Hvor mye kan svikt rundt 27-28km på maraton ha med at jeg løper på lettvektsko?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Hanch

Hvor mye kan svikt rundt 27-28km på maraton ha med at jeg løper på lettvektsko?

Legg innav Hanch » 27 mai 2019 08:22

Hei. Er en mosjonist med gjennomsnitt på 1000km i året på rundt 90kg på 1.90.

Mange år løpte jeg også mye mindre pga kne og ben prob. Det var først når jeg gikk fra kayano type dempede sko til ds Trainer at jeg opplevde at probleme i ben forsvant, og etter det har jeg sverget til lette modeller. Ds trainer, adioz, og sist nå har jeg også et par Zante fra NB.
Dette har funket glimrende på inntil halvmaraton distanser, men på de to maratonene jeg har hatt, svikter beina rundt 27-28km, og jeg er mørbanka også etter maratonet.

Etter å ha løpt mitt første halvmaraton på Zante nå i helgen, merket jeg begynte å stivne til på 16-17km (vel og merke løpte jeg da mye senere enn vanlig pga. At jeg var fartsholder). Har da begynt å lure på om det å løpe maraton på lettvektsko (med demping deretter) kan være grunn til at beina oppleves som så mørbanket, fra 26km og utover opplever jeg at tempo synker med bortimot et min per km, og det har ikke med formen å gjøre, men kan ha med muskulaturen å gjøre. Opplever å ikke klare å stå distansen på en skikkelig måte.

Noen som har erfaringer med dette, og har opplevd endringer etter å ha løpt maraton på mer dempede sko. Hvilken modeller har masse demping men er likevel responsive og relativt lette?

Brukeravatar
kollis

Re: Hvor mye kan svikt rundt 27-28km på maraton ha med at jeg løper på lettvektsko?

Legg innav kollis » 28 mai 2019 08:25

du får et skjeringspunkt på 27km som tyder på at sirkulasjonen i kroppen faller .ENESTE jeg vet om fungere er å øke grunntreniga dvs den som øker sirkulasjons kap. din.ELLER du kan prøve evo carbon rocket sko eller andre styper sko som inneholder Karbonplate .JEG tror Karbonplaten tar over hele markedet innen løping.OM DU IKKE har prøvd dette før kan dette være nok til å slippe problemet .MEN bakdelen kan være du løper raskere enn før å får ny type belastning som tvinger deg til bake til grunntreniga for å nøste opp i dette problemet. DA jeg tipper alderen din runt 25 ,er den mye eldre hadde jeg anbefalt grunntrening sterkere....og at du er flink til å få i deg vann,salt,magnesium..

Hanch

Re: Hvor mye kan svikt rundt 27-28km på maraton ha med at jeg løper på lettvektsko?

Legg innav Hanch » 28 mai 2019 08:40

Hei.

Alder er nok noe eldre ja.. 35.
Når du skriver grunntrening, legger du da i dette, mer km som treningsgrunnlag før maraton (og lengre økter) eller muskeltrening?
Så du mener å skifte til sko med karbon kan løse problemet, hvorfor vil det hjelpe?

Jeg er jo på ingen måte i kjempeform, en vanlig mosjonist, men bestetidene på hm vs m viser litt av utfordringen min.

1.36.48 på hm og 3.52.48 på m.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 28 mai 2019 11:22

IGRUNNTRENING mener jeg trening som får sirkulasjons nivået ditt til å holde lengre.mao du må gjøre et litt grundigere jobb før løp som er viktig for deg .NÅR du er 35 år bør du bruke min en ukes oppladning .DER du fokuserer på å holde deg aktiv i min 3timer ,dvs simulerer at du varmer opp til løp .alt fra gåturer ,plenklipping ,gåtil butikken ,små jogge etc .DETTE fører til at du stimulerer kroppens næringsopptak øker utholdenheten og fører til ingen dropp i sirkulasjons systemet pr 27 km. om du eks gjør dette 4 dager før løp og bare tar 1time 3o min dagen før løp og selv oppsumerer resultatet så er det mulig at enkelte fungerer bedre på å flytte dette en dag tiligere med hvile dagen før løp.
Om kroppen er vant til å være aktiv i 2timer så er det sjeldent kroppen fungerer over det normale. Fordi jeg anser et løp som mer aktivt enn din værdag.DA har jeg tilpasset alt til dine beskrivelse at du ER MOSJONIST SOM ønsker en posetiv opplevelse i ditt løp.DA kan du forberede deg i nærheten av det som er sagt her.HUSK DET ER LURT Å LEGGE LISTA SÅ HØYT AT DET ER LETT Å GÅ UNDER....EINAR-VISDOMSORD

