Joggesko eller terrengsko til fjellturer?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Håvard

Joggesko eller terrengsko til fjellturer?

Legg innav Håvard » 31 mar 2019 14:02

Hei!

Kan noen fortelle meg om det er verdt å investere i terrengsko eller hva det nå heter til fjellturer og turer ellers i litt røft terreng? Hvis ja - noen konkrete tips?

Jeg har fjellsko til dager hvor det er skikkelig vått eller jeg skal gå i mer myrete terreng, men typisk liker jeg å løpe på fjellet på fineværsdager i lette sko. Hittil har jeg derfor brukt vanlige joggesko med god suksess, men ettersom jeg skal konkurrere i mitt første motbakkeløp på nettopp fjell og også planlegger å få mye tid på fjellet i sommer lurer jeg på om det kan være verdt å kjøpe litt bedre skotøy.

Noen som har oversikt her? :)

På forhånd takk!

boas

Re: Joggesko eller terrengsko til fjellturer?

Legg innav boas » 31 mar 2019 21:19

Jeg mener definitivt "ja", særlig av to grunner:
1. Terrengsko tåler mye mer kvist, lyng, stein osv. og vil derfor holde lenger. Derfor lønner det seg økonomisk.
2. Du vil, avhengig av hav du løper med i dag og bytter til, få bedre feste som gjør at du kan løpe raskere. Jeg er selv ikke så glad i de aller groveste terrengskoa med mindre det er veldig sølete, men bruker mye en slags hybrid som Mizuno Hayate.

Håvard

Legg innav Håvard » 01 apr 2019 05:31

boas skrev:Jeg mener definitivt "ja", særlig av to grunner:
1. Terrengsko tåler mye mer kvist, lyng, stein osv. og vil derfor holde lenger. Derfor lønner det seg økonomisk.
2. Du vil, avhengig av hav du løper med i dag og bytter til, få bedre feste som gjør at du kan løpe raskere. Jeg er selv ikke så glad i de aller groveste terrengskoa med mindre det er veldig sølete, men bruker mye en slags hybrid som Mizuno Hayate.

Takk for innspill, boas.

Mizuno Hayate så komfortable ut. De er også best i test i en test hos DinSide ser jeg:

https://www.dinside.no/fritid/de-beste- ... t/67551704

Mulig jeg bare må fleske til da. :)

boas

Legg innav boas » 01 apr 2019 08:46

Sko må prøves på, og det finnes flere tilsvarende fra andre merker. Poenget mitt var at du kan ha terrengsko som har en mer holdbar overdel og bedre grep uten at det blir kjempegrovt og tungt.
Det er forøvrig lurt å lese tester, særlig for å se hvordan grepet på vått fjell og røtter er. Det er mok mest avhengig av gummiblanding og vanskelig å sjekke uten å prøve.

Håvard

Legg innav Håvard » 01 apr 2019 19:06

Vel, jeg tok sjansen på å bestille Hayate 5 fra Zalando! :) Full retur-rett i tilfelle de ikke skulle passe.

Disse har kommet veldig bra ut i tester og er i tillegg lette. Skal på fjellet førstkommende lørdag, så håper å få testet de da.

boas

Legg innav boas » 02 apr 2019 13:23

Blir nok bra!

Arthur

Legg innav Arthur » 12 apr 2019 19:28

VJ Irock.

Håvard

Legg innav Håvard » 12 apr 2019 20:20

Hayate 5 virket fantastiske, men de var for små! :D Har returnert de og venter på et nytt par nå. Men kom meg ned i de og fikk et visst inntrykk. Tror disse kan gjøre underverker for mine fjellturer og motbakkeløp fremover. :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»