Mål om marathon 2019 NYBEGYNNER

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
nico_bd
Innlegg: 3
Registrert: 11 feb 2019 06:49

Mål om marathon 2019 NYBEGYNNER

Legg innav nico_bd » 11 feb 2019 07:12

Hei!

Tar sjansen på å få noen spesifikke råd/hjelp her da det virker som et forum med god erfaring.

Jeg har mål om å klare å gjennomføre Oslo Marathon (hel) i 2019. Jeg trente målrettet mot dette i fjor og (uten nok kunnskap), men pådro meg "tretthetsbrudd" (if. lege) i foten og det ble ikke gjennomførbart. Jeg har absolutt INGEN kunnskap om hvordan jeg skal legge opp treningen, jeg aner ikke om teknikken min i det hele tatt er god nok til at kroppen (beina) mine takler det.

Poenget med dette spørsmålet om råd, er at jeg prøver å finne informasjon om treningsprogram på nettet, men de er veldig forskjellige alle sammen. Noen legger opp til mange, men kortere økter, andre basert på veldig mye intervall, og andre; lengre, men roligere økter.
Har trent veldig rolig i høst/vinter, i frykt for skader igjen, men har den siste mnd. satt opp intensiteten for å få opp pulsen og sjekke hvor lista ligger per dags dato.

For å streke under: Jeg er helt fersk, 23år, over snittet aktiv vil jeg si: min lengste økt noen gang har vært på 2,5mil og da var jeg virkelig ødelagt i alle ledd og muskler fra livet og ned.
Jeg har vært aktiv hele livet, drevet med alpint i mange år og etter "karriereslutt" i en alder av 15 år gikk jeg over på styrke. Ifjor var det i hovedsak sykling og løping det gikk i.
Treningen nå foregår innendørs på mølle, og jeg trener 3-4 ganger i uken og har foreløbig holdt det kun på løping og ingen styrke (tenker å bytte en løpeøkt med styrke i uken kommende uke). Og jeg plages stadig av en eller annen form for smerter i benene/føttene når/etter jeg løp(t). Hovedsakelig er det en stølhetsfølelse i fremre del av leggene, men etter forrige økt (5km) fikk vondt i helene... Og jeg prøver å tenke på teknikk av det jeg har lest/sett på YouTube gjennom hele økten, og jeg har prøvd utallige antall sko for å unngå at dette skal være med på å ødelegge for meg nok en gang og er nå på Asics Nimbus 21 med ileggssåle (har litt underpronasjon).

Ble voldsomt langt innlegg med mye info, men tenker at jo mer info, jo bedre hjelp kan jeg få om noen er så snille å gir meg noen råd og tips til hvordan jeg skal legge opp treningen, om det i det hele tatt er mulig for meg å sikte meg inn på en marathon, og om sko evt kan være en årsak til at skader/ubehag dukker opp titt og ofte.

Johnny Puma
Innlegg: 267
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Mål om marathon 2019 NYBEGYNNER

Legg innav Johnny Puma » 14 feb 2019 11:57

nico_bd skrev:Hei!

Tar sjansen på å få noen spesifikke råd/hjelp her da det virker som et forum med god erfaring.

Jeg har mål om å klare å gjennomføre Oslo Marathon (hel) i 2019. Jeg trente målrettet mot dette i fjor og (uten nok kunnskap), men pådro meg "tretthetsbrudd" (if. lege) i foten og det ble ikke gjennomførbart. Jeg har absolutt INGEN kunnskap om hvordan jeg skal legge opp treningen, jeg aner ikke om teknikken min i det hele tatt er god nok til at kroppen (beina) mine takler det.

Poenget med dette spørsmålet om råd, er at jeg prøver å finne informasjon om treningsprogram på nettet, men de er veldig forskjellige alle sammen. Noen legger opp til mange, men kortere økter, andre basert på veldig mye intervall, og andre; lengre, men roligere økter.
Har trent veldig rolig i høst/vinter, i frykt for skader igjen, men har den siste mnd. satt opp intensiteten for å få opp pulsen og sjekke hvor lista ligger per dags dato.

