NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
kollis
Innlegg: 688
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav kollis » 11 apr 2019 16:17

3 timer og 5 min i oslo .HADDE jeg oppnåd veldig gode resultater hadde jeg forsatt å trene slik som før og trudd at det var fasiten.
3636 på 1o km ,,det ble ikke bedre .pga jobb 2 til 3 jobber samtidig.men hadde jeg vist det jeg vet i dag blir nok glansperioden min rundt 60år... :P :P
ja som sagt før du svarer ikke på argumenter som på 50 60 70 tallet gikk de 150 km mer i gjennomsnitt enn befolkning gjør nå pr år .Når du forsatt tror at dette ikke har noe innvirkning og innvirkning på mennesker som er 20år yngre enn deg og har flere som får hjerte problemer nå enn før .DA ER DET NYTTELØST Å DISKUTERE.du kommer forsatt å snakke om fortiden,,,den gang bilen ikke var allemans eie før en ble langt over 30år :shock: :shock: :shock:

mao nesten ingen i din årsklasse har problemer se på statestikken starter ikke før et par genrasjoner etter deg....les å husk

Arthur
Innlegg: 110
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Arthur » 12 apr 2019 19:50

Jeg opplever å få bra fremgang bare ved å trene sone 1 og masse av det. I januar 2018 perset jeg på 3000m etter å bare trent 3 hardøkter på 3-4 mnd. Resten var sone 1. 6 økter kondisjon og 4 økter styrke i uka. Vet ikke om noen andre har erfart det samme?
Jeg er den typen som som blir veldig lett overtrent da det virker som kroppen ikke restituerer godt nok. Mulig dette har en sammenheng.

Håvard
Innlegg: 112
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Håvard » 12 apr 2019 20:24

Arthur skrev:Jeg opplever å få bra fremgang bare ved å trene sone 1 og masse av det. I januar 2018 perset jeg på 3000m etter å bare trent 3 hardøkter på 3-4 mnd. Resten var sone 1. 6 økter kondisjon og 4 økter styrke i uka. Vet ikke om noen andre har erfart det samme?
Jeg er den typen som som blir veldig lett overtrent da det virker som kroppen ikke restituerer godt nok. Mulig dette har en sammenheng.


Interessant. Hvordan ser da en typisk treningsøkt/uke ut for deg? :)

Jeg kan lite om kondisjonstrening egentlig, men i hvert fall når det gjelder styrketrening så er det vel mye som tyder på at man ikke trenger/bør trene altfor tungt. Dessverre er jeg selv skrudd sammen på den måten at jeg liker å presse meg litt og kanskje trener hardere enn jeg bør.

Samtidig har jeg blitt flink nok til å lytte til kroppen at jeg gir (som regel) ikke alt om jeg føler at jeg ikke er restituert. Faktisk har jeg kjørt litt for hardt noen uker nå, så da har jeg tatt det litt rolig de siste dagene. Men jeg tror disse hardøktene har hjulpet meg.

Mulig det bare er meg, men å prestere handler for min del også om å holde ut smerte og rett og slett holde ut. Derfor føler jeg at det å kjøre tunge økter og å øve seg på å ligge på 180 + i puls over lengre perioder er essensielt for å kunne gjøre det samme under et løp? Vet ikke hva dere andre tenker om det?

Men kan man ha fremgang 'bare' ved sone 1, så er det jo egentlig genialt. :)

Arthur
Innlegg: 110
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Arthur » 12 apr 2019 20:49

Håvard skrev:
Arthur skrev:Jeg opplever å få bra fremgang bare ved å trene sone 1 og masse av det. I januar 2018 perset jeg på 3000m etter å bare trent 3 hardøkter på 3-4 mnd. Resten var sone 1. 6 økter kondisjon og 4 økter styrke i uka. Vet ikke om noen andre har erfart det samme?
Jeg er den typen som som blir veldig lett overtrent da det virker som kroppen ikke restituerer godt nok. Mulig dette har en sammenheng.


Interessant. Hvordan ser da en typisk treningsøkt/uke ut for deg? :)

Jeg kan lite om kondisjonstrening egentlig, men i hvert fall når det gjelder styrketrening så er det vel mye som tyder på at man ikke trenger/bør trene altfor tungt. Dessverre er jeg selv skrudd sammen på den måten at jeg liker å presse meg litt og kanskje trener hardere enn jeg bør.

Samtidig har jeg blitt flink nok til å lytte til kroppen at jeg gir (som regel) ikke alt om jeg føler at jeg ikke er restituert. Faktisk har jeg kjørt litt for hardt noen uker nå, så da har jeg tatt det litt rolig de siste dagene. Men jeg tror disse hardøktene har hjulpet meg.

Mulig det bare er meg, men å prestere handler for min del også om å holde ut smerte og rett og slett holde ut. Derfor føler jeg at det å kjøre tunge økter og å øve seg på å ligge på 180 + i puls over lengre perioder er essensielt for å kunne gjøre det samme under et løp? Vet ikke hva dere andre tenker om det?

