Blir man dårligere til å løpe av å sykle?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
kosmo

Blir man dårligere til å løpe av å sykle?

Legg innav kosmo » 24 jan 2010 19:56

Håper noen kan gi meg et godt svar på dette. Jeg har ikke løpt særlig lenge (under ett år) og ønsker å legge inn mer trening i hverdagen. For å gjøre dette vil jeg begynne å sykle til jobb 5 dager i uken. Dete vil gi ca 15-17 mil i uken på sykkelen, det blir nok noen turer utenom også. Jeg nevnte dette for en venn av meg og vi fant noen steder på nettet som bekrefter at sykling kan ødelegge for farten i løping. Det jeg kunne tenkt meg å få svar på er:
1. Stemmer dette og hvorfor gjør det det?
2. Er det utelukkende negativt å kombinere disse to aktivitetene?
3. Er det måter å sykle på som reduserer problemet?
4. Skal man bare ikke bry seg ta opp svømming og satse på triatlon:-)

Kosmo :roll:
La ikke tanken på målet overskygge gleden av å være underveis:-)

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Blir man dårligere til å løpe av å sykle?

Legg innav Adelheid » 24 jan 2010 21:33

Ikke hvis du spør Kristin Lie, tidligere langdistanseløper, nå triathlet. Vet også at Kirsten Melkevik Otterbu sykler masse.
Ved å sykle kan du få inn mer mengetrening på mindre belastning. Så kanskje kan det du eventuelt taper ved å sykle, tas igjen på at du holder deg skadefri. For mye løping ender jo gjerne i en eller annen form for skade...

Jeg satser bare på løping, men både sykler og svømmer mye (men stort sett på lav intensitet) - og har ingen planer om å slutte med det. Heller det enn å bli skadet og falle utenfor i flere måneder (men noen garanti har man jo aldri).
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

håvard b.

Legg innav håvard b. » 24 jan 2010 22:59

Å bytte ut løpsøkter med sykkeløkter er generelt sett ikke det lureste, HVIS man satser på løping. Men det er alltid en totalvurdering. Hva tåler du av løping osv.

Bevegelsesmønstrene er forskjellige. Det er ikke alltid like heldig. Google "eksentrisk" og "konsentrisk" som en start.

Generelt lurt å sykle med en forholdsvis høy kadens og tilsvarende lav belastning.

Ikke ett enkelt svar her. Mange faktorer kan spille inn. Men generelt ville jeg begrensa syklinga mye hvis jeg satsa primært på løping.

Jan M

Legg innav Jan M » 31 jan 2010 18:59

Bildet på dette temaet er veldig nyansert og handler langt på vei om å finne ut hva som passer for deg og din "kropp". Jeg var selv aktiv løper i mange år og trente hovedsaklig løping (ca 5 økter pr uke). Etter at jeg en periode måtte ta sykkelen fatt, skjedde det høyst overraskende at da jeg etter et halvt år startet opp konkurranseløpingen igjen, perset jeg på samtlige distanser med tider jeg tidligere ikke hadde vært i nærheten av.

Årsaken til dette var sikkert sammensatt, bl.a. spilte intensitet osv inn her, men jeg mener at for mange av oss er det vel så nyttig å kombinere ulike typer trening som å kun trene løping. Så det er ingen grunn til å anta at en økt på sykkelen er bortkastet tid. Intensiteten i treningen totalt sett må dog henge i hop :)

Selv om man til en viss grad bruker ulike muskelgrupper, består den totale ytelsen av mer enn muskelbruk. Syklingen bidrar til å trene andre deler av ytelsen enn kun det muskulære, noe som er viktig spesielt over tid.

Jan

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 31 jan 2010 22:42

Sykling er en kondisjonsidrett på linje med løping, og man trener generell kondisjon og der dannes kapilænett når man utøver begge idrettene. Om man utelukkende bedriver en av idrettene så vil muskulaturen tilpasse seg den grenen. bedriver begge, så vil muskulaturen tilpasse seg det.

Jeg spinner litt innimellom fordi det er fin avveksling, og de dagene jeg spinner så avslutter jeg med en kortere løpetur på minimum 30 minutter. De første minuttene så føles beina underlige, men etterhvert så er det tilbake til det normale. Jeg har ikke merket noe negativt av syklingen (jeg har hatt en periode på ca 2 år der jeg kun har løpt, og spinningen er gjenopptatt for ca 6 mnd siden)

Jeg innbiller meg at syklingen bør være rolig langkjøring, og at kvalitetstreningen bør være løp - men det kan godt hende jeg tar feil. Jeg kjenner f.eks triatleter som løper skoene av meg, og de trener kvalitet både på sykkel og løp.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Pluto

Legg innav Pluto » 08 feb 2010 09:56

Etter jeg begynte å trene kontinuerlig løping har jeg gått helt bort fra sykkel. Før syklet jeg til og fra kompiser, til treninger og andre ting, men nå jar jeg ikke syklet på sikkert 7-8 månder.

Innbiller meg at sykling gjør beina dårligere til løping. Dette er bare en tanke jeg har. At syklingen gjør beina tunge og en får tung musklatur av det. Jeg sier ikke at dette er riktig, men det er de tankene jeg har.

Kjenner en del som driver med både sykling og løp og gjør det bra i begge deler. Så det er nok fult mulig å kombinere det.

TriMan

Legg innav TriMan » 19 feb 2010 11:56

Hei

Utifra egne erfaringer så har jeg blitt vesentlig raskere på på løp nå etter å ha drevet med triatlon et par år selv om jeg løper færre kilometre nå en jeg gjorde før. Dog er selfølgelig den totale treningsmengden min også betydelig øket fra det det jeg klarte å legge ned ved kun å løpe. Det er dette jeg mener at du også kan utnytte ved å legge inn de 15-17 milene pr. uke på sykkelen. Da får du en vesentlig øket treningsmengde uten å øke risikoen for skader. (du er jo også ganske fersk på løp). Du kan da fokusere mere på å løpe kvalitetsøkter med høyere tempo. (anbefaller bla. progressive langintervaller), istedenfor å fylle løpeøktene med for mye mengde..., men øk kvalitetsøktene gradvis over tid.

Når det gjelder myten om at beina blir tunge ved sykling så tror jeg du "får løpt det av deg igjen", anbefaller dog at du arbeider med rundtråkket på sykkelen der du henter tråkket helt opp i hoften istedenfor bare å tråkke/dra med låret.

Ellers så syntes jeg absolutt du skulle prøve å melde deg på et triathlon stevne til sommeren, de fleste som hiver seg utpå det finner det veldig spennende, men pass på! - man blir veldig lett hekta ;-)

Gå tilbake til «Trening»