Hvor raskt mister man kondisjonen etter et treningsopphold?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
kollis

Re: Hvor raskt mister man kondisjonen etter et treningsopphold?

Legg innav kollis » 03 sep 2019 14:37

men jonny konklusjonen må da være at kondisjon ikke faller mye om man har det (""Beklager sent svar, men har det litt for travelt om dagen"") travelt alikevell...så lenge man er i bevegelse og er aktiv beholder man mye mer enn om man senker aktivitet til 0.Dvs her har mye å gjøre værdag de dagene man ikke trener.Eller benytter tiden til en rusletur med venner i steden for trening... :roll:

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 03 sep 2019 18:23

kollis skrev:men jonny konklusjonen må da være at kondisjon ikke faller mye om man har det (""Beklager sent svar, men har det litt for travelt om dagen"") travelt alikevell...så lenge man er i bevegelse og er aktiv beholder man mye mer enn om man senker aktivitet til 0.Dvs her har mye å gjøre værdag de dagene man ikke trener.Eller benytter tiden til en rusletur med venner i steden for trening... :roll:

Nja. Hverken rusleturer, hagearbeid eller relativt fysiske yrker som f.eks. snekker, bonde eler vaktmester vil gi deg spesielt bedre kondisjon, til det blir hjertet belastet for lite. Men det kan ha andre fysiologiske fordeler, som f.eks. at man beholder muskelmassen.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 05 sep 2019 14:43

Jeg tror du misforstår betydningen ,,,,inni i micro blodårene er det en bitte liten muskel.DEN trenger sone 1 belastning for å fungere optimalt ,når den får nok hjelp av diverse gjøremål som ligger i sone 1 fører dette til en høyere effektivitet av næringstilførsel til musklene under sone 4 -5-6 belastning.DETTE førerer til at det blir den viktigste faktoren i ditt kondisjonsnivå.DETTE kommer mer å mer frem i fremtidens forskning på dette om hvor viktig rusleturer er .DETTE bør få folk til å trene rusleturer først for å få optimal fremgang...om denne micro muskelen ikke trenes godt nok opp er teorien at me og vaksine problemer kommer til å øke da energi nivået i kroppen blir borte når muskelen ikke får nok trening i barndommen lengre ....
om du tenker på hjerte , fører fravær av sone 1 til at du ikke utvikler hjertet godt nok til å tåle belastninger og tilslutt får problemer da næringstilførselen blir fort svak da perioder med lav aktivitet uteblir....

Håvard

Legg innav Håvard » 07 sep 2019 10:27

Johnny Puma skrev:Hvis du trener 2 ganger i uka og i tillegg har ujevne avbrudd så vil du etablere deg på et relativt lavt nivå. Da er det selvsagt også letttere å komme tilbake til formen du var i før et lengre avbrudd. Hvis du derimot har trent 5 ganger i uka i 5 år, så vil et treningsopphold gjøre større utslag.

Hvis du skal opp på et høyt nivå så handler trening om å bygge stein på stein over veldig lang tid. Ha også i bakhodet at all trening er ferskvare.

Mulig. Siden dette virker å være synsing for alle som poster så tenker egentlig motsatt - at man med et godt treningsgrunnlag gjennom en årrekke raskere kommer tilbake og bedre holder på formen. Det er i hvert fall min erfaring innen styrketrening.

Men nå snakker jeg som en godt trent hobbymosjonist og ikke på elitenivå. :D

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 08 sep 2019 18:29

om styrketreninga varer like lenge som du løper og at styrketreninga ikke har pauser ,kan du nok sammenligne styrketrening å løping....kondisjonsmessig

Håvard

Legg innav Håvard » 10 sep 2019 19:11

kollis skrev:om styrketreninga varer like lenge som du løper og at styrketreninga ikke har pauser ,kan du nok sammenligne styrketrening å løping....kondisjonsmessig

Jeg tenker det må ha en viss effekt.

Det snakkes jo mye om sone 1 trening på forumet. Jeg tipper jeg ligger over 110-120 i puls på de fleste av mine styrketreningsøkter og disse varer typisk i 90 minutter. Holder meg i bevegelse og prøver å ikke ha for lange pauser. Og på enkelte øvelser tipper jeg at jeg når maks-puls.

