Tanker om trening på tredemølle?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran

Re: Tanker om trening på tredemølle?

Legg innav Veteran » 31 mar 2019 07:10

Haavard ! Tusen takk for linken/intervjuet med Henry Olsen. Jeg haaper at alle leser det gundig, for der ligger fasiten for hvordanen
kan bli en god maratoner paa en enkel og naturlig maate. I motsetning til Henry saavokste jeg opp i et miljoe der idrett nesten var fremmedord.
Jeg var jo "|landsmann" med Jacob Kjersem og hadde fran guttedagene en droem om engang aa kunne loepemaraton, og via avisa fulgte jeg godt
med paaalle prestasjoner. Henry var en forgrunnsfigur i nord og de gutta brydde seg like lite om daarlig vaer somdet jeg etterhvert gjorde naar
jeg som halvgammel tulling fikk anledning til aa trene litt.
Det du sier til slutt Haavard er fasiten. Det er treningsmengde og kvalitet som teller, moella odelegger det naturlige steget for en som loeper langt.
Vaeret er aldri noe hinder for utetrening noe sted i Norge, -20. Jeg nevnte tidligere hva flere kamerater satil meg naar de iblant foretrakk trening
i hallen. Du knekker oss psykisk sa de med humoer, men de var ogsaa de foerste til aa gratulere meg da jeg fra det store intet dukket opp oeverst
paa resultatlistene fra alle mulige loep .
Staa paa Haavard, du har bedre forutsetninger enn mange som tror de sjoel vet best uten aa ha trener-/loepserfaring.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 31 mar 2019 10:29

møte seg selv i døra,,, :lol:
Utganspunktet til trådstarter er fordelen og ulempen med mølle ....

Dette at på 50tallet og 60tallet gikk folk mer og da hadde i utgangspunktet en bedre herdet kropp enn dagens befolkning har lite med volum på treninga.DET handler mer om miljø der kropsarbeid var noe alle var vant til.DET å se bort fra dette og tru at måten de trente på da er tilpasset fysikken til dagens befolkning er :lol: ....
er det noen som har greid å løpe under 2timer på helmaraton på 50 og 60 tallet ? Er det noen i fjor som greide å komme i nærheten.Personen som løp på den tiden ,,,brukte ikke mølle? Kan en spørre seg

Eller en kan spørre seg selv .Hvordan er det da ikke mulig for etter kommerne etter alle disse løperne i stand til å løpe på sine foreldre eller besteforeldres tider.NÅR det er bare å kopiere bestefars trenings opplegg.For motivasjon er det de kan best? Er da de som løp før, idioter siden de ikke greier (i alle fall noen av dem her i norge) å få sine barn eller de som de trener til å løpe like raskt....Når en tar utgangspunkt i at alt var så mye bedre tider før. :lol:

vi får håpe trådstarter følger veteran om han mener hans fysikk er på linje med de på 50tallet...

Veteran

Legg innav Veteran » 02 apr 2019 08:54

kollis skrev:møte seg selv i døra,,, :lol:
Utganspunktet til trådstarter er fordelen og ulempen med mølle ....

Dette at på 50tallet og 60tallet gikk folk mer og da hadde i utgangspunktet en bedre herdet kropp enn dagens befolkning har lite med volum på treninga.DET handler mer om miljø der kropsarbeid var noe alle var vant til.DET å se bort fra dette og tru at måten de trente på da er tilpasset fysikken til dagens befolkning er :lol: ....
er det noen som har greid å løpe under 2timer på helmaraton på 50 og 60 tallet ? Er det noen i fjor som greide å komme i nærheten.Personen som løp på den tiden ,,,brukte ikke mølle? Kan en spørre seg

Eller en kan spørre seg selv .Hvordan er det da ikke mulig for etter kommerne etter alle disse løperne i stand til å løpe på sine foreldre eller besteforeldres tider.NÅR det er bare å kopiere bestefars trenings opplegg.For motivasjon er det de kan best? Er da de som løp før, idioter siden de ikke greier (i alle fall noen av dem her i norge) å få sine barn eller de som de trener til å løpe like raskt....Når en tar utgangspunkt i at alt var så mye bedre tider før. :lol:

vi får håpe trådstarter følger veteran om han mener hans fysikk er på linje med de på 50tallet...

Hei kollis ! naa er du jo inne paa noe interressantsom mange mosjonister med visse maraton-ambisjoner burde tenke litt paa.
Jeg haaper i alle fall at alle her paa forumet leste intervjuet med Henry Olsen,det fortalte det viktigste om trening etc.
Vedr. etterkommere osv. saa peker du paa noe som mange kanskje har lurt paa. Kort fortalt saa er det nok slik at ingen foreldre tvinger
junior til aa trene, interessen maa komme av seg sjoel.Men jeg forstaar deg godt. I farta saa kommer jeg kun paa et skiloeper-par og en
loeper som har fostres gode juniorer. Bortsett fra den eneste jeg kjenner litt privat,som har en soenn som var en meget god maratoner og
som i dag er far til en av vaare aller beste skijenter. Valborg Oestberg , junior Helge og froeken Ingvild taaler aa nevnes her.

