Hvor mye har vektnedgang å si for prestasjon på løp?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Johnny Puma

Re: Hvor mye har vektnedgang å si for prestasjon på løp?

Legg innav Johnny Puma » 21 mai 2019 13:18

Håvard skrev:Samtidig kan man kanskje ikke forvente jevn økning i løpeformen, så kanskje det ikke er så dumt med en 'hvileperiode' hvor man fokuserer på vektnedgang?

For hva det er verdt, så forsøker jeg å gå ned i vekt nå. Planen er grovt sett å få inn 5 økter per uke hvor 1-2 er styrkeøkter, mens resten er løping. Løper i tillegg på styrkeøktene. På hviledager spiser jeg minimalt. Og jeg forsøker også å kutte litt mer de dagene jeg løper.

Ser ut til å fungere hittil. :)

5 økter i uka + fokus på minimalt matinntak gir garantert resultater ja. (Med mindre du er i stand til å bryte noen fysiske lover, eller har en veldig spesiell tolkning av "minimalt".)

Håvard

Legg innav Håvard » 29 mai 2019 05:37

Johnny Puma skrev:
Håvard skrev:Samtidig kan man kanskje ikke forvente jevn økning i løpeformen, så kanskje det ikke er så dumt med en 'hvileperiode' hvor man fokuserer på vektnedgang?

For hva det er verdt, så forsøker jeg å gå ned i vekt nå. Planen er grovt sett å få inn 5 økter per uke hvor 1-2 er styrkeøkter, mens resten er løping. Løper i tillegg på styrkeøktene. På hviledager spiser jeg minimalt. Og jeg forsøker også å kutte litt mer de dagene jeg løper.

Ser ut til å fungere hittil. :)

5 økter i uka + fokus på minimalt matinntak gir garantert resultater ja. (Med mindre du er i stand til å bryte noen fysiske lover, eller har en veldig spesiell tolkning av "minimalt".)

Vi får se! :)

Merker at det er utfordrende med hard trening og lite matinntak. Det virker nok mot sin hensikt. Jeg velger derfor å spise 'relativt godt' på dager jeg uansett trener. Resultatet er kanskje at jeg går ned mindre i vekt enn jeg kunne, men kroppen burde i det minste restituere bra.

Nå er det allikevel så nært løpet jeg skal delta i at jeg lurer på om det kan være mer å tjene på å gå ned i vekt enn å trene (begrenset hvor mye kondisjon man kan øke på 3 uker). :)

lettsvett

Legg innav lettsvett » 06 jun 2019 10:50

Har gått ned noen få kilo bare på å øke antall løpte mil i uka uten å justert kosten (er altfor glad i god mat og drikke dessverre :lol:). Kunne sikkert enda veid 10 mindre i muskler/fett. Merker det dog godt på styrketreninga, hvor jeg har blitt klart svakere i mange øvelser.

Tidene mine har bedret seg litt av dette, men det er jo vanskelig å vite om det er vektnedgangen eller den økte treningsmengden det skyldes.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 06 jun 2019 12:17

lettsvett skrev:Har gått ned noen få kilo bare på å øke antall løpte mil i uka uten å justert kosten (er altfor glad i god mat og drikke dessverre :lol:). Kunne sikkert enda veid 10 mindre i muskler/fett. Merker det dog godt på styrketreninga, hvor jeg har blitt klart svakere i mange øvelser.

Tidene mine har bedret seg litt av dette, men det er jo vanskelig å vite om det er vektnedgangen eller den økte treningsmengden det skyldes.

Har du blitt svakere som følge av vektnedgangen eller fordi du løper mer?

Økt treningsmengde har definitvt større betydning enn vektnedgangen for bedre tider.

Håvard

Legg innav Håvard » 07 jun 2019 22:33

lettsvett skrev:Har gått ned noen få kilo bare på å øke antall løpte mil i uka uten å justert kosten (er altfor glad i god mat og drikke dessverre :lol:). Kunne sikkert enda veid 10 mindre i muskler/fett. Merker det dog godt på styrketreninga, hvor jeg har blitt klart svakere i mange øvelser.

Hvor mye løper du? :)

Jeg har holdt overraskende bra på styrken etter at jeg begynte å løpe og det til tross for forholdsvis lite vekttrening. Men så løper jeg jo lite sammenlignet med de fleste her.

Håvard

Legg innav Håvard » 07 jun 2019 22:36

Runnur skrev:Økt treningsmengde har definitvt større betydning enn vektnedgangen for bedre tider.

Blir ikke det litt for enkelt? :)

For min del tipper jeg at per dags dato vil jeg ha mer utbytte av å vedlikeholde løpeformen og gå raskt ned 3-5 kilo i vekt fremfor å trene mer og alternativt holde vekten stabil.

Dette fordi jeg har trent en del i det siste og føler at jeg har tynet kroppen rimelig bra og derfor tviler på at jeg kan dramatisk forbedre formen min de neste 3-4 ukene. Men om jeg vedlikeholder formen og reduserer vekten betydelig, så skulle det gi gode utslag.

Men i det lange løp er selvsagt trening det viktigste. :)

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 08 jun 2019 10:07

Men her var ikke spørsmålet angående betydelige kilo. Her var det bare snakk om noen få kg, og de tror jeg påvirker fint lite.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»