O-teknikk

Her kan du diskutere alt som har med orientering, kart og kompass.
Lole
InnleggCOLON 9
RegistrertCOLON 04 Jun 2011 21:25

O-teknikk

Innlegg Lole » 03 Jul 2011 18:59

Hei!

Jeg springer en del orientering. Klubben jeg løper for arrangerer kun treningsløp. Dvs. vanlige løp. Vi har aldri noe o-teknisk trening eller lignende. Tror dere en har stort utbytte av o-teknisk trening?
Har tenkt å begynne med det selv litt. Lære og terpe de grunnlegende tingene. Jeg har farta inne, men mangler nok noe o-teknikk.
Jeg må nesten støtt stoppe å se på kartet. Hvis jeg ikke gjør det vil jeg jo gå på trynet :P Men ettersom jeg har skjønt, så er det en selvfølge å kunne lese kartet i fart, for en habil o-løper. Så da skal det vell vere mulig å lære seg det? Hvordan skal en i tilfelle gå fram og hvordan trene på dette?

Setter stor pris på svar.

padde
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 09 Feb 2010 20:10

Re: O-teknikk

Innlegg padde » 04 Jul 2011 11:56

Boka/ heftet O-teknisk trening fra o-forbundet gir deg en del tips,- bla om det du spør etter.
Heftet Veivalg gir interessante betraktninger om nettopp veivalg og tidsbesparelsen her. Løypeleggerboka er og nyttig- ikke bare til løypelegging.

Mht kartløping skilles det grovt mellom å orientere i forkant vs etterkant. Sikrest er å orientere i forkant- ofte også kjappest.
Tipper du er alt for opptatt av alle mulige detaljer- som tvinger farten ned/ stopp. Da mister du flyten i løpingen.

Ingen kan lese kart nøyaktig i high- speed, men man lar oppmerksomheten veksle kart- steg- terreng. Tuppen på tommelkompasset holdes ved siste sikre holdepunkt- slik at blikket ditt umiddelbart blir på riktig plass på kartet. Kompasset gir deg samtidig retningen videre (husk at kartet alltid skal være orientert).

Du kan benytte spectra (Silva) til å hjelpe deg på strekk som bunner i sikre oppfangere (da er det ingen grunn til å finlese kart- du hentes jo opp etter en stund). Det går kjappere å orientere etter farvekoden, enn å holde kartet helt riktig til enhver tid (orientert). Men er det detaljrikt terreng med få sikre punkt, må du jo være mer på kartet.

Bruk treningsløpene til trening ikke vær redd for å kjøre på litt over evne!
Dess mer du leser kart, dess mer automatisert blir det: Les kart gjerne hjemme, på dass, jobb…- og forestill deg hvordan terrenget er ut i fra dette (=orientere i forkant). Løp en tur og sjekk ut ditt mentale bilde (mentale representasjon).
Ta noen intervalløkter i terreng: fra A til B (detaljer- typiske poster). Gyv løs og ikke vær nøye på om det blir litt småbom. (I pausene kan du finsjekke hva som egentlig skjedde).
Legg inn retningsforandringer slik at du trener på å nullstille deg på hver post.

Pugg postbeskrivelsene- og legg merke til skjermplasseringen på selve detaljen

Lole
InnleggCOLON 9
RegistrertCOLON 04 Jun 2011 21:25

Innlegg Lole » 04 Jul 2011 14:53

Takk for meget fyldig svar. Ingen tvil om at det er til hjelp!

Mht kartløping skilles det grovt mellom å orientere i forkant vs etterkant. Sikrest er å orientere i forkant- ofte også kjappest.

Du tenker på å tenke på strekket som kommer etter posten du løper mot?

Tipper du er alt for opptatt av alle mulige detaljer- som tvinger farten ned/ stopp. Da mister du flyten i løpingen.

Ja, kan hende jeg er for opptatt av alle detaljer. Det handler vell om å forenkle bildet litt, regner jeg med? Plukke ut de viktigste detaljene?

Ingen kan lese kart nøyaktig i high- speed, men man lar oppmerksomheten veksle kart- steg- terreng. Tuppen på tommelkompasset holdes ved siste sikre holdepunkt- slik at blikket ditt umiddelbart blir på riktig plass på kartet. Kompasset gir deg samtidig retningen videre (husk at kartet alltid skal være orientert).

Ja, har begynt å terpe litt på tommelfingergrepet.
Men for å orientere kartet er det vell ikke noe annen måte enn å følge med på kompasset ofte, og snu kartet deretter?

