas » 22 mar 2016 21:05

Skal du ha en billig og god klokke ville jeg kjøpt en Garmin FR610 som du får nye for rundt en tusenlapp nå. Jeg har hatt min siden jula '11 og ser ingen grunn til å bytte den ut med noe nyere...så jeg venter bare på at den skal bli ødelagt så jeg får en god unnskyldning! ;)
Anbefaler denne fordi jeg kjenner den og synes den har de løpefunksjonene som er mest essensielle, men det finnes mye bra klokker med bl.a. opplasting via wifi, smartklokkefunksjoner, løpsanalyse, konstant pulsmåling/aktivitetsmåler osv.
Jeg har hatt både Polar- (en stund siden) og Garmin-produkter og kommer til å velge Garmin neste gang pga. en fabelaktig kundeservice hos Garmin.

MS Bøler

Legg innav MS Bøler » 26 mar 2016 11:45

En billig løsning er å legge tommelfingeren på håndleddet og telle hvor mange ganger du kjenner det pumper. Hvis du vil vite antall slag i minuttet kan du bare stå foran en klokke i 15 sekunder og telle antall ganger det pumper i håndleddet. Dette ganger du deretter med 4. Dette koster deg omlag 30 sekunder av ditt liv. Usikker på om den finnes på finn.no. Levetiden på denne varianten er synkronisert med hjertet, så må du lade her har du et problem :lol:

nascon88

Legg innav nascon88 » 30 mai 2016 04:57

Jag har använt Garmin Forerunner 735XT nyligen släppt . dess imponerande och mycket funktion uppgraderas . Får du också kan använda den . Men dess ganska dyra . Jag såg det här
http://garminfitnesswatch.com/garmin-for-multisport
Jag hoppas att du kan välja noga .

robinsharma
Kontakt:

Legg innav robinsharma » 06 jun 2019 09:41

Der er så mange fitnessbånd til rådighed på markedet, men hvilket er det for mig, og som passer mig bedst
https://fitterritory.com/garmin-forerunner-35-vs-235 :o

padjuliana

Legg innav padjuliana » 25 okt 2019 10:04

Gjør litt det du føler for også. Og varier treninga. :)
Reupload ado stunt cars 2 new version.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»