Foroevrig, det finnes nok fler enn meg sjoel som absolutt ikke har faatt gener fra idrettsaktive foreldre, jeg er saa langt unna som mulig,
og har kun et soeskenbarn paa morssiden som har noen mosjonsloep uten de store resultatene.
Et annet interressant punkt er kostholdet da og naa. Barn har vel aldri vaert glad i fisk - men i vaar familie var fisk det eneste vi hadde nok
av. Men for det meste var det saltfisk, og ikke minst sildsom ingen av oss likte hverken fersk ellersalt. Men under krigen som jeg huskeren god
del av, saa laert vi heldigvis aa vaere glad for at vi hadde noe aa putte i munnen. Og senere harvi jo forstaatt at nettopp all fisk/sild var med
paa aa bygge en relativt sterk kropp. Men groennsaker var sjelden kost, akkurat som appelsiner, haha, 1 hver til oss soesken til Jul!

Ettersom alle har lettere arbeid og mye mer fritid i dag, og ikke minst penger til sportsutstyr osv. saa boer dagens unge ha mye stoerre mulighet
til aa ta vare paa egen kropp osv. Jeg titter litt paa resultater paa 3000 og 5000 m. gjennom tidene og det gir visse tanker om dagens trening osv.
Moro aa hoere hva andre tenker om dette. Uansett - fortsatt god trening til alle uansett ambisjoner. Jeg hadde kun et oenske om engang aa
kunne komme meg gjennom de beryktede 42 km. Ingen ambisjoner om tid -kanskje derfor det gikk saapaas fort med meg? Ha det bra!

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 02 apr 2019 09:57

Hei

Outside Magazine har fått med seg at tredemøller diskuteres her, og har gått gjennom forskningen:

https://www.outsideonline.com/2392683/t ... de-running

Når det gjelder endring i løpstider for mosjonister siden 70- og 80-tallet så er jo det et tema som er blitt diskutert grundig i noen årtier nå. Jeg husker en gammel nyhetssak om at de fysiske testene på sesjon hadde gått markant ned. Jeg er født i 1971, nedgangen kom (fritt etter hukommelsen) for årsklassene noen få år senere enn meg. Selv tror jeg dette har sammenheng med mer bruk av bil istedenfor sykkel/beina. Mer skjerm av alle størrelser osv. Dvs. det aerobe grunnlaget er betydelig dårligere for en gjennomsnittlig 20-åring i dag enn det det var for 30-40 år siden.

På elitenivå fortsetter jo verdensrekordene å gå nedover (med unntak av noen satt i dopingens storhetstid), så treningsprogrammene har nok utviklet seg. De beste løperne er fra Øst-Afrika. Det kan jo være så enkelt at det er mindre skolebusser og Playstation der?
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 02 apr 2019 10:14

Når det gjelder artikkelen om Henry Olsen, så lå det en rekke artikler om treningen til storløpere fra 70 og 80-tallet i arkivene til Kondis. Husker spesielt en fra Tromsø som gjorde mye av treninga frem og tilbake over brua, for der var det best føre.
Klarer ikke å finne dem nå. Anyone?

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 02 apr 2019 11:00

Veteran skrev:haha og jaja, der stakk den av men sannelig kom innlegget paaprent, bravissimo...
Det jeg ville si videre, jeg er ganskesikker paa at du aldri har loept maraton. Naar du sier til meg vedr. dine moelleoketer at jeg ville
"faatt kjoert meg" paa dine koerte oekter med bittelitt stigning,saa sier jeg som han kjekkasen i oSLO, Raymond,"vet du ikke hvemdu prater med"?
Til og med eliteloeperne slet med meg i lange bakker, paa Besserud-etappen parkerte jeg en skiloeper med VM-medalje og en som hadde2.46 paa
1.500 m. Alle sa at det er omtrent utrolig, spesielt de som visste at jeg hadde hjertefeil, og alle kunne se at jeg var veldig "laaghalt" pga at v.benet
var 2 cm kortere... Meg gjoer det ikke noe, jeg ler av de som ikke forstaar sitt eget beste, men vis litt respekt for de andre gamle gutta, og ikke
beskyld dem for"moelledoping" De bare ler av det hele.
Og vedr. 4 x 4 og moella. Et6 godt raad hvis du tenker trene saa mye at du klarer maraton paa under3.30 om 1-2 aar. Ring Johan Kaggestad, saa
faar du det beste raad. Han vet hva han prater om. Lykke til !

