Hurtigkjøring i tillegg?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Renate
Innlegg: 3
Registrert: 08 mar 2017 15:21

Hurtigkjøring i tillegg?

Legg innav Renate » 08 mar 2017 15:32

Hei! Jeg jar dedikert dette året til mitt "løpsår". Tidligere har jeg løpt ca 3 ganger ukentlig, ca 4 mil uken. Er nå oppe i 5 ganger uken og holder på å øke treningsmengde fra 5 (nå) til en 6-7 mil uken. Målet er maraton til høsten, håpet et å klare det mellom 3.30 - 3.45. Løp halvmaraton i helga på 1.43.

Så til treningsopplegget. Jeg har i dag to litt "fastlåste" treningsøkter med intervall. Den ene på tirsdagen med korte intervaller, maks.3 minutters lengde, den andre på fredagen ca. 4 til 5 minutters intervaller. Er klar over at det ikke er optimalt, skulle gjerne hatt 1 - 2 km intervaller samt hurtigkjøringer, men de to "fastlåste" er trening i gruppe med andre som jeg får mye sosialt igjen for å være med på. I tillegg har jeg en rolig langtur i helga pluss kortere rolige turer ellers.

Er klar over at en egentlig ikke skal ha mer enn 2 intervaller i uken. Spørsmålet mitt er da at om jeg legger fredagsintervallene til sone 3 , kan jeg da kjøre en hurtigkjøring i tillegg i uken? For eksempel på torsdagen?

Forslag eller synspunkter?

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 141
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Hurtigkjøring i tillegg?

Legg innav torolav » 08 mar 2017 15:53

Hei Renate,

Gratulerer med bra resultat på halvmaraton.

"Hurtigkjøring" - tenker du da på hurtig langkjøring?

Jeg tenker at det går fint å ha en "hurtig langtur" dagen før intervalltrening med 4-5 minutters-intervaller. Man må bare regulere intensiteten og/eller lengden på torsdagen (hurtig langtur) eller fredagen (intervall). Det er vel det gode gamle trikset med å "lytte til kroppen" som gjelder.

Skulle det skje at du blir ivrig på torsdagen, og kjenner at du har lite å gi på fredagen - så gjør vel ikke det noe? Farten du klarer på intervallene vil jo uansett være noe høyere enn på den hurtige langturen, så variasjon får du jo uansett.

Et lite varsko vil vel være å ikke henge seg opp i fart eller hvilke personer du vanligvis holder følge med på fredagsintervallene. La dagsformen styre, og aksepter at en tøff økt dagen i forveien påvirker ytelsen på fredagen.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Renate
Innlegg: 3
Registrert: 08 mar 2017 15:21

Re: Hurtigkjøring i tillegg?

Legg innav Renate » 08 mar 2017 23:05

Tusen takk for svar! Har bare sett lest og hørt at du liksom ikke skal ha mer enn 2 intervaller i uka. Da jeg hadde en skade for noen måneder siden og gikk til fysio så fikk jeg så hatten passet for at jeg hadde hatt 3 intervaller. Han sa at til og med ikke eliten har mer enn 2....det var å be om skade. Så har jeg prøvd å lese meg opp om terskeltrening - hurtigkhøringer teller som intervall. ..men har liksom ikke helt funnet ut av det.

Men jo..om det bare er å tåle litt mindre prestasjon på fredagen så går det fint!

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 141
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Hurtigkjøring i tillegg?

Legg innav torolav » 09 mar 2017 08:51

Hei igjen,

Når man først har vært skadet, så bør noe ekstra hensyn tas.
Hva slags hensyn det er, kommer jo veldig an på type skade.

Hva slags skade hadde du?

Uten veldig mye erfaring selv, så er mitt inntrykk at skader forårsakes oftere av fart enn lengde - samt brå økning i belastning (antall km i uka eller økning i intensitet).
I så måte er det ikke sikkert en hurtig langtur med påfølgende "roligere fredagsintervall" øker risikoen noe særlig. Her er jeg litt på tynn is, altså - så hør gjerne med andre mosjonister og deres erfaringer (som sikkert er grunnen til at du poster her inne :) .

Variasjon i skotyper og underlag (asfalt, grus, sti/skog), samt forebyggende trening (styrketrening som tåhev, kjernemuskulatur, etc.) kan være skadeforebyggende
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Arthur
Innlegg: 110
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Hurtigkjøring i tillegg?

Legg innav Arthur » 09 mar 2017 20:53

Som Tor Olav her sier så er også min erfaring at skader kommer ofte av høy hastighet og ikke nødvendigvis lengde.
Men skaderisikoen er større hvis du ikke hviler nok.
Løping i terenget/mykere underlag er også noe som kansje bør vurderes hvis du har litt småvondter.

Renate
Innlegg: 3
Registrert: 08 mar 2017 15:21

Re: Hurtigkjøring i tillegg?

Legg innav Renate » 09 mar 2017 21:58

Hei! Av alle plasser fikk jeg vondt under fotbuen. Nå kjenner jeg det kun ettdr lengre turer på asfalt. Jeg økte for mye og for fort i desember/januar men det har egentlig gått greit.

Poenget var det med 3 intervaller som da fysioterapeut slo så hardt ned på. Imidlertid tenker jeg nå å prøve øktene som beskrevet ovenfor. Jeg har 3 par joggesko hvorav 1 er terrengsko og fokuset mitt fra np av vil være å gradvis øke mengde i terreng og km totalt. Har meødt meg på 30 km ecotrail nå i mai i Oslo! Gleder meg sykt! Tror noe av det deiligste er at det er et nytt løp med nye utfordringdr og jeg har ikke satt meg noe tids.ål der - skal bare nyyte turen! Så får jeg heller kjøre hardt på med halv og hel maraton til høsten :P :D :)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 4 gjester