Hvor raskt mister man kondisjonen etter et treningsopphold?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Håvard

Re: Hvor raskt mister man kondisjonen etter et treningsopphold?

Legg innav Håvard » 21 sep 2019 11:35

Johnny Puma skrev:Det er lov å håpe, men svaret er dessverre nei, kondisjonsutbyttet er minimalt. Hvis du får bedre kondisjon av å trene styrke så trener du feil.

Kondisjonen er hovedsaklig bestemt av hjertets evne til å pumpe blod. Dette trenes ved at hjertet pumper mye blod over tid, treningseffektten vil ikke være betydelig før hjertet har vært fylt med blod i 15-20 minutter. Pulsøkningen du får av styrketrening skyldes i all hovedsak blodtrykksøkning og ikke hjertet fylningsgrad. Til en viss grad, men i alt for korte intervaller.

Det var skuffende. :)

Men for å bli litt klokere og unngå misforståelser:

Sier du at styrketrening hvor pulsen jevnt ligger over 120 ikke tilsvarer løping med tilsvarende puls? Dvs. sone 1 trening?

For om jeg har forstått riktig mener de fleste på forumet at sone 1/2 trening er en viktig ingrediens som et supplement i et løpeprogram? Men det forutsetter kanskje faktisk løping?

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 22 sep 2019 18:56

Kondisjon er nå en ting. At beina blir vant med julingen som er å løpe, er noe annet. Hvis du løper 3 x i uka, spørs det om du ikke merker det mest i beina når det butter imot. I sone 1 og 2 kan vi holde på så lenge at vi gjør beina vant med belastningen over lang tid ettersom vi orker holde på lenge.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 sep 2019 20:19

da må jonny puma forklare årsaken til at å løpe sakte fører til et lengre liv .pga bedre næringstilførsel...inni i micro blodårene er det en bitte liten muskel.DEN trenger sone 1 belastning for å fungere optimalt ... https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... ore-Austad om ikke gåturer aktiviserer sirkulasjonen i kroppen som igjen påvirker energi opptaket som igjen øker kondisjonen ....så mener du at du dette går automatisk gjennom nærvesystemet .? Noe tore austad motbeviser mener jeg. dvs en som går mye å trener avogtil hardt får en bedre prestasjon enn en som ikke trener sone 1...
det du snakker om er de blodårene som ikke defineres som micro blodårer ...mener jeg.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 23 sep 2019 11:54

Håvard skrev:
Johnny Puma skrev:Det er lov å håpe, men svaret er dessverre nei, kondisjonsutbyttet er minimalt. Hvis du får bedre kondisjon av å trene styrke så trener du feil.

Kondisjonen er hovedsaklig bestemt av hjertets evne til å pumpe blod. Dette trenes ved at hjertet pumper mye blod over tid, treningseffektten vil ikke være betydelig før hjertet har vært fylt med blod i 15-20 minutter. Pulsøkningen du får av styrketrening skyldes i all hovedsak blodtrykksøkning og ikke hjertet fylningsgrad. Til en viss grad, men i alt for korte intervaller.

Det var skuffende. :)

Men for å bli litt klokere og unngå misforståelser:

Sier du at styrketrening hvor pulsen jevnt ligger over 120 ikke tilsvarer løping med tilsvarende puls? Dvs. sone 1 trening?

For om jeg har forstått riktig mener de fleste på forumet at sone 1/2 trening er en viktig ingrediens som et supplement i et løpeprogram? Men det forutsetter kanskje faktisk løping?

Hei! Svaret her er vel at hvis du ligger jevnt på 120 i puls på en styrkeøkt så har det lite og ingenting med styrketrening å gjøre. Da er det like greit å løpe seg en tur i stedet.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 23 sep 2019 12:00

kollis skrev:da må jonny puma forklare årsaken til at å løpe sakte fører til et lengre liv .pga bedre næringstilførsel...inni i micro blodårene er det en bitte liten muskel.DEN trenger sone 1 belastning for å fungere optimalt ... https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... ore-Austad om ikke gåturer aktiviserer sirkulasjonen i kroppen som igjen påvirker energi opptaket som igjen øker kondisjonen ....så mener du at du dette går automatisk gjennom nærvesystemet .? Noe tore austad motbeviser mener jeg. dvs en som går mye å trener avogtil hardt får en bedre prestasjon enn en som ikke trener sone 1...
det du snakker om er de blodårene som ikke defineres som micro blodårer ...mener jeg.

Hei!

