Kondisjonstrening for fjelltur

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
TinaT
Innlegg: 2
Registrert: 07 sep 2016 18:01

Kondisjonstrening for fjelltur

Legg innav TinaT » 07 sep 2016 18:15

Jeg har meldt meg på tur til Kilimanjaro om et drøyt halvt år og trenger å gå fra relativt dårlig kondisjon til ganske god kondisjon ila 7 mnd. Jeg hater intenst å løpe, men er veldig glad i spinning, så det sier seg selv hva jeg tenker å gjøre. Den beste trening er som kjent den som det blir noe av. Men nå har jeg hørt litt delte meninger om spinning og treningseffekt. Enkelte mener hardnakket at man ikke får noe særlig effekt av spinning. Jeg vet at ideelt sett så er sikkert 4x4 intervaller og motbakkeløp det beste, men igjen, jeg virkelig virkelig hater løping. Og har også problemer både med knær og ankler, som ytterligere gjør løping veldig lite lystbetont.
I tillegg til spinning som ren kondis-trening så trener jeg også et helkropps styrkeprogram en gang pr uke, og skal selvsagt også kombinere spinningen med å gå opp og ned fjellsider med sekk på ryggen.
Noen med erfaring med og synspunkter om spinning som kondisjonstrening...? Gode råd...?

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 491
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Kondisjonstrening for fjelltur

Legg innav knut42 » 08 sep 2016 12:50

Alt som bidrar til bedre kondis er bra, bare å spinne i vei, men også også lurt å trene på det underlaget målet er.

http://www.kondis.no/profil-bjoern-tore ... 27145.html

ingunn
Innlegg: 5
Registrert: 18 apr 2013 20:56

Re: Kondisjonstrening for fjelltur

Legg innav ingunn » 08 sep 2016 19:55

Jeg har mest tro på å legge hovedvekt på akkurat det du skal på turen; gå i motbakke, helst i fjell- eller skogsterreng. Du trenger ikke løpe. Gå i motbakkene i relativt høyt tempo, da kommer kondisen.

Arthur
Innlegg: 110
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Kondisjonstrening for fjelltur

Legg innav Arthur » 09 sep 2016 07:25

Her vil jo mye av turen foregå på en høyde langt over det ihvertfall jeg er vant til så noen fasit er det vanskelig å gi, men turer i skog og mark gjerne litt myr og steder med litt vegetasjon er en fordel vil jeg tro da tregrensen er mye høyere der. Ha en litt tung ryggsekk med alt det du skal ha med på turen oppi.
Dette sammen med intervalltrening i spinningsalen for å prøve å bedre oksygenopptaket best mulig, for det trenger du. På nesten 6000m er det lite oksygen i forhold til her nede på havnivå.
Det høyeste jeg har vært er Snøhetta (2286m) og selv der kjente jeg godt at lufta var tynnere så jeg kan tenke meg hvordan det er neste 4000m høyere.

Alt du skal gå i som klær, sko og sekk bør du ha mange timer i og med FØR du skal på Kilimanjaro. Ukomfortable klær, sko og sekk er det siste du ønsker på den turen.

Lykke til. :D

tjolahopp
Innlegg: 2
Registrert: 08 sep 2016 06:27

Re: Kondisjonstrening for fjelltur

Legg innav tjolahopp » 12 sep 2016 12:29

Heisann!

Kili er et fint fjell, i et fint land. Turen krever dog minimalt med fysisk form. Jeg hadde med min søster som ikke har trent kondisjon en eneste gang i hele sitt 25 år gamle liv (hun er dog normalvektig). Hun ble sliten, men hadde ingen videre problemer med å nå toppen. Husk, du skal gå saaaaaaakte (på det tregeste reknet jeg 20-30 steg i minuttet), noen få kilometer hver dag. Når det er sagt, vil god kondisjon gjøre at man kan gå med større overskudd og således få tid til å nyte naturen i større grad. Liker du spinning, så spinner du. Hater du løping, så behøver du ikke løpe. Her er vel poenget å få "pumpa" til å jobbe! Spesifikk trening er overhodet ikke nødvendig for denne turen, så da bør lyst og motivasjon telle mest i treningen.

God tur!

Arthur
Innlegg: 110
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Kondisjonstrening for fjelltur

Legg innav Arthur » 13 sep 2016 15:45

tjolahopp skrev:Heisann!