Nå skal jeg for en sjelden gang snakke med store bokstaver i et forum. SLUTT Å LEGGE ORD I MUNNEN PÅ MEG!

NÅR OG HVOR har jeg sagt at du hadde fått "kjørt deg" på mine treningsøkter!? Kom opp med en link eller avslør deg selv som en ynkelig løgner.

Ja, jeg forteller gjerne en amatør som trener 3 ganger i uka at det er bedre at han trener på mølle en gang i uka på vinters tid enn at han ikke trener i det hele tatt. Men du virker jo å tolke dette til at jeg ber hele verdenseliten å slutte å trene utendørs. Det er jo helt på bærtur.

Henry Olsen løp utrolige 250-300km i uka på det meste, dette er betydelig mer enn norgesrekordholder på maraton Sonde Norstad Moen trener i en normaluke. Dette er selvsagt også grunnen til at han hadde enormt gode resultater. Og det er vel ingen mener at man bør legge 300km i uka på en tredemølle. Med mindre du skulle få den vrangforestillingen at jeg har påstått dette også.

Veteran

Legg innav Veteran » 04 apr 2019 06:39

Hei Puma! endelig mulig aa logge inn igejn med dampmaskina mi.....
Jeg beklager og JEG LEGGER MEG HELT FLAT ! jeg har nok blingset litt med det oeyet jeg ser paa. Det var nok ikke du som var
inne paa det, bare jeg som rotet med div. innlegg osv. Jeg BEKLAGER VIRKELIG !
( skulle ellers oenske at baade stats- og kulturmin. ville beklage endel utspill, men ingen av dem har jo mulighet til aa legge seg flat, saa...)

Apropo Henry saa klart at mengde betydde mye, men vio maa huske paa at trening der opp vinmterstid ikke blir mye kvalitet men mest for
vedlikehold, ikke mulig aa sammenligne med Moens trening i Kenya e.l. Derfor behoever nok ikke han slike mengder og hasn kjenner nok hvor
grensa gaar ogsatser selvsagt paa kvalitet hele tiden. Moro aa se paa et bilde av han nylig, det var tatt i et 10 km. gateloep at han hadde
veldig svaere godt oppbygdesko, uvanlig i konkurranse tidligere men allesko er vel mye lettere naa, og han tar nok ingen sjanser. men det kan
jo hende at jeg blingset litt igjenog at haelen ikke var en tomme tykk slik det saa ut..
Foroevrig understreket ogsaa Henry hva jeg hele tiden har preket, samtrening og det sosiale miljoet betydde veldig mye. Baade Tromsoe,
Trondheim, BUL Oslo og Sturla Drammen hadde i mange aar flere meget gode loepere.

Litt merkelig at fra ca. 1990 saa har klubbaanden forduftet ogdefleste synes aa trene mer individuelt, og kun noen loeper under2.20.
Det er litt leit, det ville vaert moro med 10-15 under2.20 som for 40-50 aar siden. Aa satse 100 % paa loep kan en ikke forvente at saa mange
har mulighet til, saa Moen blir faar neppe selskap av andre nordmenn med det foerste. Det er jo ikke forenlig med normalt familieliv uten at
en har ubegrensede midler og et sterkt konkurranseinstinkt.
Da ser det jo bedre ut paa mellomdistanse, og naa er det snart paa tide at Gjertssons knuser Bakkens 5000 m. rekord og fortsetter med gode
tider paade andre distansene framover..
Et liteapropo tilslutt: vet noen hvordan Vebjoern Rodal trente? Litt aa tenke paa i dag. Ha det fint !

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 04 apr 2019 07:09

Veteran:
Et liteapropo tilslutt: vet noen hvordan Vebjoern Rodal trente? Litt aa tenke paa i dag. Ha det fint !

For de spesielt interesserte (fra s. 24):

http://www.trenerforeningen.org/Fagnytt ... 202008.pdf

Veteran

Legg innav Veteran » 04 apr 2019 10:53

gnagblemme skrev:Veteran:

For de spesielt interesserte (fra s. 24):

http://www.trenerforeningen.org/Fagnytt ... 202008.pdf

Hei! jeg tenkte selvsagt paa om dere visste at Rodal ikke bodde paa moella,men i en
moerk, trist og graa tunnell der det rant baade fra vegger og tak,mens konkurrentene
trente under solen.....
Under maraton NM-86 pratet jeg foroevrig med han som var Roodals trener..

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 04 apr 2019 13:54

her kan dere se en av de viktigste argumentene for å ha en tredemølle.... :D https://www.youtube.com/watch?v=VXzMOooFk9E

Gå tilbake til «Trening»