Men kan man ha fremgang 'bare' ved sone 1, så er det jo egentlig genialt. :)


En treningsuke er så forskjellig fra uke til uke egentlig. Trener litt etter dagsformen og hvordan det ligger an med familien, men har en rød tråd jeg følger. Altså en viss plan med det jeg driver med.
Jeg trener mange litt lengre økter gjerne flere timer da jeg er ofte på topptur. På vinteren pleier jeg å være flink til å trene litt korte intervalldrag for å skape bedre hurtighet og løpesteg. Disse intervallene er ikke lenger enn 60-200m. For ute på topptur eller i marka går det meste i sirup (myr) og sone 1.
Jeg pleier å få til sånn 50-70 km i uka. Noen ganger mere.
Vet ikke hvorfor, men kroppen min har alltid respondert bra på all idiottrening egentlig når det gjelder kondisjon. Bare ved å tenke på joggesko blir jeg i bedre form. Husker for mange år siden da jeg ikke hadde trent et eneste skritt kondisjon på over 2 år og bare hatt fokus på styrke ble jeg med en kamerat som er en slik kondisfyr på rulleskøyter. Han lå i veikanten å lo av min dårlige form. Da startet jeg å trene kondis igjen. Hver dag. Etter 8 dager hadde rollene byttet. Jeg lå foran.
Sone 1 økter er ikke så morsomme egentlig. Synes terskeløkter er mye mere morro. Synd det blir så lite av dem.
Styrketreningen har en litt annen retning enn mot kondisen, men det drypper litt på kondisen i tillegg.

Håvard
Innlegg: 112
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Håvard » 12 apr 2019 21:15

Takk for innspill, Arthur. Virker som du lett får gode resultater! Og det er jo gøy! :)

Har selv bakgrunn fra styrketrening, men ble "heldigvis" aldri noe stor, noe jeg heller ikke har ønsket, men har en viss styrke. Nå som fokuset egentlig er på løping burde jeg trene mindre styrke, men jeg prøver i hvert fall å vedlikeholde det jeg har bygd opp de siste ti årene (180 kg i markløft, 110 kg i benkpress og 110 kg i bøy (min svakeste øvelse) på en kroppsvekt på 73 kg).

Håvard
Innlegg: 112
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Håvard » 12 apr 2019 21:18

Falt litt av lasset på side 1, men ser ikke at så mange har kommentert selve artikkelen? Bort sett fra kanskje Runnur og Kollis indirekte?

Hoff og Helgerud anbefaler jo at hjertet skal trenes HARDT. Dette gjelder visstnok også hjertepasienter. Faktisk snakket jeg med en eldre hjertepasient (opererert) for noen uker tilbake. Som en del av rehabiliteringsopplegget fikk han delta på treninger hvor de faktisk løper trappeløp 4x4 og blir oppfordret til å trene hardt. 2 ganger i uken.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 80
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Runnur » 12 apr 2019 21:22

Uavhengig av om en synes sone 1 er gøy eller ikke, så er det nødvendig for å gjøre skjelettet vant til belastningen ved å løpe (mye). For mye trening i høyere soner gir mindre overskudd, og for lite restitusjon medfører økt skaderisiko. Sone 1-trening er mengdetrening. Men, som Kollis sier, går du mye på jobb/toppturer, så er dette sone 1-trening å regne.

Arthur
Innlegg: 110
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Arthur » 12 apr 2019 21:30

Håvard skrev:Falt litt av lasset på side 1, men ser ikke at så mange har kommentert selve artikkelen? Bort sett fra kanskje Runnur og Kollis indirekte?

Hoff og Helgerud anbefaler jo at hjertet skal trenes HARDT. Dette gjelder visstnok også hjertepasienter. Faktisk snakket jeg med en eldre hjertepasient (opererert) for noen uker tilbake. Som en del av rehabiliteringsopplegget fikk han delta på treninger hvor de faktisk løper trappeløp 4x4 og blir oppfordret til å trene hardt. 2 ganger i uken.


Jo de har jo rett i det de har forsket på, men studiene deres er bare basert på 8 uker med trening. Hjertepasienter trenger vel strengt tatt knapt røre seg for å få høy puls.
Det er svært få som trener 4x4 innen toppidrett.
Jeg skisserte bare hvordan min kropp fungerer. Om jeg trener feil eller ikke vet jeg ikke, men det jeg vet når jeg sammenligner tidene mine så er det slik jeg skisserte lenger opp her. Jeg har også tro på et bedre hjerte og mindre stress for kroppen når sone 1 blir trent kontra sone 4.

Håvard
Innlegg: 112
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Håvard » 12 apr 2019 21:51

Runnur skrev:Uavhengig av om en synes sone 1 er gøy eller ikke, så er det nødvendig for å gjøre skjelettet vant til belastningen ved å løpe (mye). For mye trening i høyere soner gir mindre overskudd, og for lite restitusjon medfører økt skaderisiko. Sone 1-trening er mengdetrening. Men, som Kollis sier, går du mye på jobb/toppturer, så er dette sone 1-trening å regne.


Høres fornuftig ut.

For min del føler jeg at det regulerer seg rimelig bra selv. Jeg hadde ikke kunne trent så tunge 4x4 økter som jeg gjør hver dag uansett. Per dags dato blir det 1 og maksimum 2 intervalløkter per uke. Resten blir en tung langøkt hvor jeg ligger rundt 175-180 og så kjører jeg noen lettere økter i tillegg om jeg får tid.

Håvard
Innlegg: 112
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Håvard » 12 apr 2019 21:56

Arthur skrev:Jo de har jo rett i det de har forsket på, men studiene deres er bare basert på 8 uker med trening. Hjertepasienter trenger vel strengt tatt knapt røre seg for å få høy puls.
Det er svært få som trener 4x4 innen toppidrett.
Jeg skisserte bare hvordan min kropp fungerer. Om jeg trener feil eller ikke vet jeg ikke, men det jeg vet når jeg sammenligner tidene mine så er det slik jeg skisserte lenger opp her. Jeg har også tro på et bedre hjerte og mindre stress for kroppen når sone 1 blir trent kontra sone 4.


Om ikke 4x4, så er vel intervalltrening rimelig vanlig innen toppidrett? Men kanskje litt lenger drag enn 4 minutter?


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: MSN [Bot] og 5 gjester