For å streke under: Jeg er helt fersk, 23år, over snittet aktiv vil jeg si: min lengste økt noen gang har vært på 2,5mil og da var jeg virkelig ødelagt i alle ledd og muskler fra livet og ned.
Jeg har vært aktiv hele livet, drevet med alpint i mange år og etter "karriereslutt" i en alder av 15 år gikk jeg over på styrke. Ifjor var det i hovedsak sykling og løping det gikk i.
Treningen nå foregår innendørs på mølle, og jeg trener 3-4 ganger i uken og har foreløbig holdt det kun på løping og ingen styrke (tenker å bytte en løpeøkt med styrke i uken kommende uke). Og jeg plages stadig av en eller annen form for smerter i benene/føttene når/etter jeg løp(t). Hovedsakelig er det en stølhetsfølelse i fremre del av leggene, men etter forrige økt (5km) fikk vondt i helene... Og jeg prøver å tenke på teknikk av det jeg har lest/sett på YouTube gjennom hele økten, og jeg har prøvd utallige antall sko for å unngå at dette skal være med på å ødelegge for meg nok en gang og er nå på Asics Nimbus 21 med ileggssåle (har litt underpronasjon).

Ble voldsomt langt innlegg med mye info, men tenker at jo mer info, jo bedre hjelp kan jeg få om noen er så snille å gir meg noen råd og tips til hvordan jeg skal legge opp treningen, om det i det hele tatt er mulig for meg å sikte meg inn på en marathon, og om sko evt kan være en årsak til at skader/ubehag dukker opp titt og ofte.


Hei! Alle de symptomene du ramser opp her peker mot en ting; du trener for hardt på et for svakt grunnlag. For en nybegynner som har som mål å gjennomføre en maraton handler treningsopplegget egentlig bare om 1 eneste ting..: Du må trene deg opp til å tåle distansen.

Jeg vil anbefale deg å glemme alt som heter intervaller, tempo, langkjøring, osv. All trening skal være rolig (sone 1-2) legg inn så mange økter i uka som du har kapasitet til. Et eksempel kan være at du starter nå med 10-15km pr. uke fordelt på 3 økter, øk deretter gradvis antall km og gjerne en økt eller to ekstra etter hvert. Du bør ha nådd 50km i uka i løpet av Juli. 1 langøkt pr. uke kan da være opp til 25 km. Anbefaler ikke å trene lengre distanser enn dette, da blir restitusjonstiden for lang og du ødelegger opplegget ditt.

1 styrkeøkt i uka vil strengt tatt ikke være nødvendig, men skader heller ikke.

Johnny Puma
Innlegg: 267
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Mål om marathon 2019 NYBEGYNNER

Legg innav Johnny Puma » 15 feb 2019 10:55

Hei igjen,

En annen ting er at du må prøve å variere underlaget, ikke løp alle øktene dine på mølle. Hvis du har en mølle hjemme så er den fin til å spe på mengde, f.eks. 5km rolig hver morgen. De lengre øktene bør du legge utendørs, ellers blir det fort for statisk.

Veteran
Innlegg: 321
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Mål om marathon 2019 NYBEGYNNER

Legg innav Veteran » 16 feb 2019 06:46

nico_bd skrev:Hei!

Tar sjansen på å få noen spesifikke råd/hjelp her da det virker som et forum med god erfaring.

Jeg har mål om å klare å gjennomføre Oslo Marathon (hel) i 2019. Jeg trente målrettet mot dette i fjor og (uten nok kunnskap), men pådro meg "tretthetsbrudd" (if. lege) i foten og det ble ikke gjennomførbart. Jeg har absolutt INGEN kunnskap om hvordan jeg skal legge opp treningen, jeg aner ikke om teknikken min i det hele tatt er god nok til at kroppen (beina) mine takler det.

Poenget med dette spørsmålet om råd, er at jeg prøver å finne informasjon om treningsprogram på nettet, men de er veldig forskjellige alle sammen. Noen legger opp til mange, men kortere økter, andre basert på veldig mye intervall, og andre; lengre, men roligere økter.
Har trent veldig rolig i høst/vinter, i frykt for skader igjen, men har den siste mnd. satt opp intensiteten for å få opp pulsen og sjekke hvor lista ligger per dags dato.

For å streke under: Jeg er helt fersk, 23år, over snittet aktiv vil jeg si: min lengste økt noen gang har vært på 2,5mil og da var jeg virkelig ødelagt i alle ledd og muskler fra livet og ned.
Jeg har vært aktiv hele livet, drevet med alpint i mange år og etter "karriereslutt" i en alder av 15 år gikk jeg over på styrke. Ifjor var det i hovedsak sykling og løping det gikk i.
Treningen nå foregår innendørs på mølle, og jeg trener 3-4 ganger i uken og har foreløbig holdt det kun på løping og ingen styrke (tenker å bytte en løpeøkt med styrke i uken kommende uke). Og jeg plages stadig av en eller annen form for smerter i benene/føttene når/etter jeg løp(t). Hovedsakelig er det en stølhetsfølelse i fremre del av leggene, men etter forrige økt (5km) fikk vondt i helene... Og jeg prøver å tenke på teknikk av det jeg har lest/sett på YouTube gjennom hele økten, og jeg har prøvd utallige antall sko for å unngå at dette skal være med på å ødelegge for meg nok en gang og er nå på Asics Nimbus 21 med ileggssåle (har litt underpronasjon).

