Motivere en eldre mannlig person til å gjøre lette øvelser?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
TreneTrene

Motivere en eldre mannlig person til å gjøre lette øvelser?

Legg innav TreneTrene » 04 nov 2018 19:01

Heisann. Hvordan kan jeg motivere en eldre mannlig person til å gjøre lette øvelser? Med lette øvelser tenker jeg på å gå i trappa, løfte føtter og armene i været etc. Jeg er veldig glad i denne eldre slektningen av meg og jeg ønsker det beste for helsa hans. God helg til dere alle. :)

Veteran

Re: Motivere en eldre mannlig person til å gjøre lette øvelser?

Legg innav Veteran » 09 nov 2018 12:35

TreneTrene skrev:Heisann. Hvordan kan jeg motivere en eldre mannlig person til å gjøre lette øvelser? Med lette øvelser tenker jeg på å gå i trappa, løfte føtter og armene i været etc. Jeg er veldig glad i denne eldre slektningen av meg og jeg ønsker det beste for helsa hans. God helg til dere alle. :)

Hei ! naar ingen andre har gode raad saa passer det vel med at eldstemann stiller opp..

Aa rusle/gaa er fin trening, men IKKE i trapper , der kan selv de sprekeste snuble saa det fraraades bestemt.
Har han problemer med balansen saa gi han en skistav i en haand og stoett han paa den andre siden, saa faar han litt kroppskontakt
som vil gi han trygghet. Saafremt mulig gaa UT, 5 min. ute er bedre enn halvtimen inne. Frisk luft gir mental styrke, og dere kan leke
litt skyggeboksing for aa faa fart paa sirkulasjonen, eller gjoere andre lekne bevegelser med armene. " Kom i mine armer " osv..

Du er en god person som vil hjelpe/glede din gamle slektning. Lykke til fra meg som er bare 79 aar!

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 09 nov 2018 13:22

Hva gjør han til daglig, sitter på baken? Ute å går?

Staver er ofte populært blant eldre. Man holder balansen og får trent litt også.

Kjøp en massasjestol, så blir det lettere å komme opp og igang, eller en sittesykkel som gjør det behagelig å tråkke og se på TV samtidig.

TreneTrene

Legg innav TreneTrene » 12 nov 2018 17:51

Veteran skrev:
TreneTrene skrev:Heisann. Hvordan kan jeg motivere en eldre mannlig person til å gjøre lette øvelser? Med lette øvelser tenker jeg på å gå i trappa, løfte føtter og armene i været etc. Jeg er veldig glad i denne eldre slektningen av meg og jeg ønsker det beste for helsa hans. God helg til dere alle. :)

Hei ! naar ingen andre har gode raad saa passer det vel med at eldstemann stiller opp..

Aa rusle/gaa er fin trening, men IKKE i trapper , der kan selv de sprekeste snuble saa det fraraades bestemt.
Har han problemer med balansen saa gi han en skistav i en haand og stoett han paa den andre siden, saa faar han litt kroppskontakt
som vil gi han trygghet. Saafremt mulig gaa UT, 5 min. ute er bedre enn halvtimen inne. Frisk luft gir mental styrke, og dere kan leke
litt skyggeboksing for aa faa fart paa sirkulasjonen, eller gjoere andre lekne bevegelser med armene. " Kom i mine armer " osv..

Du er en god person som vil hjelpe/glede din gamle slektning. Lykke til fra meg som er bare 79 aar!
Takk for gode råd.

TreneTrene

Legg innav TreneTrene » 12 nov 2018 17:54

knut42 skrev:Hva gjør han til daglig, sitter på baken? Ute å går?

Staver er ofte populært blant eldre. Man holder balansen og får trent litt også.

Kjøp en massasjestol, så blir det lettere å komme opp og igang, eller en sittesykkel som gjør det behagelig å tråkke og se på TV samtidig.

Til det daglige sitter han mye i en stol. Før sykla han en del på en innesykkel, men det har han slutta med i det siste. Han holder seg innendørs nesten hele tida, men det hender at han går litt rundt inne i huset sitt. Da er det for eksempel gåturer til kjøkkenet, gangen etc fra stua.

Gå tilbake til «Trening»