muskeltrening trenger du ikke så lenge du passer på næringstilførselen ,som jeg har beskrevet over....
carbonplaten gir mye mer gratis enn alt annet som er på markedet pr dag dato...og passer deg .BARE du ikke løper over evne

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 28 mai 2019 12:09

[quote="Hanch"]Hei. Er en mosjonist med gjennomsnitt på 1000km i året på rundt 90kg på 1.90.

1 000 km i året er ca 20 km pr. uke. Imponerende at du i det hele tatt kommer deg til mål. Det er temmelig lite trening. Tror ikke skoene er avgjørende. Heller beina som har fått for lite trening.
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Veteran

Legg innav Veteran » 29 mai 2019 08:16

Hanch skrev:Hei. Er en mosjonist med gjennomsnitt på 1000km i året på rundt 90kg på 1.90.

Mange år løpte jeg også mye mindre pga kne og ben prob. Det var først når jeg gikk fra kayano type dempede sko til ds Trainer at jeg opplevde at probleme i ben forsvant, og etter det har jeg sverget til lette modeller. Ds trainer, adioz, og sist nå har jeg også et par Zante fra NB.
Dette har funket glimrende på inntil halvmaraton distanser, men på de to maratonene jeg har hatt, svikter beina rundt 27-28km, og jeg er mørbanka også etter maratonet.

Etter å ha løpt mitt første halvmaraton på Zante nå i helgen, merket jeg begynte å stivne til på 16-17km (vel og merke løpte jeg da mye senere enn vanlig pga. At jeg var fartsholder). Har da begynt å lure på om det å løpe maraton på lettvektsko (med demping deretter) kan være grunn til at beina oppleves som så mørbanket, fra 26km og utover opplever jeg at tempo synker med bortimot et min per km, og det har ikke med formen å gjøre, men kan ha med muskulaturen å gjøre. Opplever å ikke klare å stå distansen på en skikkelig måte.

Noen som har erfaringer med dette, og har opplevd endringer etter å ha løpt maraton på mer dempede sko. Hvilken modeller har masse demping men er likevel responsive og relativt lette?

Hei! minst 90 % av dine problemer kommer av at du nesten totalt mangler Grunntrening, resten fordi du behoeber sko med god demping.
gnagblemme hare rett, nesten utrolig at du orker saapass med saa minimalt treningsgrunnlag. Men dette fikser du ettersom din selvtillit maa
vaere i toppklasse naar du stiller som fartsholder ! ?....

Jeg var 37 aar da jeg begynte aa trene og kjoepte et par billige hverdags/joggesko uten demping men forstod raskt at det ikke var lurt.
Da fantes det ikke sko med god demping men jeg brukte de tyngste/mest klumpete jeg fant m.x-tra innlegg og tykke sokker. Det gikk bra og jeg
hadde aldri foeling med krampe,stivhet e.l. Senere brukte jeg tunge sko til all trening og da ble det utrolig moro aa bruke l ettere sko i konk.
som det ble flere hundre av i loepet av 10 aar foer en ulykke stoppet meg i over 20 aar, men naa sykler jeg flere timer nesten daglig heel aaret.