Ble voldsomt langt innlegg med mye info, men tenker at jo mer info, jo bedre hjelp kan jeg få om noen er så snille å gir meg noen råd og tips til hvordan jeg skal legge opp treningen, om det i det hele tatt er mulig for meg å sikte meg inn på en marathon, og om sko evt kan være en årsak til at skader/ubehag dukker opp titt og ofte.


Hei nybegynner! Her skurrer det faelt, du har vaert aktiv i mange aar og ble oedelagt etter ei oekt paa 25 km...?! Ok, hvis den oekta var paa
moella saa ligger svaret der . Greit, kutt helt ut moella og styrketrening og tenk aldri paa teknikk etc. Loep slik du foeler det er naturlig, det vil aldri
bli utdelt "stilkarakter" i maraton. Da ville jeg alltid blitt sist men jeg var stadig blant de beste i alle mine x-antall hundre loep totalt paa 10 aar,
og jeg vart nesten helt utrent bortsett fra litt fotball da jeg startet aa loepetrene som 37-aaring.

Legg all trening utendoers paa varierende underlag, asfalt er ikke saa daarlig som mange sier er min klare beskjed etter aa ha ledet mange
maraton-skoler med utrente fra 18 til 60 aar med gode resultater.
Dette skjedde paa 80-tallet og vi hoerte aldri om pulsklokke, soner o.l. Heldigvis! Vi lot kroppen bestemme farten og resultatene ble gode.
Du boer starte med passe harde oekter med 8-10-15 km. uten aa se paa klokka annet enn ved start og slutt. Det boer kjennes i bringa men ikke
mer ann at du aldri behoever stoppe helt, avpass farta etter hvordan det foeles . Det vil gaa litt i boelger den foerste tiden men du vil raskt
merke framgang. Har du mulighet til en "sparringspartner" som er bedre enn deg saa er det gull verdt, noe jeg raskt oppdaget.

3-4 loepeoekter i uka der du justerer farten etter hva kroppen forteller deg er fint, og totalt 40 km. er ikke noe problem, kondisen vil oeke
saa raskt at du helst vil loepe lenger... En blir aldri overtrent eller skadet av saa faa km. slik mange maser om. Da boer en heller finne noe
annet aa gjoere paa fritiden. Og hva er vel morsommere enn aa loepe i ruskevaer og kjenne at kroppen funker og det mentale kommer paa plass?
Itteno sier jeg som desverre pga en trafikkulykke fikk bare 10 aar som aktiv, men som naa etter aa ha byttet ut beinknoker med plastikk nyter
sykkelturer paa 4-6 timer i bra tempo flere ganger i uka men ogsaa jogger litt med hundene....
Liker du aa loepe saa gaar dette helt greit, saa jeg regner med at du snart er i farta og kan rapportere omstore framgang/mye bedre kondis
allerede om 4-5 uker. Det er garantert med et slikt forsikktig opplegg. Lykketil !

nico_bd
Innlegg: 3
Registrert: 11 feb 2019 06:49

Re: Mål om marathon 2019 NYBEGYNNER

Legg innav nico_bd » 09 apr 2019 14:22

Hei!
Jeg har ikke fått noe varsel på svaret her jeg, så beklager sent svar!
Setter pris på tilbakemeldingen. Siden sist har jeg kjørt egentlig det du sier, flere rolige økter i uka på 3-7,5km i sone 2 (hovedsaklig). Har nå begynt med økter ute, og beina kjenner veldig fine ut foreløpig, og reagerer veldig mye finere på litt "lengre" distanser (+10km). De siste to-tre ukene har jeg vært på 20-25km i uka og det fungerer utmerket. Har du noe formening om hvor mye det er "fornuftig" å øke med pr uke/mnd? Eller er dette noe man bare bør ta på feelingen? sånn det har vært til nå har jeg gått litt ut i fra dagsformen på hvor langt jeg har løpt ute, og de øktene ligger på mellom 5 og 10km.

Tusen takk for svar!



Johnny Puma skrev:
nico_bd skrev:Hei!

Tar sjansen på å få noen spesifikke råd/hjelp her da det virker som et forum med god erfaring.

