Runnur skrev:Håvard skrev:Maraton har aldri vært noe jeg har vurdert. Vet rett og slett ikke om det er sunt en gang?
Svaret på det i et kroppslig perspektiv er enkelt og greit "nei, det er det ikke". Ærlighet får vare lengst. Samtidig, det er vel noe med å få gjøre det man liker, så om man liker å løpe så langt at man "grisebanker kroppen" og godtar at konsekvensen av det, er redusert fysisk kapasitet de kommende ukene, så er det nok verdt det i et emosjonelt aspekt - og det aspektet er også viktig. Så om man ser fysisk og psykisk helse i helhet, så er maraton bitte, bitte, bitte litt sunt.
Hei Runnur! minner meg litt om en fin skogskatt jeg hadde(fikk) 1986,han hette Runner!
Du sa tidligere at du aldri hadde konkurrerti loep? Stemmer det eller roter jeg som vanlig ? hahaha
Ok, jegvet at du og de fleste paa forumet har lest mye mer omn loep etc. enn hva jeg har, saa du bygger vel ditt syn paa det og det er lov.
Du bruker ofte sterke ord/uttrykk som forteller at du ikke vet saa mye i allefall om lange loep. Men hadde ikke du planer om aa komme igang
igjen ettersom du vel var en racer som gutt/ung? Husker jeg rett naa da?
"Grisebanke kroppen" tyder paa lite erfaring / daarlig doemmekraft. Jeg utsatte kroppen for slik antrengelse ofte i ungdommen, beinhardt
gaardsarb./ fiske etc. sjoesjuke med uker uten aa beholde maten osv. Da grisebanket jeg kroppen ufrivillig,men "alt forNorge" for oss som
hjalp til aa "bygge landet" paa 50-tallet osv.
Nei Runnur naa tuller du faelt. Du har nok aldri hatt en maratonkompis, og duhar i allefall aldri sett noen av mine kamerater eller meg
komme i maal etter aa ha loept i f.eks. 2.40 . Ingen av oss har hatt behov for as stoettes over maal eller legge oss ned.
Du overdriver om noe du ikke har peiling paa. Iblant tok vi en lett 8 km. paa under 30 min. kvelden foer maraton, og flere av oss var med
paa mosjonsloep 10-15km.dagen etter maran. Og ingen var redusert paa noen som helst maate, for takket vaere klok trening gav det oss xtra
energi ogsaa til neste arbeidsdag med baade fysisk og ikke minst psykisk velvaere og trygghet.
Naa tror jeg ikke at saa mange begynner aa loepe maraton mtp. "folkehelsa",men pga. loepeglede, men den medvirker saa absolutt til at
alt faller paa plass.Og loeping er en av faa idretter som ikke koster en krone og kan bedrives overalt hele aaret. Tilraades for alle!