Dårligere kondis jo mer jeg trener

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Runnur

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Runnur » 27 mai 2019 09:57

Tenker du noe i retning av dette, Kollis?
dag 1: hardkjør - god følelse
dag 2: hardkjør - fornemmelse av tunge bein
dag 3: hardkjør - tunge bein aka dårlig følelse

dag 4: pause - restituering
dag 5: restituering:

dag 1: hardkjør - god følelse, men kroppen sterkere enn forrige periode

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 27 mai 2019 14:17

Noe sånt kan du si ...om du vet at du holder 5km så løper du 6km dag 1 osv x3 ( for de som jobber seg opp fra dårlig kondisjon og opp er dette lurest.For de som har vært god form og blitt lat i 3-4 år kan en være tøffere med seg selv,,,)
LETTERE Å SE OM EN ER på rett vei...uka etter.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 04 jun 2019 10:11

runnur skrev:Tenker du noe i retning av dette, Kollis?
dag 1: hardkjør - god følelse
dag 2: hardkjør - fornemmelse av tunge bein
dag 3: hardkjør - tunge bein aka dårlig følelse

dag 4: pause - restituering
dag 5: restituering:

dag 1: hardkjør - god følelse, men kroppen sterkere enn forrige periode

kollis skrev:Noe sånt kan du si ...om du vet at du holder 5km så løper du 6km dag 1 osv x3 ( for de som jobber seg opp fra dårlig kondisjon og opp er dette lurest.For de som har vært god form og blitt lat i 3-4 år kan en være tøffere med seg selv,,,)
LETTERE Å SE OM EN ER på rett vei...uka etter.

Samtlige treningsøkter som hardkjør!? for "noen som har vært lat i 3-4 år"? AYFKM!? ;) Det er selvsagt individuelt, men min mening er at et slikt opplegg bare vil være bærekraftig for en svært liten gruppe spesielt interesserte. På samme måte som det bare er en håndfull forskere på NTNU som faktisk trener 4x4 3 ganger i uka over lengre tid.

Jeg vil heller anbefale Pølsa Pettersens tilnærming, "Ta deg en tur der du trives og tren etter dagsformen". Mye heller det enn et fysiologisk bedre treningsprogram som man ikke er i stand til å følge i mer enn 14 dager.
https://www.swixsport.com/no/tips/artikler/--intervaller-med-overfart-er-det-morsomste/

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 04 jun 2019 20:01

Samtlige treningsøkter som hardkjør!? selvfølgelig om du leser bare de 2 siste innleggene kan det se slik ut...

om du leser den før der...står det... så bør du av og til nå løpe flere dager i strekk 2 eller tre for å presse kroppen ......

https://www.aftenposten.no/sport/langre ... o-pa-n-dag

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 05 jun 2019 10:42

kollis skrev:om du leser den før der...står det... så bør du av og til nå løpe flere dager i strekk 2 eller tre for å presse kroppen ......

Skjønner, du tenker dette som en bolk som kjøres av og til. Dere har kanskje diskutert dere litt ut på sidelinjen her da, slik jeg ser det er ikke dette relevant for trådstarter i det hele tatt ift. hans beskrivelse av situasjonen. Kanskje en egen tråd hadde vært en ide?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 05 jun 2019 12:19

trådstarter ligner på weng problemet ,,,,det er når du tar og bruker noen dager på å tilføre cellene næring med sone 1 at du kan tilate deg å forbruke energien .HAR DU DETTE PROBLEMET bør en være ekstra nøye med å passe på tilføre energi før du forbruker den . Til at kroppen når et nivå der du forbruker mindre energi selv om du løper raskere enn før...DA får enn selv vurdere situasjonen å ta valg på hva skal priotere...men balansen bør alltid ligge i bakhodet tilførsel og forbruk... tilførsel er all type bevegelse i din værdag ,gå,klippeplen,gåtur med hunden,svømme,snørydding,blåbærtur .ALT dette kan du legge under sone 1 trening slik at "trening som er gøy ,kan prioteres oftere".

GRUNNEN TIL AT JEG ANBEFALTE og ta å samle hardtrening i dager etter hverandre er å få 2 fordeler ut av det. 1 du får et høyere nedbrytning av avfallstoffer i kroppen 2 større fremgang

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 16 jun 2019 19:57

om du leser denne snakker hun om dette....etter et løp..
– Dei første dagane kan eg ikkje springe, så nokre rolege dagar med lette joggeturar. Det er litt slik at når du trener, så setter du på ein måte treninga i banken. Når du konkurrerer, så tek du ut av banken. Dess lenger og hardare du konkurrerer, jo meir tek du ut, seier ho.

moa noe av det samme jeg for klarer her ....

https://www.nrk.no/sognogfjordane/etter ... 1.14585132

Gå tilbake til «Trening»