Spiser du nok jamfør din trening?

Du er det du spiser
Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 108
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav Runnur » 05 apr 2020 11:51

Jamfør økt treningsvolum de siste mnd har jeg samtidig begynt å ta inn mer kalorier for å støtte all treningen jeg gjør. Jeg har ikke økt næringsinntaket i tråd med økning treningsmengde, men en del utover det også. Og jeg tenkt en del over dette. Jeg hører mye på treningspodkaster og alle ernæringseksperter sier alltid det samme - nemlig at de fleste som trener hardt, spiser for lite. Når jeg ser Youtubere som viser hverdagen sin, forteller de at de spiser veldig mye for å støtte all treningen de gjør. Men, i de fleste tilfeller synes jeg de spiser for lite i forhold til hvor mye de trener. For eksempel behøver en mann på rundt 180 cm og 70 kg rundt 2250 kcal i løpet av en vanlig dag. Løper man da f. eks en intervall på 10 km og en rolig økt på nye 10 km senere på dagen + trener styrke en dag i tillegg til at kroppen skal restituere seg, så behøves i det minste 4000 kcal. Minst!

Samtidig vet jeg at mange sliter med skadeplager i hverdagen, og jeg utelukker ikke at det er en genetisk sammenheng her også, men det jeg tenker er at en del skader kommer som følge av for lite kcal. Etter hva jeg forstår av eksperter på området så klarer kroppen ikke overtrene seg i løping på samme måte som sykling pga. belastningen. Syklister kan sykle seg til overtrening, mens løperens form for overtrening er at de blir skada før de blir overtrente. Ergo blir du skada, så er det kroppen som forteller deg "nei, du er i ferd med å bli overtrent. Jeg lar deg ikke trene mer - jeg gir deg en skade for å hindre at du blir overtrent".

Hypotesen min er at dersom man spiser nok kcal (eller enda bedre litt mer enn nok) hver dag for å støtte treningen, så reduserer dette risikoen for å bli skade. Men, som sagt, jeg tror mange ikke klarer dette i hverdagen - blant annet ser jeg det på en del college-løpere i USA og England (som mange av de Youtuberne er) som har tid til å trene og spise jamfør at de ikke har jobb og familie. Når disse ikke klarer det, så tenker "hvordan skal vanlige folk klare det når noen som lever så å si som profesjonelle utøvere ikke klarer det?".

For øvrig tenker jeg at "jeg spiser når jeg er sulten" ikke er tilstrekkelig for alle der ute. Eller at "jeg spiser vel helt normalt." Løper man en time hver dag, så er det ekstraordinært og dette er tøft for kroppen - selv om man løper i sone 1 og det føles lett og behagelig, og da behøves mer næring for å hjelpe kroppen å unngå overtrening som kan gi konsekvenser på andre måter - f. eks at dårligere søvn, irritasjon, konsentrasjon osv.

Mitt spørsmål til dere er: Er dere ofte skada og tror dere at dere spiser nok/ nok av riktig mat til å støtte all treningen dere gjør?
(Ønsker også innspill til tankene jeg har gjort meg).

Veteran
Innlegg: 402
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav Veteran » 06 apr 2020 09:31

Runnur skrev:Jamfør økt treningsvolum de siste mnd har jeg samtidig begynt å ta inn mer kalorier for å støtte all treningen jeg gjør. Jeg har ikke økt næringsinntaket i tråd med økning treningsmengde, men en del utover det også. Og jeg tenkt en del over dette. Jeg hører mye på treningspodkaster og alle ernæringseksperter sier alltid det samme - nemlig at de fleste som trener hardt, spiser for lite. Når jeg ser Youtubere som viser hverdagen sin, forteller de at de spiser veldig mye for å støtte all treningen de gjør. Men, i de fleste tilfeller synes jeg de spiser for lite i forhold til hvor mye de trener. For eksempel behøver en mann på rundt 180 cm og 70 kg rundt 2250 kcal i løpet av en vanlig dag. Løper man da f. eks en intervall på 10 km og en rolig økt på nye 10 km senere på dagen + trener styrke en dag i tillegg til at kroppen skal restituere seg, så behøves i det minste 4000 kcal. Minst!