Jeg har mål om å klare å gjennomføre Oslo Marathon (hel) i 2019. Jeg trente målrettet mot dette i fjor og (uten nok kunnskap), men pådro meg "tretthetsbrudd" (if. lege) i foten og det ble ikke gjennomførbart. Jeg har absolutt INGEN kunnskap om hvordan jeg skal legge opp treningen, jeg aner ikke om teknikken min i det hele tatt er god nok til at kroppen (beina) mine takler det.

Poenget med dette spørsmålet om råd, er at jeg prøver å finne informasjon om treningsprogram på nettet, men de er veldig forskjellige alle sammen. Noen legger opp til mange, men kortere økter, andre basert på veldig mye intervall, og andre; lengre, men roligere økter.
Har trent veldig rolig i høst/vinter, i frykt for skader igjen, men har den siste mnd. satt opp intensiteten for å få opp pulsen og sjekke hvor lista ligger per dags dato.

For å streke under: Jeg er helt fersk, 23år, over snittet aktiv vil jeg si: min lengste økt noen gang har vært på 2,5mil og da var jeg virkelig ødelagt i alle ledd og muskler fra livet og ned.
Jeg har vært aktiv hele livet, drevet med alpint i mange år og etter "karriereslutt" i en alder av 15 år gikk jeg over på styrke. Ifjor var det i hovedsak sykling og løping det gikk i.
Treningen nå foregår innendørs på mølle, og jeg trener 3-4 ganger i uken og har foreløbig holdt det kun på løping og ingen styrke (tenker å bytte en løpeøkt med styrke i uken kommende uke). Og jeg plages stadig av en eller annen form for smerter i benene/føttene når/etter jeg løp(t). Hovedsakelig er det en stølhetsfølelse i fremre del av leggene, men etter forrige økt (5km) fikk vondt i helene... Og jeg prøver å tenke på teknikk av det jeg har lest/sett på YouTube gjennom hele økten, og jeg har prøvd utallige antall sko for å unngå at dette skal være med på å ødelegge for meg nok en gang og er nå på Asics Nimbus 21 med ileggssåle (har litt underpronasjon).

Ble voldsomt langt innlegg med mye info, men tenker at jo mer info, jo bedre hjelp kan jeg få om noen er så snille å gir meg noen råd og tips til hvordan jeg skal legge opp treningen, om det i det hele tatt er mulig for meg å sikte meg inn på en marathon, og om sko evt kan være en årsak til at skader/ubehag dukker opp titt og ofte.


Hei! Alle de symptomene du ramser opp her peker mot en ting; du trener for hardt på et for svakt grunnlag. For en nybegynner som har som mål å gjennomføre en maraton handler treningsopplegget egentlig bare om 1 eneste ting..: Du må trene deg opp til å tåle distansen.

Jeg vil anbefale deg å glemme alt som heter intervaller, tempo, langkjøring, osv. All trening skal være rolig (sone 1-2) legg inn så mange økter i uka som du har kapasitet til. Et eksempel kan være at du starter nå med 10-15km pr. uke fordelt på 3 økter, øk deretter gradvis antall km og gjerne en økt eller to ekstra etter hvert. Du bør ha nådd 50km i uka i løpet av Juli. 1 langøkt pr. uke kan da være opp til 25 km. Anbefaler ikke å trene lengre distanser enn dette, da blir restitusjonstiden for lang og du ødelegger opplegget ditt.

1 styrkeøkt i uka vil strengt tatt ikke være nødvendig, men skader heller ikke.

nico_bd
Innlegg: 3
Registrert: 11 feb 2019 06:49

Re: Mål om marathon 2019 NYBEGYNNER

Legg innav nico_bd » 10 apr 2019 11:09

Tusen takk for svar og nyttig informasjon!
Du har helt rett, kondisjonen kommer gradvis og ganske raskt også. Marathon i September blir det uansett, briste eller bære!

Veteran skrev:
nico_bd skrev:Hei!

Tar sjansen på å få noen spesifikke råd/hjelp her da det virker som et forum med god erfaring.

Jeg har mål om å klare å gjennomføre Oslo Marathon (hel) i 2019. Jeg trente målrettet mot dette i fjor og (uten nok kunnskap), men pådro meg "tretthetsbrudd" (if. lege) i foten og det ble ikke gjennomførbart. Jeg har absolutt INGEN kunnskap om hvordan jeg skal legge opp treningen, jeg aner ikke om teknikken min i det hele tatt er god nok til at kroppen (beina) mine takler det.

