Gode resultater fra 4x4 trening.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran

Re: Gode resultater fra 4x4 trening.

Legg innav Veteran » 28 feb 2019 07:12

Runnur skrev:
Håvard skrev:Maraton har aldri vært noe jeg har vurdert. Vet rett og slett ikke om det er sunt en gang?

Svaret på det i et kroppslig perspektiv er enkelt og greit "nei, det er det ikke". Ærlighet får vare lengst. Samtidig, det er vel noe med å få gjøre det man liker, så om man liker å løpe så langt at man "grisebanker kroppen" og godtar at konsekvensen av det, er redusert fysisk kapasitet de kommende ukene, så er det nok verdt det i et emosjonelt aspekt - og det aspektet er også viktig. Så om man ser fysisk og psykisk helse i helhet, så er maraton bitte, bitte, bitte litt sunt.

Hei Runnur! minner meg litt om en fin skogskatt jeg hadde(fikk) 1986,han hette Runner!
Du sa tidligere at du aldri hadde konkurrerti loep? Stemmer det eller roter jeg som vanlig ? hahaha
Ok, jegvet at du og de fleste paa forumet har lest mye mer omn loep etc. enn hva jeg har, saa du bygger vel ditt syn paa det og det er lov.

Du bruker ofte sterke ord/uttrykk som forteller at du ikke vet saa mye i allefall om lange loep. Men hadde ikke du planer om aa komme igang
igjen ettersom du vel var en racer som gutt/ung? Husker jeg rett naa da?
"Grisebanke kroppen" tyder paa lite erfaring / daarlig doemmekraft. Jeg utsatte kroppen for slik antrengelse ofte i ungdommen, beinhardt
gaardsarb./ fiske etc. sjoesjuke med uker uten aa beholde maten osv. Da grisebanket jeg kroppen ufrivillig,men "alt forNorge" for oss som
hjalp til aa "bygge landet" paa 50-tallet osv.

Nei Runnur naa tuller du faelt. Du har nok aldri hatt en maratonkompis, og duhar i allefall aldri sett noen av mine kamerater eller meg
komme i maal etter aa ha loept i f.eks. 2.40 . Ingen av oss har hatt behov for as stoettes over maal eller legge oss ned.
Du overdriver om noe du ikke har peiling paa. Iblant tok vi en lett 8 km. paa under 30 min. kvelden foer maraton, og flere av oss var med
paa mosjonsloep 10-15km.dagen etter maran. Og ingen var redusert paa noen som helst maate, for takket vaere klok trening gav det oss xtra
energi ogsaa til neste arbeidsdag med baade fysisk og ikke minst psykisk velvaere og trygghet.
Naa tror jeg ikke at saa mange begynner aa loepe maraton mtp. "folkehelsa",men pga. loepeglede, men den medvirker saa absolutt til at
alt faller paa plass.Og loeping er en av faa idretter som ikke koster en krone og kan bedrives overalt hele aaret. Tilraades for alle!

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 28 feb 2019 10:51

Håvard skrev:Nå er faktisk ikke sunnhet min hovedmotivasjon for løping, men det er jo noe man vurderer. :)

Jeg tenker vel at et maraton isolert sett ikke har noen betydning for helsa, men mer bekymret for den type trening (les: lange turer og tyning av kroppen) over tid. Intervaller og kortere turer virker mer sunnere sånn sett.

Tanker om det?

Litt usikker på hva du mener med "isolert sett", om dette er en vurdering av om det gir helsemessige fordeler å gjennomføre ett enkelt frittstående maratonløp, eller om du tenker inkl. et halvt års trening og "hele pakka"

Hvis man tar alt i betraktning så har selvfølgelig trening til maraton stor positiv betydning for helsa! De aller fleste som løper maraton (ihvertfall her til lands) trener seg opp til å klare minst 40-50km i uka, noe som gir veldig store helsemessige fordeler både ift. kondisjon og vekt. "Tyning av kroppen" er også relativt, de fleste vil ikke trene så hardt over lengre tid, ihvertfall ikke mosjonister. Systematisk trening før man er restituert er pr. definisjon overtrening. Det er selvsagt ikke sunt, men er et fenomen som stort sett er forbeholdt toppidrettsutøvere.