Samtidig vet jeg at mange sliter med skadeplager i hverdagen, og jeg utelukker ikke at det er en genetisk sammenheng her også, men det jeg tenker er at en del skader kommer som følge av for lite kcal. Etter hva jeg forstår av eksperter på området så klarer kroppen ikke overtrene seg i løping på samme måte som sykling pga. belastningen. Syklister kan sykle seg til overtrening, mens løperens form for overtrening er at de blir skada før de blir overtrente. Ergo blir du skada, så er det kroppen som forteller deg "nei, du er i ferd med å bli overtrent. Jeg lar deg ikke trene mer - jeg gir deg en skade for å hindre at du blir overtrent".

Hypotesen min er at dersom man spiser nok kcal (eller enda bedre litt mer enn nok) hver dag for å støtte treningen, så reduserer dette risikoen for å bli skade. Men, som sagt, jeg tror mange ikke klarer dette i hverdagen - blant annet ser jeg det på en del college-løpere i USA og England (som mange av de Youtuberne er) som har tid til å trene og spise jamfør at de ikke har jobb og familie. Når disse ikke klarer det, så tenker "hvordan skal vanlige folk klare det når noen som lever så å si som profesjonelle utøvere ikke klarer det?".

For øvrig tenker jeg at "jeg spiser når jeg er sulten" ikke er tilstrekkelig for alle der ute. Eller at "jeg spiser vel helt normalt." Løper man en time hver dag, så er det ekstraordinært og dette er tøft for kroppen - selv om man løper i sone 1 og det føles lett og behagelig, og da behøves mer næring for å hjelpe kroppen å unngå overtrening som kan gi konsekvenser på andre måter - f. eks at dårligere søvn, irritasjon, konsentrasjon osv.

Mitt spørsmål til dere er: Er dere ofte skada og tror dere at dere spiser nok/ nok av riktig mat til å støtte all treningen dere gjør?
(Ønsker også innspill til tankene jeg har gjort meg).


Hei Runner, haha det passer jo best..
Som foer sagt, du tilhoerer den store gruppen som har lest mye mye mye mer enn meg om trening etc. men har lite egen erfaring.
Det er helt greit, men da forstaar du ogsaa at jeg har en helt annen oppfatning om det meste.
Vedr. aa trene hardt saa er det et veldig flytende uttrykk. Mange her paa forumet sier at de trener hardt, derfor forstaar ikke jeg
at resultatene uteblir.. Ernaeringseksperter, spesielt de siste aars selverklaerte eksperter som" har proppet op som paddehatter,"
for aa sitere en meget dyktig kvinnelig ernaeringsfysiolog/Professor ved UiO. En av disse refererte jeg til i et innlegg her som du ser.
Med hennes opplegg vil enhver kunne risikere en kolllaps grunnet altfor hoeyt kalori-inntak foer og under loep. Ren Galskap.

Du nevner tall som er helt hinsides etter min erfaring. Styrketrening er vanskelig aa beregne i kcal. men loeping er enkelt.
Til 10 km. intervall + 10 km. rolig bruker du ikke 1000 kcal. Da maa du trene styrke hardt og lenge hvis foer du faar behov for
4000 kcal. Skader grunnet for lite kcal har jeg aldri hoert om, men langvarige skader pga for mange kcal er vanlig.
Senest i dag kommenterte jeg et innlegg i Nettavisen hvor en s.k.ekspert bl.a. fortalte at det er helt umulig aa gaa ned i vekt
kun ved trening. Han paastod at en maatte legge om kostholdet betraktelig. Det stemmer ikke. Med min lange erfaring vet jeg
at vektnedgang gaar helt greit kun med trening, det har jeg praktisert 3 gangene jeg har maattet operere etter ulykker og i den
sammenheng ligget mye og gaat opp i vekt. Det samme hver gang jeg besoeker Norge og er familie-sosial og spiser paa norsk maner,
dvs. spiser mye mer enn jeg behoever.
Jeg har ALDRI hatt den minste skade pga trening/loep, og kjenner knapt noen andre i min store omgangskrets som er blitt skadet,
tiltross for at mange av fjell-/skogsloepene gikk over stokk og stein lengs bekkefar og over glatte svaberg osv.
Nei, du bommer totalt her. Og tiltross for kne- og hofteoperasjoner etter to ulykker saa er h.kne og hofte like gode i dag , ikke
slitt paa noe vis. Og naar den nye hofta funker slik at jeg glemmer den, saa staar jeg ofte i ramma paa vei oppover mot camp-base
paa 4000 m. ved Mt. Gongga 7.556. m. Overtrening var det aldri snakk om den tiden vi hadde mange gode loepere, i dag prater
mosjonister om slikt. Da forteller de ganske enkelt om at de trener feil, noe som ogsaa bekreftes av svake resultater.

En meget viktig sak vedr. ernaering/trening: Jeg spiser alltid MINDRE de dagene jeg trener, naa som foer. Aarsak: naar en trener
hardt nok saa orker en ikke og har ikke behov for paafyll. Derfor er det enkelt aa ta av noen kg. kun med trening. Senest siest hoest
fulgte jeg denne oppskrifta og den har fungert. Jeg var i Norge en tur og gikk opp 5 kg. paa 6 uker. Hjemme igjen tok jeg det rolig
og brukte like mange uker paa aa fjerne flesket. Det er meget enkelt, men jeg laa ikke igjen flesket i sofaen men langs fine lande-
og fjellveier. Jeg ha aldri maalt kalorier, men vet hvor mange broedskiver jeg spiser daglig ved siden av havregroeten til frokost
og en bolle ris og groennsaker til lunsj og/eller middag. Energibehovet er langt mindre enn de fleste tror, resultatet er overspising
og elendig form for de fleste. Jeg har ikke en dag hatt hverken mageproblemer eller annet rusk, og gleder meg daglig til mine
3-4-5 timers sykkelturer naa som jeg loeper mye mindre men jeg tester meg iblant. Ute i naturen. " Vekk med moella".

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 108
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav Runnur » 06 apr 2020 09:56

4000 kcal er ikke hinsides. På en 20 km løpetur i sone-2 forteller pulsklokka mi at jeg forbrenner ca. 1500 kcal. Regnestykket blir da: jeg forbrenner i overkant av 2000 kcal i løpet av dagen og forbrenner i tillegg 1500 kcal på løpeturen. Det blir over 3500 kcal. I tillegg skal kroppen hente seg inn igjen og bygge seg sterkere som følge av treningen. Da er jeg oppe i nesten 4000 kcal.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 704
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav kollis » 06 apr 2020 17:24

JEG har løpt siden jeg var 18år og har bare litt erfaring med å telle kalorier.Noe jeg må gjøre for å gå ned i vekt så jeg ligger på 1500 til 2000 kal pr dag og ønsker å ligge på 2måltider.(for å unngå skader som er tarm relatert og som kommer frem 10 -15 år frem i tid)(Om du ser på forskning på diabetes ,hevder noen forskere at sen skader på hjernen dukker opp ca 15-20 år senere.Noe av den samme teorien støtter jeg om tarm og hjerne.)De 10 siste åra har spist mindre antall måltider,da JEG mener mange måltider er skadelig.SÆRLIG for blodsukker nivåene,,,,De årene fra 18 til 45 spist jeg 3 til 4 måltider.

Spø om Skader det eneste jeg har slitt med er akilles.Dette mener jeg at jeg har forstått årsaken til .Har vært for ofte sur i kroppen ,det oppdaget jeg når jeg kjøpte meg et måle intsrument.DEN måler vitaminer,mineraler,aminosyrer,tungtmetaller og ph verdien + 30 ting til i kroppen min.Ut i fra maskinen forsto jeg at lav ph belaster ledd og akilles mye mer enn jeg trudde fra før...DVS HVILKE SKADER jeg får neste gang vet jeg ikke om jeg får...Løper nå hardt vær 2dag for å komme tilbake til nivået før akilles...Gjennom snitt i uka fra 18 år ligger vell på 75km løping ,gå turer hadde jeg på jobben i tilegg på asfalt ,betong (sikkert grunnen til at det ble vell mye ,som gjore kroppen sur)

spiser jeg nok,,,når jeg spiser lav carbo ,er jeg en av dem som spiser minst.JEG er ikke sulten før etter jobb kl 1530..men kan spise kose mat avog da følsene ønsker å belønne seg....Men jeg fungerer best på å ha en gjert som bare gir meg 1800kal pr dag,,,og ikke stapper i meg hjerne føde :oops:

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 108
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav Runnur » 06 apr 2020 18:21

kollis skrev:spiser jeg nok,,,når jeg spiser lav carbo ,er jeg en av dem som spiser minst.JEG er ikke sulten før etter jobb kl 1530..men kan spise kose mat avog da følsene ønsker å belønne seg....Men jeg fungerer best på å ha en gjert som bare gir meg 1800kal pr dag,,,og ikke stapper i meg hjerne føde :oops:

Det at du spiser mat som gjør blodsukkeret ditt holdes nede og du ikke opplever voldsomt sultfølelse betyr ikke at du spiser nok i forhold til aktivitetsnivået ditt.
Hva mener du med hjerneføde?

Veteran
Innlegg: 402
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav Veteran » 07 apr 2020 09:11

Runnur skrev:4000 kcal er ikke hinsides. På en 20 km løpetur i sone-2 forteller pulsklokka mi at jeg forbrenner ca. 1500 kcal. Regnestykket blir da: jeg forbrenner i overkant av 2000 kcal i løpet av dagen og forbrenner i tillegg 1500 kcal på løpeturen. Det blir over 3500 kcal. I tillegg skal kroppen hente seg inn igjen og bygge seg sterkere som følge av treningen. Da er jeg oppe i nesten 4000 kcal.

NEI -NEI - NEI ! Runnur, et nytt bevis paa at dingser som Pulsklokke , Trellemoelle o.l. aldri forteller sannheten, de ljuger !
Hoeyeste offisielle maaling av kcal-forbruk/time er gjort paa verdeensmester i sykling... ok, der falt navnet ut men kan googles..
Han forbrente 1.700 kcal. paa 1 time intensiv/makstempo kjoering paa bane inne, heter det velodrom tro..?haha
Det forbrenner du altsaa paa 20 km. jogging? Kjaere deg du er ikke saa dum at du tror paa det, og du har heller ingen konkurranse-
erfaring etter hva du har fortalt. Dette er som med moella. Den faar alle til aa tro at de loeper i 15km/4min. men ute maa de bruke
4.30 -5.00/km.
Jeg hoppet nettopp av sykkeln etter 3 tim. alene i endel vind men jeg innbiller meg ikke at jeg brukte 1000 kcal, langt ifra sjoel
om jeg aldri skrubber paa trening. Faa beina ned paa bakken bokstavelig talt og ta tiden i stedet for puls saa skal jeg fortelle deg
hvor mye kcal du bruker paa 20 km. Husk at du forbrenner mer jo raskere du loeper saa det loenner seg ikke aa jogge !

Veteran
Innlegg: 402
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav Veteran » 07 apr 2020 09:51

Runnur skrev:4000 kcal er ikke hinsides. På en 20 km løpetur i sone-2 forteller pulsklokka mi at jeg forbrenner ca. 1500 kcal. Regnestykket blir da: jeg forbrenner i overkant av 2000 kcal i løpet av dagen og forbrenner i tillegg 1500 kcal på løpeturen. Det blir over 3500 kcal. I tillegg skal kroppen hente seg inn igjen og bygge seg sterkere som følge av treningen. Da er jeg oppe i nesten 4000 kcal.

Last News: Miguel Indurain 1994. 1700 kcal.
og iflg. flere professorer o.a. habile medisinere er det ikke mulig aa forbrenne mer enn 1700 kcal. paa 60 min。
Men 600 kcal. for en godt trent utoever og opptil 1000 for en eliteloeper.
Saa du har satt ny verdensrekord Runnur, i joggetempo 20 km. paa tiden .....?

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 108
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav Runnur » 07 apr 2020 10:59

Veteran skrev:
Runnur skrev:4000 kcal er ikke hinsides. På en 20 km løpetur i sone-2 forteller pulsklokka mi at jeg forbrenner ca. 1500 kcal. Regnestykket blir da: jeg forbrenner i overkant av 2000 kcal i løpet av dagen og forbrenner i tillegg 1500 kcal på løpeturen. Det blir over 3500 kcal. I tillegg skal kroppen hente seg inn igjen og bygge seg sterkere som følge av treningen. Da er jeg oppe i nesten 4000 kcal.

Last News: Miguel Indurain 1994. 1700 kcal.
og iflg. flere professorer o.a. habile medisinere er det ikke mulig aa forbrenne mer enn 1700 kcal. paa 60 min。
Men 600 kcal. for en godt trent utoever og opptil 1000 for en eliteloeper.
Saa du har satt ny verdensrekord Runnur, i joggetempo 20 km. paa tiden .....?

Jeg er delvis enig med deg i at pulsklokke og dingser ikke er helt pålitelige, men jeg bruker det nå som en ca-kilde.

For å være nøyaktig, så var turen jeg referer til:

22 km på nøyaktig 2 timer. Dette gir en fart på 5:27 pr km. Selv opplevde jeg turen som rolig, men ifølge pulsklokka lå jeg på 77% av makspuls i gjennomsnitt. Trolig kommer dette av at det var en del bakker underveis. Dette er mye saktere enn du løp på under dine turer.