Poenget med dette spørsmålet om råd, er at jeg prøver å finne informasjon om treningsprogram på nettet, men de er veldig forskjellige alle sammen. Noen legger opp til mange, men kortere økter, andre basert på veldig mye intervall, og andre; lengre, men roligere økter.
Har trent veldig rolig i høst/vinter, i frykt for skader igjen, men har den siste mnd. satt opp intensiteten for å få opp pulsen og sjekke hvor lista ligger per dags dato.

For å streke under: Jeg er helt fersk, 23år, over snittet aktiv vil jeg si: min lengste økt noen gang har vært på 2,5mil og da var jeg virkelig ødelagt i alle ledd og muskler fra livet og ned.
Jeg har vært aktiv hele livet, drevet med alpint i mange år og etter "karriereslutt" i en alder av 15 år gikk jeg over på styrke. Ifjor var det i hovedsak sykling og løping det gikk i.
Treningen nå foregår innendørs på mølle, og jeg trener 3-4 ganger i uken og har foreløbig holdt det kun på løping og ingen styrke (tenker å bytte en løpeøkt med styrke i uken kommende uke). Og jeg plages stadig av en eller annen form for smerter i benene/føttene når/etter jeg løp(t). Hovedsakelig er det en stølhetsfølelse i fremre del av leggene, men etter forrige økt (5km) fikk vondt i helene... Og jeg prøver å tenke på teknikk av det jeg har lest/sett på YouTube gjennom hele økten, og jeg har prøvd utallige antall sko for å unngå at dette skal være med på å ødelegge for meg nok en gang og er nå på Asics Nimbus 21 med ileggssåle (har litt underpronasjon).

Ble voldsomt langt innlegg med mye info, men tenker at jo mer info, jo bedre hjelp kan jeg få om noen er så snille å gir meg noen råd og tips til hvordan jeg skal legge opp treningen, om det i det hele tatt er mulig for meg å sikte meg inn på en marathon, og om sko evt kan være en årsak til at skader/ubehag dukker opp titt og ofte.


Hei nybegynner! Her skurrer det faelt, du har vaert aktiv i mange aar og ble oedelagt etter ei oekt paa 25 km...?! Ok, hvis den oekta var paa
moella saa ligger svaret der . Greit, kutt helt ut moella og styrketrening og tenk aldri paa teknikk etc. Loep slik du foeler det er naturlig, det vil aldri
bli utdelt "stilkarakter" i maraton. Da ville jeg alltid blitt sist men jeg var stadig blant de beste i alle mine x-antall hundre loep totalt paa 10 aar,
og jeg vart nesten helt utrent bortsett fra litt fotball da jeg startet aa loepetrene som 37-aaring.

Legg all trening utendoers paa varierende underlag, asfalt er ikke saa daarlig som mange sier er min klare beskjed etter aa ha ledet mange
maraton-skoler med utrente fra 18 til 60 aar med gode resultater.
Dette skjedde paa 80-tallet og vi hoerte aldri om pulsklokke, soner o.l. Heldigvis! Vi lot kroppen bestemme farten og resultatene ble gode.
Du boer starte med passe harde oekter med 8-10-15 km. uten aa se paa klokka annet enn ved start og slutt. Det boer kjennes i bringa men ikke
mer ann at du aldri behoever stoppe helt, avpass farta etter hvordan det foeles . Det vil gaa litt i boelger den foerste tiden men du vil raskt
merke framgang. Har du mulighet til en "sparringspartner" som er bedre enn deg saa er det gull verdt, noe jeg raskt oppdaget.

3-4 loepeoekter i uka der du justerer farten etter hva kroppen forteller deg er fint, og totalt 40 km. er ikke noe problem, kondisen vil oeke
saa raskt at du helst vil loepe lenger... En blir aldri overtrent eller skadet av saa faa km. slik mange maser om. Da boer en heller finne noe
annet aa gjoere paa fritiden. Og hva er vel morsommere enn aa loepe i ruskevaer og kjenne at kroppen funker og det mentale kommer paa plass?
Itteno sier jeg som desverre pga en trafikkulykke fikk bare 10 aar som aktiv, men som naa etter aa ha byttet ut beinknoker med plastikk nyter
sykkelturer paa 4-6 timer i bra tempo flere ganger i uka men ogsaa jogger litt med hundene....
Liker du aa loepe saa gaar dette helt greit, saa jeg regner med at du snart er i farta og kan rapportere omstore framgang/mye bedre kondis
allerede om 4-5 uker. Det er garantert med et slikt forsikktig opplegg. Lykketil !


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester