Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Håvard
Innlegg: 95
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Håvard » 19 mai 2019 10:57

Hei!

I utgangspunktet tenkte jeg å begynne supplere mine intervalløkter med litt mer lettere mengdetrening, men denne mengdetreningen endte opp med å være ganske tung allikevel. Det vil si, jeg startet litt for hardt på første økt og undervurderte nivået jeg la meg på, men har bare fortsatt å kjøre disse øktene.

Jeg starter typisk med en puls rundt 170-175 og ligger de siste 15-20 minuttene på 180 +. Beinhardt og det krever det meste jeg har av viljestyrke, men føler disse øktene er gull verdt. Total lengde blir rundt 30-40 minutt. Har lagt meg på dette fordi det er omtrent samme varighet på et løp jeg tenker delta på.

Noen tanker om slik trening? Trenger man bekymre seg for at det blir for hardt?

Det blir typisk kun 1 slik økt per uke for min del. I tillegg 1 intervall økt. Resten blir noe lettere.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 74
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Runnur » 19 mai 2019 12:14

Dette håper jeg ikke oppfattes som kritikk på noen som helst måte - fordi det er det ikke. Jeg bare tenker, funderer, kaster ut noen tanker.

For mitt vedkommende så løper jeg fordi det er så gøy og avslappende osv. Jeg liker de lange turene hvor jeg bare kan nyte følelsen av å være i god form, kjenne beina sprute av energi, kunne trykke til litt ekstra i bakken og kjenne den herlige følelsen av at pulsen faller raskt etter en tøff bakke. Jeg løper ikke for å delta i løp for å konkurrere mot andre, jeg løper fordi det er digg.

Selvsagt, i min verden, er det rart at ikke alle føler det sånn. Men, det er nå sånn at vi alle er skrudd sammen forskjellig. Jeg skal nå forsøke å sette meg inn i hvordan det er tilsvarende for deg:

Du har sagt at du liker å presse deg, at du tåler mye, at du har stor viljestyrke. Dette er så å si motsatt av meg - jeg presser meg bare de gangene jeg kjenner at beina og kroppen fungerer. Ofte må jeg ha løpt i kanskje 45-60 minutter for å ha funnet følelsen som gjør at jeg kan presse meg. Samtidig, så har du ikke all verdens tid til å trene, og derfor må du kjøre litt intervaller for i det hele tatt å få løpt. MEN, du liker å presse deg, så det er kanskje derfor du løper, eller?

Altså er ditt "why" forskjellig fra mitt "why?" Konsekvensen av disse er kanskje at selv om jeg løper lengre enn deg, så presser vi kroppen like mye. Kanskje du til og med presser mer enn mange. La oss si at du kjører 30 minutter på høy intensitet når du trener. Etter slike økter trenger du kanskje 36-48 timers restitusjon, mens noen som løper 60 minutter i moderat sone behøver 24-36 timers restitusjon.

Jeg bare tenker høyt. Om du ikke vedkjenner deg i noe av dette, så er det bare å overse.

Håvard
Innlegg: 95
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Håvard » 19 mai 2019 13:54

Jeg tror ikke du skal være så redd for at det du sier oppfattes som kritikk. I hvert fall oppfattet jeg det ikke slik. Dessuten ønsker jeg jo faktisk kritiske innspill ettersom jeg har lite kunnskap rundt dette.

Kunne sikkert lest meg litt mer opp, men foretrekker å spørre om ting her inne. :)

Forstår jeg deg riktig så deltar du ikke i noen løp eller konkurranser, men løper kun for løpingens skyld?

Jeg har ulike motivasjoner for å trene. Generelt er jeg glad i fysisk aktivitet og mener kroppene våre var ment å gjøre langt mer enn hva mennesker flest gjør med de i dagens samfunn. Jeg liker å presse meg og jeg liker å se fremgang. Om jeg ikke skal delta i en konkurranse, så liker jeg å prøve å slå gamle rekorder og se om jeg kan presse meg enda litt lenger enn sist.

Det er også kanskje riktig som du antyder at jeg har mindre tid til trening og derfor føler at de relativt få øktene jeg har over en uke bør være rimelig tunge. Hadde jeg hatt mer tid til trening (noe jeg får til høsten) hadde det nok blitt flere rolige turer og mindre hardkjør. Med den konkurransen jeg vurderer delta på i juni ute av veien er det heller ikke umulig at jeg kommer til å gå inn i en periode hvor jeg presser meg litt mindre. ;)

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 74
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Runnur » 20 mai 2019 07:20

Har aldri deltatt i løp. Jeg har lyst for å se hvor all treningsgrunnlaget har ført meg. Men hvis jeg hypotetisk sett aldri melder meg på et løp, så kommer jeg nok til å fortsette å trene så mye som jeg gjør. Løp blir liksom bare en bonus, ikke et mål i seg selv.

Johnny Puma
Innlegg: 285
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Johnny Puma » 21 mai 2019 12:08

Runnur skrev:Jeg bare tenker høyt. Om du ikke vedkjenner deg i noe av dette, så er det bare å overse.


Jeg er helt enig i at man det er viktig å sette av tid til å gjøre seg betraktninger om hva som er motiverende og hva man liker med løpingen. Personlig er jeg en "Sone 3-løper" som synes det er knall å ligge å vake noen prosent under terskel, så da legger jeg det meste av treningen i det området. Dagsformen og innfallsmetoden bestemmer hvor langt det blir, og til en viss grad hvor hardt det blir.

luftbaronen
Innlegg: 3
Registrert: 14 nov 2018 23:08

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav luftbaronen » 23 mai 2019 21:51

Min personlige erfaring er at dette er knalløkter så lenge man restituerer seg godt. Det kan sammenlignes med en langintervalløkt. Forskjellen er at du vil klare kortere tid på høy puls og mer muskelbelastning.