Som du ser, så bruker jeg "relativt lang tid" på denne turen. Her er det ikke snakk om nærmere 1 time, men 2-timers aktivitet. Derfor kommer jeg opp i 1500 kcal på en slik økt.

Veteran
Innlegg: 402
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav Veteran » 07 apr 2020 11:26

Runnur skrev:
Veteran skrev:
Runnur skrev:4000 kcal er ikke hinsides. På en 20 km løpetur i sone-2 forteller pulsklokka mi at jeg forbrenner ca. 1500 kcal. Regnestykket blir da: jeg forbrenner i overkant av 2000 kcal i løpet av dagen og forbrenner i tillegg 1500 kcal på løpeturen. Det blir over 3500 kcal. I tillegg skal kroppen hente seg inn igjen og bygge seg sterkere som følge av treningen. Da er jeg oppe i nesten 4000 kcal.

Last News: Miguel Indurain 1994. 1700 kcal.
og iflg. flere professorer o.a. habile medisinere er det ikke mulig aa forbrenne mer enn 1700 kcal. paa 60 min。
Men 600 kcal. for en godt trent utoever og opptil 1000 for en eliteloeper.
Saa du har satt ny verdensrekord Runnur, i joggetempo 20 km. paa tiden .....?

For å være nøyaktig, så var turen jeg referer til:

22 km på nøyaktig 2 timer. Dette gir en fart på 5:27 pr km. Selv opplevde jeg turen som rolig, men ifølge pulsklokka lå jeg på 77% av makspuls i gjennomsnitt. Trolig kommer dette av at det var en del bakker underveis. Dette er mye saktere enn du løp på under dine turer. Fordi jeg bruker "relativt lang tid" på turen så forbrenner jeg mer kalorier på en slik tur enn de som er raskere enn meg.


NEI - Nei og atter en gangNEI ! naa er du helt paa vidda Runnur. At pulsklokka viste 77% betyr at du ikke har hoey makspuls ?
daarlig kondis. Kupert loeype betyr ikke saa mye, men uansett..
For ditt eget beste: Jo raskere en loeper jo mer kcal forbrenner en pr. time, det er ubestridt alle eksperter enige om.
Naar mine treningsturer paa 30 km. gikk paa 15-16 km/t. i underkant av 4/km. saa brente jeg dobbelt saa mange kcal/time
som det du gjorde med din fart. Ettersom du i likhet med de fleste her tidligere har vist at du har lest 10X saa mye om trening
som det jeg har gjort, saa burde du faatt med deg dette.
Saa jeg sier for aller siste gang til deg: Kutt ut pulsklokka o.a. forvirrende dingser og loep en maalt distanse, f.eks. 10 , 15 eller
20 km. og sjekk sluttiden. Glem puls etc. for den betyr ingenting. Jfr. mitt hjertefeil, Brugadas syndrom/ inkomplett h.grenblokk.
hadde jeg hoert paa hjerteekspertene paa Riksen saa skule jeg aldri loept en meter, det gjorde jeg forsaavidt heller ikke fordi
jeg foretrakk 42.195 m. o.a. lange loep. Vaer aerlig mot deg sjoel, det loenner seg best i lengden, ikke tro at du er raskere/bedre
enn du er, men du har fortsatt sjansen til aa bli mye mye bedre med riktig trening. Lykke til! Jeg blir den foerste til aa gratulere
naar du har knust min steingamle rekord, det skal bare litt trening til for en frisk mann.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 108
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav Runnur » 07 apr 2020 11:43

[/quote]
Jo raskere en loeper jo mer kcal forbrenner en pr. time, det er ubestridt alle eksperter enige om.
Naar mine treningsturer paa 30 km. gikk paa 15-16 km/t. i underkant av 4/km. saa brente jeg dobbelt saa mange kcal/time
som det du gjorde med din fart. Ettersom du i likhet med de fleste her tidligere har vist at du har lest 10X saa mye om trening
som det jeg har gjort, saa burde du faatt med deg dette.
[/quote]

Nei, det stemmer ikke. Du forbrenner ikke mer kalorier enn meg hvis kroppen din og min jobber like hardt, selv om du kommer lengre enn meg på samme tid. Hvor mange kalorier som forbrennes avhenger av innsats, ikke hvor raskt det løpes.


Gå tilbake til «Kosthold»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester