Hvor mye kan svikt rundt 27-28km på maraton ha med at jeg løper på lettvektsko?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
boas

Re: Hvor mye kan svikt rundt 27-28km på maraton ha med at jeg løper på lettvektsko?

Legg innav boas » 30 mai 2019 21:09

Nå er vi på vei ut av temaet, men ja - gikk en del på ski og sykla en del. Har alltid respondert godt på relativt lite trening, men det har vist seg å ikke holde på maraton! ;)

Tilbake til tema: Kollis, jeg leser det trådstarter skriver som at dette kom gradvis. Hva er definisjonen på dropp i sirkulasjonen?

Brukeravatar
kollis

Re: Hvor mye kan svikt rundt 27-28km på maraton ha med at jeg løper på lettvektsko?

Legg innav kollis » 31 mai 2019 09:56

fra 26km og utover opplever jeg at tempo synker med bortimot et min per km

ut i fra dette utsagnet fra trådstarter stopper vas motoren i kroppen å virke...vas er enkelt forklart en "åre" inne i blodårene som forsyner cellene med næring.NÅR DEN stopper får du en dropp ,lik den som her...
DENNE VAS- ÅREN er noe du bør trene uteom faste" trening " som hurtighet ,musklatur og andre mål du setter deg...

eks fungerer ÅREN denne dårlig ,får du problemer med lunge kap. , sårheling,ledd problemer ,søvn, oppfattelse\forståelse,blodutredelser etter slag,dårligere syn...kom ikke på noe mer

boas

Legg innav boas » 31 mai 2019 23:22

Sikter du til vasa vasorum? Hvordan skal denne trenes? Har du noen lenker på dette eller er det suget fra eget bryst?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 01 jun 2019 09:04

DET er min egen oppfatning av det jeg har sett og undersøkt selv. OGSÅ pga jeg opplevde en tilsvarende situasjon ofte som førte til irritasjon.DETTE har tatt meg mange år å finne ut av,og det var pussig for meg at et slikt spø. dukker opp noen månder etter at jeg MENER å ha fått en klart nok bilde på hvordan vas fungerer.DVS HJERNEN MIN har brukt et lang prosses for å gi meg et bilde på dette.SIDEN hjernen var noe jeg intresserte meg for før kan jeg styrer prosseser ,ved å tilrette legge miljøet.NERD HVA :P SLIK at jeg får grunndig annalyse, fordi en må helgardere seg mot alle mot og for argumentasjon.og ulogiske ting må undersøkes...

LÆRT MYE AV Seiten Prof. Dr. med. Klopp – Institut für Mikrozirkulation , har kjøpt hans vasomosjon app. for å lære mer på min egen kropp.
DET JEG SNAKKER OM ER vasomosjon om en skal bruke det medisinske utrykket.
JEG har bare tatt den vanlige anatomi etc en gang for 20 år siden og gått på fåredrag.SÅ DET er MINE egne konklusjoner på dette.

Trenes vasomosjon.
Den er høy hos enkelte typer mennesker ,hos meg er den lav .Mener dette kommer av organer, alder ,mye muskler er hovedårsakene.
Den er kortsiktig 2 -3 dager.
DU kan teste ut trening programmet på dette temaet ,som jeg skrev på side 1

min konklusjon er at du har 2 typer energi typer som skal samkjøres,og min 2 ting en må passe på og samkjørere for å optimalisere prestasjonen .
vasomosjon trening selve seongen og musklatur\sener\organer trening forbredelser til sesongen...

boas

Legg innav boas » 01 jun 2019 20:45

Jeg må innrømme at dette virker noe kvasi-vitenskaplig, men hvis du synes dette funker så må du bare kjøre på. Jeg synes det er merkelig at man skal holde kroppen i gang med gressklipping og lignende opp mot et maraton når alle råd og all erfaring tilsier at du skal få overskudd gjennom å roe ned.

Til trådstarter vil jeg anbefale mer tradisjonelle råd: Tren for distansen, hold en fart du tåler. Et maraton er langt uansett, det vil bli tyngre på et tidspunkt.

Veteran

Legg innav Veteran » 02 jun 2019 02:26

boas skrev:Jeg må innrømme at dette virker noe kvasi-vitenskaplig, men hvis du synes dette funker så må du bare kjøre på. Jeg synes det er merkelig at man skal holde kroppen i gang med gressklipping og lignende opp mot et maraton når alle råd og all erfaring tilsier at du skal få overskudd gjennom å roe ned.