Så forhåpentligvis gir disse uttelling på kondisjonen også. :)

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 11 sep 2019 13:50

kollis skrev:Jeg tror du misforstår betydningen

Jeg har få problemer med å løpe fra håndverkere som går 20.000 skritt om dagen, for å si det slik.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 11 sep 2019 13:57

Håvard skrev:Mulig. Siden dette virker å være synsing for alle som poster så tenker egentlig motsatt - at man med et godt treningsgrunnlag gjennom en årrekke raskere kommer tilbake og bedre holder på formen. Det er i hvert fall min erfaring innen styrketrening.

Men nå snakker jeg som en godt trent hobbymosjonist og ikke på elitenivå. :D

Jeg har selvsagt ikke forsket på dette, men min erfaring er at formen reagerer omtrent på samme måte som man lader opp og lader ut en kondensator, for å bruke elektrisk analogi. Omtrent som denne kurven..: http://www.michaelsharris.com/electronics/images/capRCcurve.gif (Sannsynligvis en del overdrevet slik den er angitt her.)

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 11 sep 2019 14:01

Håvard skrev:
kollis skrev:om styrketreninga varer like lenge som du løper og at styrketreninga ikke har pauser ,kan du nok sammenligne styrketrening å løping....kondisjonsmessig

Jeg tenker det må ha en viss effekt.

Det snakkes jo mye om sone 1 trening på forumet. Jeg tipper jeg ligger over 110-120 i puls på de fleste av mine styrketreningsøkter og disse varer typisk i 90 minutter. Holder meg i bevegelse og prøver å ikke ha for lange pauser. Og på enkelte øvelser tipper jeg at jeg når maks-puls.

Så forhåpentligvis gir disse uttelling på kondisjonen også. :)

Det er lov å håpe, men svaret er dessverre nei, kondisjonsutbyttet er minimalt. Hvis du får bedre kondisjon av å trene styrke så trener du feil.

Kondisjonen er hovedsaklig bestemt av hjertets evne til å pumpe blod. Dette trenes ved at hjertet pumper mye blod over tid, treningseffektten vil ikke være betydelig før hjertet har vært fylt med blod i 15-20 minutter. Pulsøkningen du får av styrketrening skyldes i all hovedsak blodtrykksøkning og ikke hjertet fylningsgrad. Til en viss grad, men i alt for korte intervaller.
Sist redigert av Johnny Puma den 11 sep 2019 20:36, redigert 1 gang totalt.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 11 sep 2019 20:35

kollis skrev:Jeg tror du misforstår betydningen ,,,,inni i micro blodårene er det en bitte liten muskel.DEN trenger sone 1 belastning for å fungere optimalt ,når den får nok hjelp av diverse gjøremål som ligger i sone 1 fører dette til en høyere effektivitet av næringstilførsel til musklene under sone 4 -5-6 belastning.DETTE førerer til at det blir den viktigste faktoren i ditt kondisjonsnivå.DETTE kommer mer å mer frem i fremtidens forskning på dette om hvor viktig rusleturer er .DETTE bør få folk til å trene rusleturer først for å få optimal fremgang...om denne micro muskelen ikke trenes godt nok opp er teorien at me og vaksine problemer kommer til å øke da energi nivået i kroppen blir borte når muskelen ikke får nok trening i barndommen lengre ....
om du tenker på hjerte , fører fravær av sone 1 til at du ikke utvikler hjertet godt nok til å tåle belastninger og tilslutt får problemer da næringstilførselen blir fort svak da perioder med lav aktivitet uteblir....

Jeg antar du tenker på arteriolmusklene når du snakker om muskler inne i blodårene?

Disse musklene har en -1- funksjon, nemlig å begrense blodgjennomstrømingen utifra det aktuelle oksygenbehovet til en muskel eller et indre organ. Areteriolmusklene jobber 24/7 og styres av nervesystemet, rusleturer vil ikke trene disse musklene da fysisk aktivitet ikke er relatert til deres funksjon i det hele tatt. I avslappet tilstand gir disse musklene "full åpning" og full gjennomstrømning, og det vil selvsagt ikke være mulig å trene en muskel til å slappe av mer.

Gå tilbake til «Trening»