Johnny Puma skrev:http://lokalsporten.fvn.no/sylta-44765Nytt innspill til hvordan mosjonister skal trene. Ifølge denne doktoavhandlingen er det nå intervaller på 16 minutter som er tingen. Da er vi fort nede i den forhatte sone 3, den som alle elsker å hate og skyr som pesten. Ofte karakterisert som "For rolig til å gi optimalt utbytte og samtidig så hard at du trenger en del resitusjon". Det skal ikke være enkelt.

Hei! du har sett feil,. det er 15 eller 17 min.som gjelder, uansett hvilken distanse du skal loepe saa er dette det beste b,
for det sier jo"forskerne".. Takk du der oppe atslikt tull som forskere, puls, zoner osv. ikkeble nevnt av noen den gang vi mosjonister loep
baade langt og fort, kun av loeps-/livsglede.
Stakkars deresom er saa opphengt i slikt tull. Si meg,hva mener du med "den forhatte sone 3"? Og hvem skyr den? Da er det jo helt greit
ikke aa bry seg med sone 3 da vel? Enig, det skal ikke vaere enkelt,dvs. for dagens mosjonister som trener som eliten ogtror at lettvintmetoden
tredemoelle o.l. er et "hokus-pokus", for dere maa det vaere svaert vanskelig.
Hvorfor kan ingen av dere svare paa det jeg har spurt om flere ganger. Hvorfor loep vi 40-50 aaringer for 35-45 aar siden mye raskere enn 56 %
i samme alder i dag? Vi hadde alle full jobb, ofte tungt kroppsarbeide og mange fler timer enn noen jobber i dag. Vi hadde daarlige sko jfr.
med dagens, og vi trente faa timer pga at arbeid og familie tok det meste av tiden.
Men vi trente , jogget ikke omkring i behagelig tempo ogtrodde at detville gi oss kondis og loepsstyrke.
Er det virkelig ingen av dere som har pratetmed en gammel loeperrev og lyttet til raad? Er det ingen som trener sammen med noen som er bedre
og laerer av det? Er det ingen som benytter seg av verdens beste trening, flest mulig konkurranser paa ulike distanser med mange deltakere?
Alle dere har masse fine tilbud overalt i dag, dere har bedre raad enn vi hadde og kan reise mer osv. Men i stedet for aa loepe maraton i nabobyen
hjemme , brukekr dere tusenvis paa aa reise til turistbyer for aa jogge 42 km. paa over 3timer etter aa ha "trent hardt og maalbevisst" i flere mnd,
kjoept"trelle-moelle" til 10-20.000 foraapuss paa finishen osv. og saa funker det saa soergelig sjelden i konkurransen... fordi treningen kun har vaert
lystbetont,of tanken paa restitusjon har ligget og ulmet der hele tiden, saa insatsen har nok ikke vaaer helt som den burde likevel...
Noen som kjenner deg igjen? Jeg har fulgt godt med i mange aar og vet at det er helhjertet innsats som er manko, og da hjelper det ikke
om du trener paa samme "trelle-moella"som Ingebrigtsens eller afrikanerne. Kjoerre du aldri paa full guffe paa trening, saa klarer du det heller
ikke i konkurranse. Det burde vaere enkel matte, men dere blander inn for mange ukjente X, saa det er trist aa se dagens resultater.
Og saa jeg som alltid gleder meg over gode norske maratonresultater, naa har jeg opplevd ETT slikt paa herresiden de siste aarene, det er skuffende. Kan dere ikke gjoere oss veteraner glade igjen, tren som oss, mange km. er ikke viktig, kvaliteten er det viktigste, daa renner
kondisen paa og tidene raser nedover . 60-70 km./uka er mer enn nok, faa av oss trente mer, og de fleste km.var i konkurranse, og da var det
nulltullprat om puls og soner. "Eia var vi der"burde jo dagens mopsjonister si, men dere tror jo merpaa s.k.forskerne som knapt har flyttet beina,
enn paa veteraner med tider som de flaste av dere ikke engang kan droemme om.Alt det moderne betyr ikke framgang, det er grundig dokumentert.
God trening til alle !