Du kan benytte spectra (Silva) til å hjelpe deg på strekk som bunner i sikre oppfangere (da er det ingen grunn til å finlese kart- du hentes jo opp etter en stund). Det går kjappere å orientere etter farvekoden, enn å holde kartet helt riktig til enhver tid (orientert). Men er det detaljrikt terreng med få sikre punkt, må du jo være mer på kartet.

Ja, da tenker du på rein kompasskurs, rett og slett?
Jeg tar svært sjelden kompasskurs. Men når jeg først gjør det, må jeg senke farten betraktelig/stoppe for å klare å få nåla på riktig farge for så å se på retningen. Det er ingen annen teknikk på dette? Det er rett og slett bare å trene oftere på det?

Bruk treningsløpene til trening ikke vær redd for å kjøre på litt over evne!
Dess mer du leser kart, dess mer automatisert blir det: Les kart gjerne hjemme, på dass, jobb…- og forestill deg hvordan terrenget er ut i fra dette (=orientere i forkant). Løp en tur og sjekk ut ditt mentale bilde (mentale representasjon).
Ta noen intervalløkter i terreng: fra A til B (detaljer- typiske poster). Gyv løs og ikke vær nøye på om det blir litt småbom. (I pausene kan du finsjekke hva som egentlig skjedde).
Legg inn retningsforandringer slik at du trener på å nullstille deg på hver post.

Akkuratt. Så det å løpe i overfart er god trening?

Ikke for å torturere deg med spørsmål, men lettere for meg når jeg er helt 100% sikker på ting! :)

padde
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 09 Feb 2010 20:10

Innlegg padde » 05 Jul 2011 12:26

Orientere i forkant (se for seg terrenget ut fra kartet) vs etterkant (gjenkjenne terreng på kartet):
Forkant gjøres vanligvis ved å lese det aktuelle strekket, fra en mer eller mindre sikker inngang til posten og bakover til der du er (planlegge løpstrase).
Det er sjelden man leser andre strekk enn det man befinner seg i; det kan være hensiktmessig ved lang- og ultralangdistanse, og som mer kort overblikk for løpsplanleggingen (som når du leser løypeprofilen i et vanlig løp).
(Det omtales litt dette, men jeg mener det er av begrenset verdi å lese andre strekk eller for langt frem; risikoen er å tape fokus på der man er, med banale bommerter som resultat).

Etterkantorientering går gjerne litt på hukommelsen, - man sjekker detaljer man løper/ har løpt forbi mot kartet.
I praksis benyttes en kombinasjon.

Kompasskursen tar du i høy fart. Og du skal "alltid" være på kjent kompasskurs (vite at du ikke skjærer ut).
Du orienterer kartet med nåla- slik at du løper hele tiden rett fra deg på kartet. I tett skog, ur og lignende kommer du jo lett ut av kurs- og kartet forskyver seg også lett i hånda. Her er spectra til hjelp- du bruker omtrent 1 sek i fart til å justere deg inn igjen. (Skal du for eksempel rett vest- skal nåla ligge på rødt- det er lett å huske og kjapt å sjekke).
Et tips er å holde handa stødig i 1-2 sek før du ser på kompasset. Da slipper du vente på at nåla stabiliserer seg. De neste tre-fire steg løper du deg inn på kursen igjen og hever blikket.

Tommelfingerregelen er å alltid vite hvor du er. Men la oss si at du skal runde en høyde: da følger du bare kurvene rundt i høy fart inntil høyden ligger bak- så tar du en kartsjekk. Du trenger ikke sjekke alle mulige detaljer på veien rundt høyden- det har du jo ingen bruk for.
Et annet tips er å legge kursen litt til høyre/ venstre i inngangen, slik at du vet hvilken side du skal trekke inn mot skjermen. Løper du rett på, vet du ikke om du kommer til vestre eller høyre i detaljfattig terreng.

Når du trener for eksempel intervaller slik jeg foreslo- så er det smart å mestre mye og ofte. Det er bedre å lære seg å holde farten oppe i et oversiktlig terreng med få og større detaljer, enn å trene med for lav fart i vanskelig terreng.
Lykke er å lykkes.

sikkerhet
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 01 Feb 2017 15:53

Innlegg sikkerhet » 01 Feb 2017 15:55

Jeg vil dra nytte av dine råd. De er svært nyttig, og jeg setter pris på din kunnskap. Jeg hilser deg.

FKTech
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 21 Jul 2017 09:21

Innlegg FKTech » 21 Jul 2017 09:26

Du kan benytte spectra til å hjelpe deg på strekk som bunner i sikre oppfangere. Det går kjappere å orientere etter farvekoden, enn å holde kartet helt riktig til enhver tid.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 0 og 0 gjester