Selve maratonløpet derimot, er en kraftanstrengelse som hverken er bra for helsa eller formen. De fleste må regne med 1-2 ukers restitusjon etter et maratonløp, noe som selvsagt ikke er bra for videre formutvikling. Derfor er det heller ikke anbefalt å løpe mer enn noen få maratonløp i året, og det er også bare de færreste som legger inn treningsøkter som er lengre enn 25km.
Sist redigert av Johnny Puma den 28 feb 2019 11:09, redigert 1 gang totalt.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 28 feb 2019 11:08

Veteran skrev:Nei Runnur naa tuller du faelt. Du har nok aldri hatt en maratonkompis, og duhar i allefall aldri sett noen av mine kamerater eller meg
komme i maal etter aa ha loept i f.eks. 2.40 . Ingen av oss har hatt behov for as stoettes over maal eller legge oss ned.
Du overdriver om noe du ikke har peiling paa. Iblant tok vi en lett 8 km. paa under 30 min. kvelden foer maraton, og flere av oss var med
paa mosjonsloep 10-15km.dagen etter maran. Og ingen var redusert paa noen som helst maate, for takket vaere klok trening gav det oss xtra
energi ogsaa til neste arbeidsdag med baade fysisk og ikke minst psykisk velvaere og trygghet.
Naa tror jeg ikke at saa mange begynner aa loepe maraton mtp. "folkehelsa",men pga. loepeglede, men den medvirker saa absolutt til at
alt faller paa plass.Og loeping er en av faa idretter som ikke koster en krone og kan bedrives overalt hele aaret. Tilraades for alle!

Igjen, alt er relativt. Og det kan av og til være nyttig å ikke bare bruke seg selv som referanse på alt man diskuterer.
¨
For å ta et veldig konkret eksempel..: Oslo Maraton 2018, 2235 deltagere som løp på tid. 13 av disse løp på 2:40 eller bedre. Er det formen dagen derpå til disse 13 som skal gi en objektivt svar på hvor anstrengende en maraton er for en mosjonist?

Uansett, maraton er nedbrytende for samtlige, også de 13 beste. Det er derfor Sondre Norstad Moen bare løper en liten håndfull maraton i året.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 28 feb 2019 15:22

Hei Veteran!

Takk for at du gir tilbakemelding på at du synes jeg unyansert i mine meninger. Du må unnskylde meg for at jeg ikke har like mye erfaring som deg. Jeg vil tro de av mine meninger som er svart/hvit kommer av denne manglende erfaringen. Det er ikke noe tilsiktet. Jeg prøver å være åpen for alles mening og tenke nøye over innspill.

Det stemmer at jeg aldri har deltatt i løp. Noen racer i ungdommen var jeg heller ikke, bare god gammel allsidig aktivitet.
Du har helt rett i at jeg baserer mye av mine meninger på hva jeg leser / hører mer erfarne løpere sier. Blant annet følger jeg de vanlige (mest fulgte "løpeguruene") på YouTube. Dessuten leser jeg mye på blant annet Olympiatoppens hjemmesider.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 28 feb 2019 20:17

NB: Siden vi er på nett og ting kan misforstås, ønsker jeg å understreke at min siste melding ikke er ironisk eller vondt ment. Jeg er oppriktig glad for konstruktiv tilbakemelding for jeg ønsker ikke å fremstå unyansert på et tema som jeg dedikerer så mye tid energi i.

Håvard

Legg innav Håvard » 28 feb 2019 22:00

Veteran skrev:Hallo Haavard. jeg proever aa sitere bare et par linjer men klarer det aldri, saa hele innlegget kommer med men det gaar vel greit.
Hvilket loep er det du prater om? 30 min. da er det ikke langt men sikkert toeft nok. Har lest litt om Skaala Opp og mange andre.
Slike rene bakkeloep var det ikke " paa min tid",haha, men jeg var glad i lange og harde stigninger . Det var min sterke side fordi jeg aldri hadde
loept paa bane, bare noen faa bedriftsloep 3000 og 5000 m. og 10.000 m. mosjonsloep bl.a. Bislett.

Blir det toert og fint saa klarer du nok dette med ditt opplegg, men pluss gjerne paa noen litt lengre oekter,det vil du tjene paa.
Jeg maa faa vkte hvilket loep, kanskje er det et sted jeg kjenner...?

Har helst ikke lyst å nevne det fordi det er i min hjembygd og jeg liker å holde en lav profil her inne, men om du er nysgjerrig kan jeg fortelle det på privat melding. I alle tilfeller er det et fjell som jeg har gått mye på i oppveksten. Jeg og en kamerat begynte å gå litt fort for moro skyld og for intern konkurranse. Var har alltid hatt tider på rundt 37-40 minutt.

