Bør jeg slutte å gå?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
Runnur

Bør jeg slutte å gå?

Legg innav Runnur » 16 jun 2019 09:29

Da jeg løp på en asfaltstrekke som hellet til en side kom jeg til å tråkke lett over, så jeg fortsatte og det gikk bra på flata, men hver gang asfalten ble ujevn, fikk jeg stikkende smerte på utsiden av ankelen. Da smerten kom for tredje gang, avbrøt jeg og satte meg på bussen.

(Dette skjedde også en gang i vinter, og da tok jeg 3-dagers løpepause og det funket.)

Jeg merket ikke noe spesielt i foten i to-dagers-pausen, så jeg snørte på joggeskoene og løp 2 km før jeg i en oppoverbakke igjen kjente smerter og da avbrøt jeg og gikk hjem. Resten av den den dagen kjente jeg det litt.

Deretter tok jeg nye 2-dager og kjente ingenting i hverdagen. Så begynte jeg å løpe, men etter 3 km kjente jeg det igjen og hoppet på bussen. Nå, dagen etterpå, har jeg gått 2 km og kjente det i ankelen.

Jeg går ofte en del i løpet dagen (når jeg skal ulike steder etc). Går kanskje 4-5 km om dagen. Men nå kjenner jeg det i ankelen, og jeg er redd jeg gjør det verre.

Jeg synes det har vært verre i dag enn tidligere, og jeg er redd jeg gjør ting verre. Bør jeg slutte å gå - fram til skaden er borte?

Brukeravatar
kollis

Re: Bør jeg slutte å gå?

Legg innav kollis » 17 jun 2019 12:06

nei å gå øker blodtilstrømningen.Å SPISE mye mer c-vit \mat er sannsynlig n fordel i slike situasjoner og at du masserer den og bader .Når hodet er under vann synker slagvolumet med 40% ,noe som gir posetiv effekt på skaden når hodet kommer opp av vannet igjen.for normalt godt trente ,ikke bra for utrente...feks

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 22 jun 2019 17:26

Har konkludert med at skaden min er en vrikket ankel. Er det noen som har erfaring med å vrikke ankelen? Jeg er brennsikker på at det i mitt tilfelle er snakk om en liten skade som ikke er veldig alvorlig fordi jeg kan jo gå på ankelen - det er bare under spesifikke løpevegelser og når jeg legger vekt på foten og løfter meg opp at jeg kjenner smerte. Men, det er veldig irriterende at jeg kan jogge en dag og tro at alt er i orden og så neste dag er skaden tilbake.. I går jogget jeg 25 minutter uten å merke noe. Tenkte alt var i orden. Ting kjentes også bra ut etterpå og i dag. Etter 3 minutter ut i dagens joggetur måtte jeg stoppe pga. ankelen. Gjør jeg skaden verre? Gjorde jeg det verre i går - selv om det kjentes helt bra ut under hele turen?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 27 jun 2019 16:09

ut i fra du sier er muligheten at problemet ligger i kneet eller hofta....sannsynligheten er større om du har falt og skadet en av stedene før.
det er ikke lurt å kjøre på når ankelen blir vond da du kan få en kronisk skade i ankelen. jeg hadde valgt å varmet opp og med mye klær og prøvd å strekke på knær eller hofte ...hdde dette ikke fungert hadde jeg søkt hjelp-----

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 27 jun 2019 22:43

Jeg har en sammenskrudd fot, em såkalt trippelartrodese etter en medfødt deformasjon. Kan ikke trene opp fot- og leggmuskel, så jeg har smerter tilsvarende overtråkk uten at det synes ved hevelser og så videre. En grei løsning for meg er denne ankelstøtten i hardplast. Har brukt den i 10-12 år på løp inntil 30km.

https://www.xxl.no/select-active-ankle- ... 33_1_style

Pass på å ha en bomullssokk mellom støttes øvre del og nedre del av leggen, så blir friksjonssårene minimale. Den kan også slite litt på hælkappene på skoen, så bruk en Tulis hælpute under.

For din del med vanlig anatomi kan den være bra i en overgangsperiode. Anbefaler deg å gjøre tåhev, stå på skråbrett, balansebrett, balansepute og gjøre øvelser som gjør føttene sterkere. Gode øvelser finner du her. http://supersole.dk/00013/00162/

Gå tilbake til «Skader»