Skaff deg et par sko med best mulig demping, ellers vil du med din vekt oedelegge baade hofter og knaer osv. Bli saa med i alle mulige slags
mosjonsloep fra 3 til 25 km. for aa faa ordentlig trening sammen med de som loeper raskere, det er den suverent beste trening. Saa boer du glemme helmaraton til du klarer under 1.25 paa halvmaran, ellers sliter du bare ut dine ledd og i tillegg mister du gnisten. Det kan da umulig
vaere moro aa bruke bortimot 4 timer og ha vondt lenge etterpaa.
" Lytt til de erfarne - det er ingen skam aa snu "... hahaha ... for da gaar alt saa mye bedre senere... Lykketil !

boas

Legg innav boas » 29 mai 2019 10:29

Hei,

Jeg er enig i at treningsgrunnlaget kan være mer avgjørende, men vil ikke gå så hardt ut som Veteran og Gnagblemme. Jeg har selv løpt maraton på 3.25 med under 500 km på beina det året (dog med kjempesmell og tidstap på slutten). Mener også at man definitivt kan ha glede av maratonløping uten å være nede på 1.25 på kilometeren. Å si det motsatte mener jeg er det samme som å spotte størstedelen av startfeltet i både små og store maraton.

Jeg har hatt de samme tankene rundt sko som deg. Med svakt treningsgrunnlag tenker jeg at man kanskje ikke skal velge en "maratonsko" som er tilpasset løpere med et helt annet grunnlag, men heller velge en som bevarer beina best mulig fram til maratonet begynner på 30 km. Samtidig er det ikke ønskelig å dra på for tunge sko heller. Jeg er på 60-tallet vektmessig og løp siste maraton på 3.01 i nettopp DS Trainer, i stedet for enda lettere sko.
Jeg tror du skal prøve deg litt fram, hvis du får løpt to 30 km-turer i forskjellige sko vil du ha et grunnlag for å kjenne på dette selv, og ikke minst et bedre grunnlag for neste maraton!

Hvor lang er din lengste langtur og hvor mye løper du i snitt i ukene før maraton? Hvilke resultater har det gitt?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 29 mai 2019 13:56

Jeg er enig i at treningsgrunnlaget kan være mer avgjørende sier alle 3 tipserne .Grunnen til at jeg fåreslo mitt tips er at han SIER HAN ØNSKER FORSATT Å VÆRE MOSJONIST. SÅ sier ,,3 STYKKER drit i det bli mer proff ........
Problemet er da forsatt at mulighetene er forsatt små å ikke få en dropp under løpet, fordi en må trene vesentlig mye mer for å slippe en sirkulasjonsdropp ......HADDE DET VÆRT muskulært er droppen mer gjevn...sakte men sikkert.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Veteran

Legg innav Veteran » 30 mai 2019 12:24

boas skrev:Hei,

Jeg er enig i at treningsgrunnlaget kan være mer avgjørende, men vil ikke gå så hardt ut som Veteran og Gnagblemme. Jeg har selv løpt maraton på 3.25 med under 500 km på beina det året (dog med kjempesmell og tidstap på slutten). Mener også at man definitivt kan ha glede av maratonløping uten å være nede på 1.25 på kilometeren. Å si det motsatte mener jeg er det samme som å spotte størstedelen av startfeltet i både små og store maraton.

Jeg har hatt de samme tankene rundt sko som deg. Med svakt treningsgrunnlag tenker jeg at man kanskje ikke skal velge en "maratonsko" som er tilpasset løpere med et helt annet grunnlag, men heller velge en som bevarer beina best mulig fram til maratonet begynner på 30 km. Samtidig er det ikke ønskelig å dra på for tunge sko heller. Jeg er på 60-tallet vektmessig og løp siste maraton på 3.01 i nettopp DS Trainer, i stedet for enda lettere sko.
Jeg tror du skal prøve deg litt fram, hvis du får løpt to 30 km-turer i forskjellige sko vil du ha et grunnlag for å kjenne på dette selv, og ikke minst et bedre grunnlag for neste maraton!

Hvor lang er din lengste langtur og hvor mye løper du i snitt i ukene før maraton? Hvilke resultater har det gitt?