Plutselig begynte de å arrangere motbakkeløp der, men vi har enda ikke fått mulighet til å delta. Det vil si - i fjor var jeg påmeldt, men løpet ble avlyst på grunn av dårlig vær hele september. Løpet er på Sunnmøre og der kan det som du sikkert vet regne ganske mye. :)

Veteran skrev:Maraton: ikke det viktigste i vaela, men veldig moro naar du har gunnlaget i orden. Bara ikke gjoer generalfeilen med aa "kaste deg uti det"
uten godt grunnlag, da mister du lysten og det er dumt. Proev deg etterhvert paa 1/2-mara, for 21 km. jogger du greit gjennom men ikke sett
deg noe bastant tidsmaal og bruk det som en proeve Saa faar du smaken paa miljoet, treffer likesinnede nybegynnere og alt er saa mye
morsommere naar en har selskap underveis, akkurat som paa trening...

Ettersom det er flere mnd. til loepet, boer du faa med deg flest mulig mosjonsloep baade paa vei og i terrengetfor aa faa smaken paa fart og
konkurranse. Kom deg mest mulig ut i sommer for aa faa et paa alle maater bedre underlag enn moella og ensidigheten. Lykke til !

Nøkkelen er vel å få en del mengdetrening og lengre turer? 1/2 maraton er sikkert en god start.

Og jada. Det blir mye løping ute i sommer! :D Ingenting er som å løpe i terreng eller aller helst på fjellet.

Du misliker mølle, men jeg misliker like mye å løpe på asfalt egentlig. Bør helst ut i naturen. :D

Håvard

Legg innav Håvard » 28 feb 2019 22:06

Johnny Puma skrev:Litt usikker på hva du mener med "isolert sett", om dette er en vurdering av om det gir helsemessige fordeler å gjennomføre ett enkelt frittstående maratonløp, eller om du tenker inkl. et halvt års trening og "hele pakka"

Hvis man tar alt i betraktning så har selvfølgelig trening til maraton stor positiv betydning for helsa! De aller fleste som løper maraton (ihvertfall her til lands) trener seg opp til å klare minst 40-50km i uka, noe som gir veldig store helsemessige fordeler både ift. kondisjon og vekt. "Tyning av kroppen" er også relativt, de fleste vil ikke trene så hardt over lengre tid, ihvertfall ikke mosjonister. Systematisk trening før man er restituert er pr. definisjon overtrening. Det er selvsagt ikke sunt, men er et fenomen som stort sett er forbeholdt toppidrettsutøvere.

Selve maratonløpet derimot, er en kraftanstrengelse som hverken er bra for helsa eller formen. De fleste må regne med 1-2 ukers restitusjon etter et maratonløp, noe som selvsagt ikke er bra for videre formutvikling. Derfor er det heller ikke anbefalt å løpe mer enn noen få maratonløp i året, og det er også bare de færreste som legger inn treningsøkter som er lengre enn 25km.

Skjønner.

Uten at jeg er noen ekspert og kan gi noen nyansert forklaring eller analyse, så tenker jeg at som det meste ellers i verden vil den marginale nytten ved økt treningsmengde bli negativ etter hvert. Litt forenklet: 5 timer trening per uke er bra. 50 timer trening er kanskje ikke så bra. Eventuelt godt norsk: "Alt med måte". :)

Vet ikke hvordan maratonløpere trener, men regner med det er store mengder over tid?

https://www.active.com/health/articles/ ... our-health

Veteran

Legg innav Veteran » 01 mar 2019 06:36

Hei Puma ! Du har misforstaatt det hele (med vilje?).
Jeg refererer ikke kun til egne erfaringerslik du paastaar. Det er totalt skivebom.
Jeg var kompis med hundrevis baade elite- og mosjonsloepere, og fordi jeg deltok i flere hundre lange loep sammen med disse saa fikk jeg
veldig mange gode kamerater somjeg fortsatt holder litt kontakt med. Men pga. at jeg ikke har bodd i Norge saa mye de siste aarene saa blir
det helt klart noe mindre sosial omgang naa. Men jeg har alltid fulgt godt med via media og rappporter fra kamerater.

