3000m

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
UtpåTur

3000m

Legg innav UtpåTur » 05 feb 2019 20:54

Hei! Jeg skal løpe 3000m i uke 17 og har lyst til å få en grei tid. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uken, men ikke noe kondisjon. Lurer derfor på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få god kondisjon på ca. 10 uker.
:D

Brukeravatar
Runnur

Re: 3000m

Legg innav Runnur » 06 feb 2019 21:09

Foreslår 3 løpeøkter i uka i starten, etter hvert kan du øke til 4:

Viktigste økten er 4x4. Da løper du så hardt at du er ferdig etter siste intervallen.
Resterende øktene er for å gjøre bein/kropp/mentalt vant til løping.

Forslag:

Økt nr 1 (f. eks mandag): Løp 45 minutter sammenhengende. Tenk på at du holde aktiviteten gående hele veien. La tempo være akkurat passe. Ikke for hardt, i hvert fall ikke i starten! Du kommer naturlig til øke farten gradvis ettersom du får bedre kondis. Om du føler du har mer å gå på i enkeltøkter, øk tempoet på slutten fordi det kan gi ekstra mestringsfølelse å vite at du har gode bein og kan presse deg. Men husk at 4x4 er viktigst, og du skal være restituert til å presse deg da! I dette hensynet er det lurest å gi ekstra gass på økten som er lengst fra 4x4. Fordi, det å presse seg kan ende med at du ikke er fullt restituert - og da faller kvaliteten på "kvalitetsøkta" di - som ifølge planen er 4x4. Føler du deg tung i beina en dag, jekk ned tempo - men prøv likevel å holde det gående i 45 minutter - i verste fall veksle mellom å jogge og å gå.

Økt nr 2 (f. eks onsdag): Samme som nr 1.

Økt nr 3 (f. eks fredag eller lørdag): 4x4 - presse deg.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 07 feb 2019 10:45

UtpåTur skrev:Hei! Jeg skal løpe 3000m i uke 17 og har lyst til å få en grei tid. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uken, men ikke noe kondisjon. Lurer derfor på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få god kondisjon på ca. 10 uker.
:D

Kan starte med noen spørsmål:
- Hvor gammel er du?
- Kjønn?
- Høyde/Vekt?
- Har du noensinne trent løping, evt. lagidretter der løping er involvert?
- Hva tror du evt. du kunne prestert på 10km pr. i dag?

roundingrip

Legg innav roundingrip » 27 mar 2019 03:51

Det var spådommen som jeg ikke håper slår til :oops: shell shockers full version

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»