Greit, jeg beklager hvis noen foeler seg stoett, dette var selvsagt hintet til de som bruker store summer paas.k. hjelpemidler som moelle,
pulsklokke, dyre og ofte flere parsko osv. fordi de vil bli bedre loepere.De maaa gjerne kalle seg mosjonister, men en ekte mosjonist tyr ikke
til slik"doping" som likevel aldri funker.
De som gjoer som ei jente skrev her for en tid tilbake, " jeg loeper for aa se og bli sett". de er nok ekte mosjonister og har tydeligvis stoerre
glede av jogging/loeping enn svaert mange andre, spesielt menn.

Hvis du loep paa3.25 etter 500 km. trening, saa maa du ha hatt mange mil paa ski tidligere, eller du er et supertalent,( noe ogsaa jeg fikk hoere)
hahaha den var bra... Men hvor mye trente du foer 3.01 loepet? Det vil vaere interessant aa vite, for hvis du er under 40 saa boer du enkelt ogsaa
loepe under 2.40 med litt mer trening det tror jeg. Du har i alle fall ikke for mye aa dra paa av tonnasje slik jeg hadde i starten.

Ellers vaer klar over at vi har flere kvinner 55-60 aar som saavist tipper over3 blank, og Vera paa langt over 70 aar har vel 2.38, derfor maa alle
forstaa at de trener feil, dvs. altfor lite mengde hvis de bruker over 3 t. Derfor sa jeg at alle, underforstaatt menn, foerst boer klare 1.25 paa
halvmaran , foerst da har de en grei pekepinn paa hvordan de ligger an. Ogfoerst da blir det virkelig moro aa loepe, ikke jogge, helmaran.
Jeg har trent saa mange andre, og ikke minst trent mest mulig sammen med de som var bedre. for min del utgjorde det en utrolig forskjell mot
aa trene alene. For med min fam.situasjon var tiden til trening knapp, derfor var hardtrening + flest mulig konkurranser absolutt optimalt for
den gamle skeive skrotten med evigvarende ryggskadesom fortsatt plager meg endel.

Apropo nye sko: Kollis tror visst at de nye carboninnleggene automatisk gjoer alle til en bedre loeper... forsatt leve Julenissen...
kun de beste eliteloeperne kan faa litt glede av disse og kanskje spare opptil 1 min.paa maran, bare kanskje fordi disse heller ikke er vant til aa
loepe med stiv saale og det maa tilvennes. En mosjonist vil trolig faa mer plager med slike sko fordi ingen kan loepe naturlig med disse,foten er
ikke skapt slik. Jeg vil tro at dette kan foere til det samme som med forfotloeping, leggproblemer. Husker noen av dere hva jeg skrev om dette
for noen aar siden da jeg advarte nettopp mot dette. Siden har flere erkjent at de fikk problemer og maatte tilbake til en normal loepestil, og
sko med god demping. Apropo demping: Jeg garanterer at Moen aldri engang ville jogget 5 km. med maratonskoene som Kjersem brukte i
OL-52 der han loep paa 2.36 De skoene har ikke noe som likner paa demping, saa med dagens sko ville Kjersem loept 10 min.raskere.

"artig laell " aa foelge med dere - saa karer ta kampen opp med damene paa 55-60 som loeper paa 3 tim. "slike jenter det vil vi ha ".

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 30 mai 2019 15:43

ja det er lett å å påstå når man flytter om på fakta ...Hvilken modeller har masse demping men er likevel responsive og relativt lette?
om svaret var feil så kom med et annet alternativ? LESER noen trådstarter ,eller snakker man om sin agenda i alle sammenhenger....
eks når treningsprogrammet tar høyde for belastningen i løpet og skoa har ,er da muligheten for skade lik de som en ikke vet noen ting om?Om noen så kampen i går da Alexandre Lacazette ble tråkket på ankelen .Er det en mindre belastning enn et par sko? Han spilte nesten hele kampen etter på.SLIK AT KROPPEN TÅLER mye om man trener riktig før en stor belastning...

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»