Til trådstarter vil jeg anbefale mer tradisjonelle råd: Tren for distansen, hold en fart du tåler. Et maraton er langt uansett, det vil bli tyngre på et tidspunkt.

Hallo i stua! jaja boas, du er nok ikke alene om din kvasi-vitenskapelige oppfatning av kollis,s raad, men det kommer jo fra hjertet fordi han
er liden-/viten-skapelig opptatt av hvordan vaare kropper funker.
Jeg trodde faktisk at han var hjertespes./indremedisiner fordi han brukte saa mange fine medisinske uttrykk som i alle fall jeg aldri hadde hoert
tidligere- tiltross for at jeg har hjertefeil og stod i kontakt med spesialister paa Riksen som oppdaget det. Og sjoel om kollis ikke kunne forklare
meg hvorfor det var mulig for meg aa loepe saapass bra med mitt handicap, spesialistene sa at det var doedsrisiko aa trene osv. saa synes jeg det
er litt facinerende med en saa spesiell type som kollis. Jeg fikk jo ogsaa alltid hoere at jeg var spesiell som ikke hoerte paa legevitenskapen
men trente hardt, aldri mye men alltid hardt.

Og vedr. det aa holde kroppen i gang saa har kollis faktisk rett, i motsetning til alle som hele tiden prater om restitusjon i flere dager foran maran.
restitusjon/hvile er jo nordmenn flest sin store lidenskap, noe som foerer til fedme og daarlig livskvalitet etc.
Eksempel: foran mitt 1. maratonloep kjoerte jeg en kupert 30 km. paa 1.58 torsdag kveld. 39 timer senere var jeg i maal paa 2.47 som hadde blitt
2.43 hvis min mentor hadde sluppet meg tidligere. Jeg tok innpaa teten med nesten 4 min. fra 30 km og til maal og var lite sliten.
Jeg var 41 aar da og hadde trent litt i 2-3 aar. Jeg hadde liknende opplegg flere ganger og hadde aldri problemer i noe loep.
Vi er ikke like - men alle s.k.treningseksperters mas om restitusjon er overdrevet - og et fast treningsprogram er for alle mosjonister mer til
irritasjon enn til nytte, noe jeg har utdypet tidligere. God soendag og frisk trening til alle !

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 02 jun 2019 12:38

mr boas om du forlanger forskning fra meg og ikke leser Klopp s forskning og hans nobelpris .Burde du selv hoste opp noe som kan underbygge dine argumenter ,i steden for ingen.Hvorfor trenger jeg bedre argumenter enn en som ikke har noen? Jobber du i kondis ? Tilater du ikke nye vinklinger ? Ønsker du at du har rett svar på trening siden du latterlig gjør andres,har ikke denne siden mottoet? INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening ..... At jeg argumenterer mer enn du objektivt er det feil...Hva er problemet ditt? Om du kan så mye bør du fortelle hvorfor lav aktivitet ikke er bedre slappe av. SELVFØLGELIG HAR DU IKKE NOE FORSKNING PÅ DETTE DU PÅSTÅR heller så da fremstår du som?Jeg ønsker selvfølgelig gull standar påforskningen din ,,,noe som sikkert ikke finnes logisk sett...

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 02 jun 2019 13:54

Jeg synes det er interessant med dine innspill, Kollis. Samtidig er det en fin ting at det boas stiller kritiske spørsmål. Det er viktig at man leser meninger med et kritisk blikk og ønsker dokumentasjon på ting man lurer på. Hvis det hadde vært reneste tulle-svada, så tror jeg ingen hadde brydd seg om å etterspørre dokumentasjon. I dette tilfelle er det ikke tullesvada, men et interessant perspektiv inn mot det vi alle (her) er interessert i å diskutere. La oss ikke bli uvenner fordi noen ønsker dokumentasjon i forbindelse med noen interessante (dog, udokumenterte) påstander fra en person som har tenkt meget over det han er så snill og deler med oss.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 02 jun 2019 20:37