Kili er et fint fjell, i et fint land. Turen krever dog minimalt med fysisk form. Jeg hadde med min søster som ikke har trent kondisjon en eneste gang i hele sitt 25 år gamle liv (hun er dog normalvektig). Hun ble sliten, men hadde ingen videre problemer med å nå toppen. Husk, du skal gå saaaaaaakte (på det tregeste reknet jeg 20-30 steg i minuttet), noen få kilometer hver dag. Når det er sagt, vil god kondisjon gjøre at man kan gå med større overskudd og således få tid til å nyte naturen i større grad. Liker du spinning, så spinner du. Hater du løping, så behøver du ikke løpe. Her er vel poenget å få "pumpa" til å jobbe! Spesifikk trening er overhodet ikke nødvendig for denne turen, så da bør lyst og motivasjon telle mest i treningen.

God tur!

Nå kjenner jeg hverken trådstarter eller din søster, men vet at enkelte har talent for løping osv. og kan dra nesten uanstrengt på en slik topptur selv etter nesten bare sofasitting mens andre må trene mye for å klare det.

tjolahopp
Innlegg: 2
Registrert: 08 sep 2016 06:27

Re: Kondisjonstrening for fjelltur

Legg innav tjolahopp » 13 sep 2016 19:00

Arthur skrev:Nå kjenner jeg hverken trådstarter eller din søster, men vet at enkelte har talent for løping osv. og kan dra nesten uanstrengt på en slik topptur selv etter nesten bare sofasitting mens andre må trene mye for å klare det.

Nå har det seg slik at jeg bodde i nærheten av Kili en lengre periode, og hadde nær kontakt med minst et tresifret antall Kili-folk. De var i alle fasonger. Store, små, veltrente, late, feite og tynne. Ofte viste det seg at de som var utrent faktisk klarte seg best fordi de skjønte at de måtte gå sakte. Det er høyden som gjør turen strabasiøs, og høydesyken rammer tilfeldig.

Men det er klart, om du har en utrent person og en trent person som går sammen, og begge unngår høydesyke og begge holder seg friske, så vil naturligvis den best trente ha mest overskudd til å nyte turen. Derfor anbefaler jeg trådstarter å trene utholdenhet, samtidig som jeg vektlegger at det ikke er en nødvendighet for å komme seg til toppen! :)

EDIT: Som en kuriositet: husker en pensjonert inder med kvadruppel bypassoperasjon i bagasjen som kom seg til toppen. Jeg spaserte et par turer med han i lavlandet, på flatmark, og da hørtes han ut som en kolspasient, tross sakte rusletempo. Han var riktignok svært sliten når han nådde toppen, men han klarte det.

Veteran
Innlegg: 348
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Kondisjonstrening for fjelltur

Legg innav Veteran » 14 sep 2016 05:05

Jeg vil ogsaa ta med en virkelig kurositet, som forteller at hoeyden kan gjoere store utslag, ogsaa for de som er godt trent.

Som fotballinteressert hadde jeg gleden av aa se mange VM-kval. kamper i Quito, Ecuador, banen ligger 3.000 m.o.h.
Baade Brasil og Argentina tapte mot Ecuador, og det kuriose var at spesielt argentinerne hadde store pusteproblemer.
Flere spillere ,bl.a. Messi maatte ta "time-out" liggende paa banen, de orket ganske enkelt ikke pga hoeyden.
Brassene klarte seg litt bedre, men de ogsaa slet med hoeyden.

I Bolivia ligger stadion paa 4.000 m. og der var problemene ennaa stoerre for begge, men ettersom Bolivias lag var mye
svakere, saa klarte de seg likevel brukbart. Da benyttet de den gamle Barca-modellen, sto paa midtbanen og spilte tversover
nesten uten aa flytte paa seg.

Vegard Ulvang var jo relativt godt trent, men fikk problemer og maatte gi opp en tur , han var sammen med sin russiske skikompis
som jeg i farta ikke husker navnet paa...
Selv gikk jeg rett opp paa 5.000 m. uten problemer, sammen med ei jente som var gravid i 6 mnd. men hun hadde bodd 5 aar paa 3.000 m.

Saa ikke kims av hoeyden, for noen funker det greit, for andre ikke, selv om de har god kondis/er veltrente.

Naar det er sagt, god tur / lykke til !


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Google Adsense [Bot], MSN [Bot] og 6 gjester