Svaert mange uttaler seg om maraton uten sjoel aa ha loept eller pratet med noen som kjenner gamet. Kan jeg spoerre hva med deg?
Naar du paastaar at maraton er skadelig for alle saa er det ei reinspikka loegn uten rot i virkeligheten.
Har prater vi om mosjonsnister, og du kan ikke dy deg for aa omtale vaar eneste proff i sammehengen. Ny skivebom fra deg.Ingen som begynner
aa loepe i godt voksen alder tenker paa mesterskap etc. Men de har forstaatt at loeping, inkl. maratondistansen er bra for helsa uansett maal-
setting.
Flere av mine jevnaarige konkurrenter/kamerater loeper fortsatt, og iflg. den internasjonale veterantabellen her i Kondis,saa er de langt foran
de fleste 30-40 aaringer i landet. Og det er umulig aa se at disse gutta lider av noen form for skader e.l. pga. sin idrett. Jeg har heller ikke
hoert fra andre kjente om noen form for plager. Men jeg har mange venner og bekjente som aldri har loept en meter,som idag har baade ledd-/
fedme-/ og andre plager, fysiske og ikke minst psykiske . Har du noen statistikk e.l. paa det motsatte? Jeg kan ikke finne det noe sted.

Faar jeg lov en gang til aa nevne egen erfaring? Takk.
Andre gangen jeg ble paakjoert i trafikken,(sannelig har jeg mye erfaring der ogsaa, haha). Da sa legene etter operasjonene: " Du kan takke
din maratonkondis og viljestyrke for at du overlevde dette ". Maraton og viljestyrke henger som bekjent naturlig sammen.
Grunnet alle loep jeg fullfoerte, skadene og div. metall ol. i kroppen burde jeg vel egentlig ikke kunne gaa i dag. Men jeg kan ved hjelp av mot
og viljestyrke fortsatt loepe 5 km. i 10 km/t/ 6.min/km. uten aa behoeve legehjelp etterpaa..
6-10 mil alene i bra tempo inkl. endel klatring, hoeyeste fjell i naerheten er bare 7.656 m.men desverre ikke vei helt opp,
haha, og jeg kjoerer sammen med klubbens ryttere paa trening og er blant de foerste paa toppen.
Mange mange av mine norske tidl.loepekompiser klarer det samme, og ingen av oss ser ut som vrak.

Derfor,slutt med slik feilinformasjon kun basert paa din egen virkelighetsfjerne oppfatning. Ta deg heller en joggetur,det gjoer godt !

Veteran

Legg innav Veteran » 01 mar 2019 06:48

Runnur skrev:NB: Siden vi er på nett og ting kan misforstås, ønsker jeg å understreke at min siste melding ikke er ironisk eller vondt ment. Jeg er oppriktig glad for konstruktiv tilbakemelding for jeg ønsker ikke å fremstå unyansert på et tema som jeg dedikerer så mye tid energi i.

Hei "Runner" ! Dette er jo helt greit det, du skal alltid si hva du mener, og taale andres meninger som er litt annerledes, for da blir
konklusjonen mest rettvis til slutt.
Jeg synes det er litt dumtat du kkke foelger opp ditt 1. innlegg, for ettersom du jo var en habil loeper som ung saa har du fortsatt det i
kroppen aa bygge paa, du vet hva som maatil. Husker jeg ikke feil saa erm du vel ca.40 aar ? - og da her du ennaa mye aa gaa paa og god tid
til aa trene deg opp til sub 3 paa maran! Det maa vaere et greit maal, ikke vaer beskjeden,(du er vel ikke det ellers? ) haha...
Moro aa prate/diskutere slik, saa "me talas att" som de sier i Valdres der jeg bodde noen aar. Ha det - og god trening!

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 01 mar 2019 06:59

Veteran skrev:
Runnur skrev:NB: Siden vi er på nett og ting kan misforstås, ønsker jeg å understreke at min siste melding ikke er ironisk eller vondt ment. Jeg er oppriktig glad for konstruktiv tilbakemelding for jeg ønsker ikke å fremstå unyansert på et tema som jeg dedikerer så mye tid energi i.

Hei "Runner" ! Dette er jo helt greit det, du skal alltid si hva du mener, og taale andres meninger som er litt annerledes, for da blir
konklusjonen mest rettvis til slutt.
Jeg synes det er litt dumtat du kkke foelger opp ditt 1. innlegg, for ettersom du jo var en habil loeper som ung saa har du fortsatt det i
kroppen aa bygge paa, du vet hva som maatil. Husker jeg ikke feil saa erm du vel ca.40 aar ? - og da her du ennaa mye aa gaa paa og god tid
til aa trene deg opp til sub 3 paa maran! Det maa vaere et greit maal, ikke vaer beskjeden,(du er vel ikke det ellers? ) haha...
Moro aa prate/diskutere slik, saa "me talas att" som de sier i Valdres der jeg bodde noen aar. Ha det - og god trening!

Nei, den infoen stemmer ikke. Jeg tror du forveksler meg med en annen.

Gå tilbake til «Trening»