Vi snakker muligens om 2 forskjellige ting her, ja. Lavintensitetstrening utvikler kapillærer og mitokondrier og er en viktig del av treninga, det er jeg helt enig i. Men når vi snakker om muskler i blodårer er det i praksis et ventilsystem som ikke utvikles av fysisk trening.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 23 sep 2019 21:07

Johnny Puma skrev:Hei! Svaret her er vel at hvis du ligger jevnt på 120 i puls på en styrkeøkt så har det lite og ingenting med styrketrening å gjøre. Da er det like greit å løpe seg en tur i stedet.

For å utdype litt, styrketrening handler om å gjøre et tungt muskulært arbeid i en høyst begrenset periode. Vanligvis 30-45 sekunder, f.eks. et sett med 10 reps benkpress eller 6 reps knebøy. Belastningen bør være så stor at du trenger 1-2 minutter før du er klar for et nytt sett. 30-45sek. er ikke en lang nok arbeidsperiode til at hjertet fylles med blod, det er det økte blodtrykket som i første rekke driver opp pulsen. Pausene gjør også at pulsen går ned (og det skal den gjøre). Hvis pausene er for korte til at du får ned pulsen vil yteevnen synke dramatisk, og du får i realiteten lite utbytte av økta. Det blir hverken fugl eller fisk.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 26 sep 2019 23:23

For å forvirre enda mer, noen utholdenhetsutøvere utfører noe de kan finne på å kalle "utholdende styrketrening", f.eks. skiløpere som kjører 1 times stakedrag. Dette har ikke så mye med styrketrening å gjøre, det er rett og slett lavintensitetsøkter med andre dominerende muskler enn beina.

De siste åra har forøvrig også langrennsløpere gått mer over til maksimal styrketrening, som beskrevet i forrige post. Med dette ønsker man å bedre arbeidsøkonomien. Formålet er at du med økt maksstyrke kan utføre samme arbeid med lavere intensitet.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 28 sep 2019 08:47

jonny svarte Men når vi snakker om muskler i blodårer er det i praksis et ventilsystem som ikke utvikles av fysisk trening.

JEG har ikke sagt at dette er muskler som ligger inne i micro blodårene ,det kan sammenlignes med en åre som dytter blodet frem til cellene.Hadde det vært en muskel ,hadde det vært nok å trene opp muskelen og dermed sluppet å trene sone 1 noe mer resten av livet.
Nei du må aktivisere nerveimpulsen slik at den holder tempoet oppe i "årene" slik at næringstilførselen holdes oppe .Det eneste jeg vet som påvirker dette er sone 1 alt det andre gjør at "åren" ikke får gjort jobben sin.Dette ser en på bilder der årene igjen blir aktivisert i områder i kroppen der funksjonen er nedsatt.....Alle skader kommer av nedsatt åre funksjon lokalt foran cella .Cella er det aldri feil med,,årsaken ligger i micro årefunksjonen i blodårene inn til cella...dvs næringa kommer ikke frem...

jeg gjore dette på en med asma medesin (2 år brukt medesin) etter kort tid var næringstilførselen bra og asmaen forsvant ....enda jeg bare sjenerlt løftet og motiverte personen eget sone 1 trening ...dvs en kan stimulerer sirkulasjonen i kroppen med et medesinsk app...

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 28 sep 2019 09:08

Når jeg er sliten og støl etter harde økter, pleier jeg å gå meg en liten tur, altså sone 1, og det hjelper så å si alltid. Føler meg alltid piggere når jeg er tilbake. Det mer bevegelse jeg er i, i sone 1, i løpet a dagen, det bedre føler jeg meg i kroppen. Dette tillater både restitusjon og at kroppen får ekstra km i beina til å tåle mer trening i øvrige soner.

Håvard

Legg innav Håvard » 28 sep 2019 11:11

Johnny Puma skrev:Hei! Svaret her er vel at hvis du ligger jevnt på 120 i puls på en styrkeøkt så har det lite og ingenting med styrketrening å gjøre. Da er det like greit å løpe seg en tur i stedet.

Hvorfor skal jeg løpe en tur om jeg ønsker å trene styrke?

Etter å ha trent styrke i snart 20 år tror jeg at jeg vet hva som er styrketrening og ikke.

Man trenger ikke sitte i en stol mellom hvert arbeidssett. Jeg går typisk frem og tilbake i et moderat tempo og/eller supersetter mellom ulike øvelser. Trener med 90 kg i benkpress, 100 kg i knebøy og 150 kg i markløft, så tror jeg har hatt greit utbytte av styrketreningen min gitt mitt utgangspunkt når jeg startet.

Nå skal jeg ikke si sikkert at jeg snitter 120 i puls i løpet av en slik økt, men jeg er overrasket om ikke. Skal måle det neste gang.

Spørsmålet var uansett ikke om en styrkeøkt kan erstatte løping, men om det kvalifiserer som sone 1/2 trening.

Gå tilbake til «Trening»