I dette tilfelle Runur er det IKKE vanskelig å avse ei uke å teste dette selv.Kritiske spø ? Hvordan i all verden mener du at noen har eller har laget forskning på dropp i km tiden .Logisk sett faller ikke km så brått uten at den mest logiske er at næringstilførsellen er svak.Om alt her skal ligger innafor en slags mal som bare dere ser ,kan jeg ikke forstå hvordan noen av dere ikke kjøper de skoa dere alltid har kjøpt .Da nike ikke har store forskninga på carbon såler ,men at de vet at de virker.DA en blir spurt om min konklusjon og ønsker å få en dypere innsikt i det jeg mener .DA er det plutselig galt og kvasi forskning?
Da boas og andre finne oppleste å vettatt finner dere i kondisbladet ,her burde de fleste ikke forvente mainstream .Der i kondisbladet der gjentar de det alle burde vite ,så slipper de å "SUGE NOE UT AV SIN EGEN PUPP." Kan RUNAR forklare hvor norge hadde vært om mainstream tanke sett hadde vært ...Er du ensidig i kritikken her ?Ser du ikke boas tror trådstarter er dum. Om du leser mitt første innlegg på denne tråden så bli din argumentasjon langt på viddene.En skulle tro at en måtte gjenta for vær gang enkelte ting for dem som enten ikke har hukommelse eller de bare leser mine innlegg å ikke forstår hele bildet.MEN Å ha 2 forskjellige forslag i samme tråd er ikke rart .....

Grunnen til dette sagt mange ganger før er at de siste genrasjoner sliter mye mer med denne problematikken ,pga mye lavere bevegelses mønster slik at vas funksjonen er blitt svakere nå enn før .+ hardtrenig og vile ,hardtrening å vile år etter år også fører til dårligere vas etter min oppfatning.Kan ikke skrive ei bok vær gang Runar .Du som leser noe av det jeg skriver må da se at jeg er konsekvent og ikke motsier min egne meninger uker etterpå.Skal du forstå et emne dypt må du flytte informasjonen mellom høyre å venstre hjernehalv del mange ganger ,noe som blir gresk for dere.DE fleste vet eks at gener kan ødelleges på et år og kan bygges opp igjen på nesten år .Det finnes lite forskning på dette som offentligjøres ,men tar du en gen test kan du få svar på at gener er skadet eller er i færd med å forandres...

This incredible display of PSYCHIC POWERS from Mind2Mind has left us STUNNED. How did they do that?!
https://www.youtube.com/watch?v=Nav5HmFWI6s

boas

Legg innav boas » 02 jun 2019 21:59

Her har temperaturen sannelig steget noen hakk!
Jeg hiver inn noen punkter:

1. Vi diskuterer løping på Internett. Ikke noe viktig eller på en arena som bør påvirke vårt liv og humør ellers. Jeg skal medgi at jeg kunne spart meg for «kvasi», men ellers leser jeg ikke noe i mott innlegg som et angrep, kommer tilbake til innholdet. Uansett vil jeg mene at det ikke er noen grunn til å hive seg i skyttergrava. Har heller ikke noen problemer med at du eller noen andre skriver her.

2. Neida, ingen har fasit når det gjelder trening, ei er jeg heller enn (allvitende) ekspert. Det er imidlertid noen grunntanker i maratontrening som oppfattes som ganske godt fundamentert. Mye er dokumentert vitenskaplig, noe ikke. Jeg vil tippe at mye av den kunnskapen man har i dag baserer seg på at noen har gjort erfaringer som har virket universelle, så er det testet med vitenskapelig metode.

3. Jeg er åpen for idéer og andre tanker. Jeg besøkte faktisk nettsida og leste om han du refererte til før jeg posta det foregående innlegget mitt. Utdanna og jobba ved Humboldt, ser bra ut det. Det jeg imidlertid oppfatter som problematisk er at jeg ikke, i alle fall raskt, kan se linken mellom det du skriver og det som står der. Det jeg oppfatter som et svakt faglig fundament i det du skriver underbygges for meg også ved at du omtaler Klopp også som «Seiten», det er bare tysk for side og referer til at det er nettsida hans. I tillegg må jeg innrømme at jeg sjelden eller aldri henger med på det du skriver. Det kan være at det ligger en begrensning hos meg, men det kan også være svak skriftlig framstillingsevne hos deg. Du skriver på en måte som jeg oppfatter som veldig muntlig og med en setningsoppbygging som gjør at sammenhengene kanskje blir borte. Jeg vil være så vågal å anbefale deg å lese gjennom innleggene litt bedre. Da vil du kanskje lese det samme som jeg leser, kanskje ikke.

4. Når noen, med mer eller mindre erfaring, stiller spørsmål på et åpent Internett-forum tenker jeg at det er vesentlig at de får svar som hjelper dem mest mulig. Vi kan gjerne være uenige om ting, men jeg mener at de «laveste fruktene» bør plukkes først uansett. Trådstarter har ganske lav årlig distanse, bonker på maraton og stiller spørsmål om sko? Jeg vil være kritisk til at svarene han får ikke tar utgangspunkt i generell basiskunnskap om maraton, men går rett på vasomosjon eller noe lignende. Det kommer jeg til å fortsette med i framtida.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»