Bakgrunnsinfo:
Mann på 27 år
Trener 5-7 ganger i uka
Perser:
Maraton: 2.55 Oslo maraton 2016
10 km: 33.33 Hytteplanmila 2015
Annet: 1.17 Birkebeinerløpet 2016
Har et ønske om å forbedre meg på både 10km, halvmaraton og helmaraton i år og har derfor gått gjennomm de siste 2-3 årene med treningsdata. Ser da at jeg i vår, sommer og høst månedene ligger på ca 30 km pr uke fordelt på 3-4 løpeøkter (Om vinteren blir det mest ski og styrke, så da blir det ca 1 løpeøkt i uka). Resterende økter blir styrke og rolig sykkel/ rulleski
Tidiligere år har jeg hovedsakelig løpt etter innfallsmetoden og det har nok blitt en del lapskausøkter. I fjor hadde jeg en større andel av øktene med fart rundt terskel (8*1000m var en gjenganger) og mindre av de rolige turene. Dette følte jeg ikke ga resultater og jeg perset heller ikke på noen distanser, men følte generelt at beina var tunge hele sesongen.
Det jeg lurer på er om folket her tror jeg har mer å tjene på å øke antall (rolige) kilometer framfor å gå på enda en sesong med mange terskeløkter? Eventuelt legge meg over terskel? Har en mulighet til å løpe fram og tilbake til jobb som da totalt blir 10-12 km. Dette bør gjøre at jeg kan komme meg opp på 50-60 km i uka relativt greit, men jeg ser for meg at jeg ikke ville kunne klare mer enn 1-2 intervaller hvis jeg skal løpe hver dag.
Takker for alle innspill