Håvard skrev:Jeg vet ikke om det var her eller et annet forum jeg hørte det, men noen sa kritisk at hvis jeg trente kun på 4x4 intervaller, så ble jeg bare god på 4x4 intervaller. Som om effekten ikke skulle være overførbar. Forrige helg ble jeg med en kamerat på min første langtur. Han har trent lengre enn meg og har flere halvmaraton bak seg. Jeg forventet derfor å bli totalt parkert da jeg ikke anser meg selv som utholdende og har løpt mest korte distanser og ba han på forhånd være snill med meg. Til min store overraskelse var jeg mer utholdende og hadde i tillegg lavere puls underveis. Etter 1 time og 15 minutt ved avsluttet økt følte jeg for å fortsette.
Fra jeg startet med intervaller i slutten av juli har jeg gjennomført 25 økter. Fra første økt til nå har jeg økt fra 12,0 km/t til 13,7 km/t med 3,0 graders stigning. Jeg var mer sliten i starten enn jeg er nå og har faktisk lavere hvilepuls i pausene. Har ingen måling på O2 opptak, men har registrert puls og fart.
I tillegg tok jeg ny personlig rekord i et motbakkeløp/fjell som jeg har gått på en del tidligere.
Så for min del ser 4x4 intervaller ut til å ha god effekt som i tillegg er overførbar til andre aktiviteter enn kun 4x4. Nå er det første gang jeg trener systematisk kondisjon over en så lang periode, så det er nok like mye av forklaringen, men for min del virker det i hvert fall å fungere og er også en treningsform som har passet meg bra.
Tenker å legge inn litt mer lengre turer fremover, men det blir nok ikke før over jul.

Hei Haavard , en stund siden sist men fint aa hoere at du er godt igang.
Ikke misforstaa megnaar jeg spoer om hva du legger i 4x4 trening ? Et haaploest dumt uttrykk som ikke du har skylda for,men likevel.
Noen loeper 4x4 1000 m. andre4x4 100metere osv. Derfor er4x4 intetsigende. Enig?
Saa hvorfor ikke oppgi f.eks. 1000metere osv. slik at alle vet hvor lange intervaller som loepes? Det ville vaert god informasjon, eller?
Og hvorfor ikke 5x5eller 6x6 osv.?
Serlvsagt er effekten av treningen om ikke overfoerbar men effektiv uansett distanse,alt annet er tullprat.
Ellers er det like selvsagt at du var mer sliten i starten enn etter endel trening. Alt annet ville vaere meget unormalt.
25 oekter siden juli hoeres greit, men hvor mange km. totalt forteller mye mer. 12,0 til 13,7 km. er jo greit for en mosjonist men avhengig
av distansen for aa faa et godt maal paa kondisen.
.. 3 graders stigning maa vel vaere paa moella? Du forstaar vel at den stigningen er et tall og ikke noe reelt
aa forholde seg til? Men er det en langbakke med omtrent samme jevne stigning saa er det mye bedre.
Foroevrig vedr. ditt siste innlegg om vektnedgang. Baade da jeg begynte aa trene som 37-aaring, og ved 2 senere anledninger etter langvarige
skadeopphold etter ulykker, har jeg kun benyttet trening for vektnedgang. Alltid med samme kosthold uten noengang aa ha vaert sulten, saa
der har jeg kanskje bedre erfaring enn de fleste. Og jeg har aldri maalt kalorier, den som begynner med det har tapt.
3-4 kg. minus paa ei ukehar vaert enkelt. Propblemet for nordmenn flest er at de hiver innpaa mat sent om kvelden, det er ren gift.
Tren hardt om kvelden, saa hardt at du ikke klarer mat, kun ei lita skive med ost og litt mjoelk, null oel e.l. Aa sove paa full mage er umulig.
Vi - hele fam,i likhet med alle fam. her i KIna spiser kveldsmat foer kl.19 og alle gaar uten tur etterpaa. Ikke noe soett & snask etterpaa,
der ligger hemmeligheten bl.a. bak kinesernes gode helse i tillegg til minimalt alkoholkonsum.
De faakg. du eventuelt behoever fjerne klarer du ogsaa greit,kreves bare litt selvkontroll og vilje. Lykke til - dette blir bra!