10 timer trening på grensen?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Hellerud

Re: 10 timer trening på grensen?

Legg innav Hellerud » 22 jan 2010 23:58

noen trener 5t i uka og har nok med det,mens andre trener 30t i uka og har null problemer med det....kommer jo helt ann på hvor god tid man har til trening og hvile........selv trena jeg mellom 20-28t jevnt i mange år,så å si bare løping,rulleski og ski.....20t var nesten kjedelig lite.....Nå når jeg MÅ jobbe(hater å jobbe) og i tillegg har 3unger på mellom 1 og 6år får jeg trent mellom 10 og 14timer i uka,dette kun pga tidsproblemer for jeg merker at kroppen gjerne kan trene endel mer.......er bestandig i best form i ferier eller hvis jeg er sykemeldt ,fordi da får jeg trent mer og hvilt mer.....så det å jobbe,kunne man ventet med til man var passert 60,for da er vel kroppen utslitt likevel

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 25 jan 2010 11:38

Utslitt ved 60 år :roll:
Det er vel da livet begynner for noen. Kjenner flere som begynte å trene og konkurrere aktivt i 40-årene, og ved 60-årsalderen framstår som vinnere i sine klasser :)
Like viktig som tid til trening, er hvor sulten du er. Slik sett er det lettere å trene om vinteren når det skjer lite ellers utendørs. Bare du kommer deg ut er det tid nok. Utover våren og sommeren må du være sterkere mentalt for å prioritere trening, selv om det egentlig er mye lettere. Da frister hagearbeid, båtliv, kos på terrassen og masse annet :?
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

RedDevil

Legg innav RedDevil » 25 jan 2010 13:25

Hellerud, da foretrekker jeg at du ikke er i toppform. Siden mine skattekroner + mange andre sine går til at du skal få trent mest mulig og slappet av når du er sykemeldt! ;) Høres for meg rart ut at du er sykemeldt og finner toppformen :)

oj*
Sted: Våland

Legg innav oj* » 02 feb 2010 22:55

Bruker du over 10 timer i uka på trening, forventer jeg at du er i Norgestoppen. Hvis ikke er du enten uten særlig talent for løping, eller du trener helt feil. 10 timer i uka er nok til å virkelig hevde seg innenlands, i hvertfall slik nivået er i Norge for tiden.

Ingen feil å bare løpe mange timer for å ha det gøy altså. Bare fint det! Men som sagt, har du talent blir du steingod på den treningsmengden, hvis ikke du trener riv ruskende galt.

Freia
Sted: Hadeland

Legg innav Freia » 02 feb 2010 23:09

Det er vel ikke helt riktig at 10t er nok for å hevde seg, du må nok trene mye mer enn det. Ca 12-13 økter må til for å hevde seg i langdistanse i Norge i flere år før du blir god nok.
Mål 2010 = 2t og 35 min....

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 03 feb 2010 10:32

Har en treningskompis som vinner NM i sprint hvert år, 100 og 200 meter. Han trener 2-3 timer i uka. I klasse over 60 år er det nok, når han har solid grunnlag fra mange år, og er lettrent.
Skal du bli tilsvarende god på maraton i samme klasse, holder det ikke med så lite trening. Og langt i fra på ultra-distanser. Selv om verdensmester på 24-timer trener bare 10 timer i uka, må andre legge inn betydelig mer for å få ut sitt potensiale :oops:

Noen er mer tungtrent enn andre. Samtidig er ikke mengde det eneste saliggjørende. Hvordan du disponerer de ulike øktene, og forholdet mellom korte og lange turer, fart og rolig løping, innlagte hviledager ved behov og andre disponeringer er vel så viktig :)
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 03 feb 2010 10:53

Freia skrev:Det er vel ikke helt riktig at 10t er nok for å hevde seg, du må nok trene mye mer enn det. Ca 12-13 økter må til for å hevde seg i langdistanse i Norge i flere år før du blir god nok.

tiltredes

å tro at det er nok å legge inn ti timer i uken for å nå opp til de beste i landet er å undervurdere nivået, selv om det selvsagt ikke er verdenseliten, akkurat

123abc

Legg innav 123abc » 03 feb 2010 14:32

Det kommer helt ann på hva du gjør i de timene du trener. Det er flere eliteløpere som ikke trener mer enn ca 600 timer i året (ca 10 timer i uka). Thomas Alsgård for eksempel ble juniorverdensmester ved å trene 35 timer i måneden. Daniel Hubman, verdens beste o-løper de siste årene, trener ikke mer en 600-650 timer pr år. Så dette viser at med en treningsmengde på rundt 10 timer i uka, er det absolutt mulig å hevde seg på elitenivå, det gjelder bare å trene rett :D

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 03 feb 2010 19:35

Hadde problemet selv, men når husfar ser resultater på amatørnivå, så begynner det å bli greit med 100+ km. uka. Her i huset er det jo bare "innsatser" over kanskje 6-12 uker hver gang. Legger jeg 100 på 5 dager så er jo 2 fri.
Så nå får vi se hvordan det blir med neste 100+km når bare snøen er vekk og forkjølesen for all del!
Det nå bare passe inn og god organisering på jobben og av de daglige "must" i hus og hage til våren.
Turbo ;)

Gå tilbake til «Trening»