Sub3 på maraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Veteran » 09 des 2020 04:57

Hei igjen ! Jeg ser naa etterpaa at det var Loepergutten og ikke du som nevnte sub 17 - men naar det er sagt saa
er den tiden ogsaa en grei "mellomtid" for lengre loep.
Da blir det 35 paa mila ettersom du nevner 10000m og lengre loep.
Det betyr at de 3000m og 5000m tidene jeg nevner vil henge med hele veien. Akkurat naa sliter du litt med over 21km
fordi du mangler litt fart. Bare noen ukers hardkjoer med 1000 og 3000 m. intervaller , og du vil vaere nede paa 1.15.
og da kan du slutte aa droemme om sub3 - da ser du sub2.50 - enkelt/genialt opplegg sikrere enn Banken. (Dnb - haha).
Det finnes ikke noen som helst grunn til at ikke du skal knuse mine tider, absolutt ikke.
Ja det vil jo nesten vaere merkelig hvis du ikke gjoer det om 1-2 aar, for du tror jo ogsaa paa at baade moella, puls &
soner etc. kan gjoere susen. Dette kan ikke annet enn aa bli veldig bra til slutt! Lykke til hele veien fra Fredrik.

Gert Gidlev
Innlegg: 20
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Gert Gidlev » 11 des 2020 16:04

Veteran skrev: du maa gjoere som jeg sa og kjoere noen
virkelig harde 1000-m. uten noe tull med progressiv stigning. Den farten du oppnaar da vil du faa med deg hele
tiden, helt til langspurten i halmaran. Garantert super effekt.



Jeg ser at mange i motsetning til deg mener at 1000-m intervaller bør løpes progressivt og kontrollert. Tror du ikke det er fordel å trene fart i en annen type økt enn på 1000-m? (F.eks. 400-metre)

Jeg kan ta et godt eksempel fra podcasten "I det lange løp" der Ragnhild Kvarberg fortalte at hun i starten løp intervallene i 4:48-tempo, da hun gjorde comeback. Alle øktene gikk progressivt, og hun ble gradvis bedre. Det var vel ikke lenger enn et år etterpå hun løp på 15:46 på 5000 meter.

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Veteran » 12 des 2020 11:40

Gert Gidlev skrev:
Veteran skrev: du maa gjoere som jeg sa og kjoere noen
virkelig harde 1000-m. uten noe tull med progressiv stigning. Den farten du oppnaar da vil du faa med deg hele
tiden, helt til langspurten i halmaran. Garantert super effekt.



Jeg ser at mange i motsetning til deg mener at 1000-m intervaller bør løpes progressivt og kontrollert. Tror du ikke det er fordel å trene fart i en annen type økt enn på 1000-m? (F.eks. 400-metre)

Jeg kan ta et godt eksempel fra podcasten "I det lange løp" der Ragnhild Kvarberg fortalte at hun i starten løp intervallene i 4:48-tempo, da hun gjorde comeback. Alle øktene gikk progressivt, og hun ble gradvis bedre. Det var vel ikke lenger enn et år etterpå hun løp på 15:46 på 5000 meter.


Hei Gert - og alle andre! Joda, de fleste spesielt her paa forumet prater om progressive/kontrollerte intervaller.
Resulatet er at de aldri tester sin egen kapasitet, det er for sent i en konkurranse. Mange har som har fortalt meg at
vi/jeg trente feil. Det pussige er at det kun er en kar som har vaert paa forumet i perioder, som har oppnaadd bedre
resultater enn mange av oss, men har er ung og har loept i mange aar.
Javisst. 400 m. og baade 100 ogh 200m. maa en kjoere hvis en satser paa distanser opptil 5000 m. Men for maraton
spesifikt som vi her prater om har det liten hensikt.
Du blander/misforstaar litt naar du nevner Kvarberg. Hennes progresjon var over tid, og som tidligere aktiv er det
klart at det gikk raskt for henne aa komme opp paa tilnaermet gammelt nivaa. Den tiden er jo blant de beste i dag.

Alle som trener uansett mengde osv. vil faa slik progressiv framgang, det er jo derfor en trener. For noen vil det ta lang tid mens andre er letttrente og nruker kort tid. Som i det meste andre. For maraton-mosjonister er min erfaring at
det ikke er noedvendig med saa mange km. som mange tror. Kvaliteten betyr adskillig mer, saa ingen mosjonist skal
fortelle at en har for lite tid til trening. Tren effektivt, ikke rot bort tiden med dingser som bare forvirrer og aldri
gir deg noe x-tra goets. Lykke til !

Gert Gidlev
Innlegg: 20
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Gert Gidlev » 12 des 2020 14:05

Veteran skrev:Joda, de fleste spesielt her paa forumet prater om progressive/kontrollerte intervaller.
Resulatet er at de aldri tester sin egen kapasitet, det er for sent i en konkurranse. Mange har som har fortalt meg at
vi/jeg trente feil.


Jeg påstår ikke at du har trent feil, men det finnes kanskje flere veier til Rom. Når noen som trener progressive økter får rask fremgang og gode resultater, så er vel det et tegn på at den type trening også fungerer bra? Kanskje det til og med fungerer bedre for folk flest. Spør du Kaggestad, Kristiansen, Tjelta, Bakken, Nordstad Moen, Post/Ulriksen m.fl. så vil nok de anbefale å ha god kontroll på intervalløktene og løpe de progressivt. Formålet med 1000-meterintervaller o.l. intervaller er vel å få trent opp løpehastigheten på terskel, og det er ikke en økt man trener for å øke makshastigheten.

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Veteran » 13 des 2020 02:50

Gert Gidlev skrev:
Veteran skrev:Joda, de fleste spesielt her paa forumet prater om progressive/kontrollerte intervaller.
Resulatet er at de aldri tester sin egen kapasitet, det er for sent i en konkurranse. Mange har som har fortalt meg at
vi/jeg trente feil.


Jeg påstår ikke at du har trent feil, men det finnes kanskje flere veier til Rom. Når noen som trener progressive økter får rask fremgang og gode resultater, så er vel det et tegn på at den type trening også fungerer bra? Kanskje det til og med fungerer bedre for folk flest. Spør du Kaggestad, Kristiansen, Tjelta, Bakken, Nordstad Moen, Post/Ulriksen m.fl. så vil nok de anbefale å ha god kontroll på intervalløktene og løpe de progressivt. Formålet med 1000-meterintervaller o.l. intervaller er vel å få trent opp løpehastigheten på terskel, og det er ikke en økt man trener for å øke makshastigheten.

"Hei! Du har saa rett i det foerste, jeg er oppvokst bare knappe 2 mil fra Rom saa det vet jeg.
Men for aa finne ut hvem som er den beste i orienteringsloep og finner den raskeste/korteste vein dit -
maa du vaere snill og oppgi din maratontid, og i hivlken alder du oppnaadde den.
Da kan vi diskutere saklig/reelt ut fra virkeligheten.

Oensker alle en fin soendag!

Gert Gidlev
Innlegg: 20
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Gert Gidlev » 13 des 2020 09:45

Veteran skrev:Men for aa finne ut hvem som er den beste i orienteringsloep og finner den raskeste/korteste vein dit -
maa du vaere snill og oppgi din maratontid, og i hivlken alder du oppnaadde den.
Da kan vi diskutere saklig/reelt ut fra virkeligheten.

Oensker alle en fin soendag!


Jeg er en av de som kastet meg på 4x4-trenden for ca 15 år siden. Det er en type høyintensitetsintervaller som av noen ble fremstilt som løsningen for å få en rask fremgang. Resultatet var at jeg trente meg dårligere og dårligere. Jeg ble forresten god til en ting, og det var å tolerere høye melkesyrenivåer.

Har du tilsvarende dårlig erfaring med å holde litt igjen på hardøktene?

God søndag til deg også!

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Veteran » 13 des 2020 11:54

Gert Gidlev skrev:
Veteran skrev:Men for aa finne ut hvem som er den beste i orienteringsloep og finner den raskeste/korteste vein dit -
maa du vaere snill og oppgi din maratontid, og i hivlken alder du oppnaadde den.
Da kan vi diskutere saklig/reelt ut fra virkeligheten.

Oensker alle en fin soendag!


Jeg er en av de som kastet meg på 4x4-trenden for ca 15 år siden. Det er en type høyintensitetsintervaller som av noen ble fremstilt som løsningen for å få en rask fremgang. Resultatet var at jeg trente meg dårligere og dårligere. Jeg ble forresten god til en ting, og det var å tolerere høye melkesyrenivåer.

Har du tilsvarende dårlig erfaring med å holde litt igjen på hardøktene?

God søndag til deg også!
Gert Gidlev skrev:
Veteran skrev:Men for aa finne ut hvem som er den beste i orienteringsloep og finner den raskeste/korteste vein dit -
maa du vaere snill og oppgi din maratontid, og i hivlken alder du oppnaadde den.
Da kan vi diskutere saklig/reelt ut fra virkeligheten.

Oensker alle en fin soendag!


Jeg er en av de som kastet meg på 4x4-trenden for ca 15 år siden. Det er en type høyintensitetsintervaller som av noen ble fremstilt som løsningen for å få en rask fremgang. Resultatet var at jeg trente meg dårligere og dårligere. Jeg ble forresten god til en ting, og det var å tolerere høye melkesyrenivåer.

Har du tilsvarende dårlig erfaring med å holde litt igjen på hardøktene?

God søndag til deg også!


Hei Gert ! takk, et aerlig var skal du ha kudos for. De fleste som hele har sagt at jeg har trent feil osv.(nei du sa ikke
det direkte, bra.) de andre har kun bortforklart det meste. Helt greit uansett, jeg vet bare at de som har fulgt mine
raad gar oppnaadd fine resultater paa kort tid. Men traadstarter Bjarhaug var en av de aerlige og derfor var det litt
moro aa tipse han. Jeg vet at han ogsaa snart vil forstaa meg rett, og han vil helt klart naa sitt maal raskt.

Du gjorde den vanlige generalfeilen da du blandet inn eliteloeperes opplegg etc. Mosjonister med liten erfaring og
gjerne noenaar paa nakken maa trene annerledes. Johan Kaggestad "oppdaget" meg i min 1. 25km. 1978. da hadde
jeg trent litt i 1-2 aar . Aldri trent loeping tidl. og var da 37 aar, hadde spilt litt forball det var alt. Det eneste Johan
sa var: ta av 7-8 kg. saa blir dette helt supert. Han ga meg Nikesko m.m. til innkjoepspris, syntes det var moro at det
kom en halvgammel gubbe og loep saa bra.
Du spoer om jeg hadde daarlig erfaring med aa holde igjen litt paa hardoektene. Morsom den, for jeg har faatt mye
kjeft fordi jeg har sagt at alle langoekter ogsaa skal kjoeres med bortimot full innsats, hvilket jeg/vi gjorde, og jeg
hadde aldri noe problem. Paa vinterfoere uten piggsko paa all slags veier/stier, ikke et eneste uhell.

Et godt eks. paa hva de raske 1000m som jeg anbefaler bl.a. foerte til; Oslo-loepet 1982 . 651 mann fullfoerte i
kl.40 - 49 som de hadde der. Jeg var som alltid en god bit bak tet halvveis foer jeg begynte aa spise meg innpaa.
Ved siste kneika trolig 1 km. for maal passerte jeg den siste av "klassekam." hele tiden raste vi jo forbi mange som
hadde startet 10 min .tidligere. I maal var jeg foerst hele 23 sek. foran Ystborg som bla. hadde 3.46 paa 1.500m.
tidligere, en av landets beste tider da. En slik langspurt i det tempoet hadde jeg aldri klart uten de 1000metrene som
alle gikk i maksfart fra start. Det loepet mener jeg er mitt beste totalt, med 2.37.18 i London som nr.2

ETtersom maskina har lett for aa ta time out, tar jeg en kort pause og vil gjerne fortelle litt til. Hasta pronto! Fredrik.

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Veteran » 13 des 2020 12:26

Gert Gidlev skrev:
Veteran skrev:Joda, de fleste spesielt her paa forumet prater om progressive/kontrollerte intervaller.
Resulatet er at de aldri tester sin egen kapasitet, det er for sent i en konkurranse. Mange har som har fortalt meg at
vi/jeg trente feil.


Jeg påstår ikke at du har trent feil, men det finnes kanskje flere veier til Rom. Når noen som trener progressive økter får rask fremgang og gode resultater, så er vel det et tegn på at den type trening også fungerer bra? Kanskje det til og med fungerer bedre for folk flest. Spør du Kaggestad, Kristiansen, Tjelta, Bakken, Nordstad Moen, Post/Ulriksen m.fl. så vil nok de anbefale å ha god kontroll på intervalløktene og løpe de progressivt. Formålet med 1000-meterintervaller o.l. intervaller er vel å få trent opp løpehastigheten på terskel, og det er ikke en økt man trener for å øke makshastigheten.


Vi ser litt paa dine eks. her. La meg foerst fortelle at jeg aldri har lest noe av noen trener, Johans ville jeg selvsagt
faatt gratis, Grete W.s ogsaa for jeg ble neget god venn med dem. Og alle de beste loeperne da jeg var formann i DNT.
Maa ogsaa nevne at allerede paa 50- 60 - og 70-tallet hadde vi mange loepere med mye bedre tider enn de aller fleste
i dag. Tar vi bort vaare 2 proffer som du nevner, IK og Moen, saa er det faa i dag som holder samme kvalitet som da.
Og husk at alle hadde sko med syltynne saaler, en pine bare aa ha dem paa seg, og aa loepe, grusomt. Det hang med
helt til 80-aara. De foerste Nike-waffelskoa ca. 1 cm. tykk under haelen. Ikke mye demping nei, det bedret seg sakte
men ikke i naerheten av dagens sko. Flere min. paa maraton bare der.

Tillat meg aa ta med de du nevner . Sammenlign med utstyr etc. naar vi vet hvor mye mer de fleste trener i dag:
Jeg bruker her Den internasjonale Vetaran-tabellen:
Kaggestad 2.35.13 (oppnaadd ved alder 38 aar) 81.2305 pt. (hoeyeste pt. best)
J. Post 2.34.39 " 39 " 82.1239 "
Tjelta 2.32.03 " 39 " 83.4374 "
Ulriksen kjenner jeg ikke til.
M.Bakken ikke loept maraton
Undertegnede 2.41.19 " 48 " 84.1925 "
pers. 2.37.18 som staar paa lista 43 " 82.9942 "
Naa kan dere sjoel bedoemme om mitt opplegg med hardkjoer var brukbart eller ei.
Saa skal jeg glemme hjertefeil, 2 cm, kortere v.ben, operert rygg og kne etter trafikkulykke m.m. hahaha.

Lykke til med all trening. Jeg sykler fortsatt veldig mye hele aaret, og da funker baade hjertet og ryggen greit !

Gert Gidlev
Innlegg: 20
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Gert Gidlev » 13 des 2020 12:59

Veteran skrev:Du gjorde den vanlige generalfeilen da du blandet inn eliteloeperes opplegg etc. Mosjonister med liten erfaring og
gjerne noenaar paa nakken maa trene annerledes.


Kjenner du til Ronny Losoa? Han begynte å løpe i godt voksen alder, og følger nå et treningopplegg som er inspirert av familien Ingebrigtsen sin trening. Han har imponerende resultater, og har hatt god fremgang selv om han er svært disiplinert på hardøktene. Og målet hans på en 10x1000m-økt er å kunne avslutte fortere enn tempoet han har i starten. Og når økta er ferdig være uthvilt nok til å kunne ha løpt 1-2 drag i samme fart. At denne typen trening fungerer bra, er det ingen grunn til å tvile på. Det finnes det mange eksempler på.

Kirsten Marathon Melkevik begynte også å løpe i voksen alder, og har vel løpt på 2.29 på maraton. Dette sa hun til Kondis når hun beskrev treningen sin:

"På kvalitetsøktene på beina er vi nøye med at intensiteten ikkje blir for høg. Vi brukar laktatmålar og passer på at det ikkje blir syre-springing. Før vi begynte med det, gav eg alt og trudde det var slik det skulle vera. Så da vi byrja å sjekke laktatnivået, så følte eg at eg mest sto i ro utan å ta i. Men det rare er at det likevel går fortare no."

Gert Gidlev
Innlegg: 20
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Sub3 på maraton

Legg innav Gert Gidlev » 13 des 2020 13:05

Veteran skrev: Naa kan dere sjoel bedoemme om mitt opplegg med hardkjoer var brukbart eller ei.



Din trening fungerte åpenbart veldig bra. Men jeg tror det er flere enn meg som har gått på en smell med for høy intensitet på hardøktene. Da er det greit å vite at det går an å bli god, og kanskje enda bedre ved å ikke gå i kjelleren på hver eneste økt.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester