Plantebasert diett?

Du er det du spiser
ikariannea

Plantebasert diett?

Legg innav ikariannea » 30 mai 2017 12:44

Hei!

Jeg har sett dokumentaren "Forks over knifes". Synes den var sinnsykt god - ble helt inspirert til å gjøre en endring i kostholdet mitt.

Lurer på om det er flere som har sett den, og lever av et plantebasert kosthold? Har dere gått ned i vekt eller har det vært stabilt?

Del gjerne erfaringer :) Synes det kan være godt å høre fra andre før jeg velger å kjøre det 100%.

Brukeravatar
kollis

Re: Plantebasert diett?

Legg innav kollis » 01 jun 2017 09:58

vanskelig å gjennomføre i norge ...mener jeg .pga utvalget,kvaliteten på produktene..Norske klima krever mer bevegelse og en trenger enda mer bevegelse pr dag ,når du satser på plantebasert kosthold...Har bare sett et untak ,tror personen lykkes med det ,pga å være ung \enslig\mye fritid og spise få måltider ,nøye med kroppsvarmen sin...da snakker jeg om person som er PÅ ...når du snakker med han.

På beskriver hvor lenge du er(eller kan) fokusert i løpet av dag...

sol

Legg innav sol » 03 jan 2018 19:50

Jeg har vært vegetarianer i et par år og vekten er konstant. jeg er altså like slank som vanlig. Tror kroppen regulerer vekten selv.

tadek1981

Legg innav tadek1981 » 11 jan 2018 12:59

Hva er et plantebasert kosthold?

JulieH
Kontakt:

Legg innav JulieH » 28 apr 2018 14:31

Det skal ikke være noe problem å ha et plantebasert kosthold i Norge. Det finnes flere ti-talls tusen vegeterianske og veganske nordmenn, og sikkert mange som driver kondisjonstrening.

Kostholdet i "Forks over knives" er bygget rundt hele naturlige råvarer som poteter, ris, belgfrukter, frukt og grønnsaker og dette har vi mer enn nok av i Norge. Både ferskt i fruktavdelingen, samt rimeligere i fryseskapet. Doktorene i Forks over knives anbefaler ikke typiske "veganske" produkter, men heller å spise plantekost i sin naturlige form.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 30 apr 2018 23:04

Det skal ikke være noe problem å ha et plantebasert kosthold i Norge. Det finnes flere ti-talls tusen vegeterianske og veganske nordmenn, og sikkert mange som driver kondisjonstrening.

De har et problem det er bare å måle langtidsblodsukkeret på dem så ser du det.Selvfølgelig kan du velge å leve med et høyt blodsukker et og høyt blodtrykk.JEG FORSTÅR AT mange synes AT DENNE TILSTANDEN ER gøy for moro er det så lenge det går bra...Det tar noen år før du har ødelagt det meste...prince var sikkert et godt eks på hvor godt dette kostholdet fungerte(hvorfor trengte han alle de pillene fra legen)....Regner med at du forsto at gammel frukt og grønnsaker inneholder mer carbo enn ferskt...så kroppen får et evig forspill modus om du er uforsiktig .
Om du greier å spise vegetar osv og holde blodsukkeret i balanse fungerer helsa di ,,men jeg anser dette som veldig vanskelig.Har ikke funnet noen over 40år som fungerer på denne dietten og har en fysisk jobb...Men for all del kjøra på..

Hulken

Legg innav Hulken » 01 mai 2018 14:20

Du tar fullstending feil. Et rent plantebasert kosthold fungerer fint for både kroppsbyggere og ultraløperer. Vegansk kosthold inneholder alt kroppen din trenger, men stiller krav til deg mht. å sørge for at du ikke spiser for ensidig. En veganer holder seg friskere og lever lenger.

Sjekk ultraløperne her:
http://www.greatveganathletes.com/running

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 01 mai 2018 17:39

om du kan lese så skriver jeg at blodsukker nivået er feil på 99% av dere .Prøv å svare på dette først ...Du greier aldri å forklare hva som er feil eller fullstendig feil,,,så bare det sier hvor langt ute på videne en blir av dette kostholdet.

Hulken

Legg innav Hulken » 01 mai 2018 19:19

Feil blodsukker og høyt blodtrykk?

Hvor har du det fra? Dokumenter påstandene dine. Hva er poenget med å rakke ned på noe du ikke har greie på?

"Forskere tilskriver den reduserte risikoen den forbedrede insulinfølsomheten, lavere kroppsmasseindeks (BMI), forbedret langtidsblodsukker (HbA1c-nivå) og økt inntak av fullkorn, frukt og grønnsaker."

https://hepla.no/tag/blodsukker/

Veganere har typisk optimale blodtrykk og svært stabile og korrekte blodsukkerverdier.

Sjekk også forskning på de største vegan-samfunnet i USA (https://en.wikipedia.org/wiki/Seventh-d ... ist_Church).

"Research funded by the U.S. National Institutes of Health has shown that the average Adventist in California lives 4 to 10 years longer than the average Californian. The research, as cited by the cover story of the November 2005 issue of National Geographic, asserts that Adventists live longer because they do not smoke or drink alcohol, have a day of rest every week, and maintain a healthy, low-fat vegetarian diet that is rich in nuts and beans."

Hulken

Legg innav Hulken » 01 mai 2018 19:27

Scott Jurek har vært veganer siden 1997. Han er kanskje den største utraløperen i moderne tid. Tror du han har feil blodsukkerverdier?

Kjøp boka hans(http://www.scottjurek.com/eat-run/), så oppnår du kanskje bedre resultater.

Gå tilbake til «Kosthold»