Samtidig er det positive mentale faktorer med en slik økt da du vil kjenne på dine egne grenser.

Så lenge du synes det er gøy og kroppen tåler det vil jeg si at slike økter passer inn i et variert program.

Håvard
Innlegg: 95
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Håvard » 26 mai 2019 15:30

Runnur skrev:Har aldri deltatt i løp. Jeg har lyst for å se hvor all treningsgrunnlaget har ført meg. Men hvis jeg hypotetisk sett aldri melder meg på et løp, så kommer jeg nok til å fortsette å trene så mye som jeg gjør. Løp blir liksom bare en bonus, ikke et mål i seg selv.


Skjønner. :)

Jeg kommer nok til å fortsette treningen min mer eller mindre som før selv, men jeg tror ikke nødvendigvis jeg kommer til å trene like hardt om jeg ikke har en konkurranse eller et personlig mål i sikte.

Håvard
Innlegg: 95
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Håvard » 26 mai 2019 15:32

luftbaronen skrev:Min personlige erfaring er at dette er knalløkter så lenge man restituerer seg godt. Det kan sammenlignes med en langintervalløkt. Forskjellen er at du vil klare kortere tid på høy puls og mer muskelbelastning.

Samtidig er det positive mentale faktorer med en slik økt da du vil kjenne på dine egne grenser.

Så lenge du synes det er gøy og kroppen tåler det vil jeg si at slike økter passer inn i et variert program.


Sounds good. :)

Men du tenker det ikke er noe i veien med å ligge så nær makspuls over lenger tid? For det er vel det man gjør (eller bør gjøre) i konkurransesammenheng?

Min tanke med desse øktene nå er jo at det skal mer eller mindre etterligne hva jeg gjør i en konkurranse.

Det negative med slike økter som andre har vært inne på er jo at det krever mer restitusjon og kan gå utover total mengde. Men igjen er jo dette noe man kan bygge opp toleranse for. For min del som ikke har allverdens tid til trening passer det nå fint med en hviledag eller to mellom hver løpeøkt.

Johnny Puma
Innlegg: 285
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Johnny Puma » 04 jun 2019 10:55

Håvard skrev:Sounds good. :)

Men du tenker det ikke er noe i veien med å ligge så nær makspuls over lenger tid? For det er vel det man gjør (eller bør gjøre) i konkurransesammenheng?

Min tanke med desse øktene nå er jo at det skal mer eller mindre etterligne hva jeg gjør i en konkurranse.

Det negative med slike økter som andre har vært inne på er jo at det krever mer restitusjon og kan gå utover total mengde. Men igjen er jo dette noe man kan bygge opp toleranse for. For min del som ikke har allverdens tid til trening passer det nå fint med en hviledag eller to mellom hver løpeøkt.

Hei!

Mulig kortene blandes litt her men du skriver sone 3/4 i navnet på tråden, dette er det som typisk omtales som "tempotrening". Økta skal da ligge i området rundt terskel, dvs. HR 75-90% etter hvor lang økta er og hvor din anaerobe terskel befinner seg. Vil anslå ca. 85% når varigheten er 35-40 minutter.Du skal ikke akkumulere syre på en slik økt. Juster farten litt ned når du kjenner at syra kommer.

"Konkurransefart" i 35-40 minutter er derimot ren sone 5, og da snakker vi +/-95% HR. Dette betyr syre i minst 30 minutter, og min anbefaling er at du ikke trener på dette i det hele tatt.

- Bruk tempoøktene til å trene på å holde godt tempo (men ikke for høyt) i samme varighet som konkurransen. Sone 3/4.
- "Konkurransefart" (eller litt over) trener du ifm. intervall, f.eks. 10x400m eller 5x1000m.

Håvard
Innlegg: 95
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Håvard » 07 jun 2019 22:41

Johnny Puma skrev:Hei!

Mulig kortene blandes litt her men du skriver sone 3/4 i navnet på tråden, dette er det som typisk omtales som "tempotrening". Økta skal da ligge i området rundt terskel, dvs. HR 75-90% etter hvor lang økta er og hvor din anaerobe terskel befinner seg. Vil anslå ca. 85% når varigheten er 35-40 minutter.Du skal ikke akkumulere syre på en slik økt. Juster farten litt ned når du kjenner at syra kommer.

"Konkurransefart" i 35-40 minutter er derimot ren sone 5, og da snakker vi +/-95% HR. Dette betyr syre i minst 30 minutter, og min anbefaling er at du ikke trener på dette i det hele tatt.

- Bruk tempoøktene til å trene på å holde godt tempo (men ikke for høyt) i samme varighet som konkurransen. Sone 3/4.
- "Konkurransefart" (eller litt over) trener du ifm. intervall, f.eks. 10x400m eller 5x1000m.


Bra innspill! :)

Jeg ligger nok på området rundt terskel som du sier, men har ikke brukt å redusere farten når syra kommer (antar det er det som skjer på slutten når jeg sliter med å holde ut). Har alltid tenkt at det er bra å trene på å holde ut dette?

+/- 95% HR gjorde jeg i helgen på et testløp. Skuffende resultat. Ble rimelig uggen på kvelden, men hadde tendenser til sykdom den uka, så usikker på om jeg gikk i kjelleren av økta eller om det var noe jeg kjente på uansett.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 4 gjester