Vondt i lysken/kneet

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Gulo

Vondt i lysken/kneet

Legg innav Gulo » 05 sep 2010 07:04

Hei,
Jeg har i den siste uken fått noen ganske så moderate smerter i venstre lysk, og jeg kan også kjenne det svakt på innsiden av låret til kneet. Jeg har klart å løpe med smertene, men de er veldig plagsomme. Når jeg løper kjenner det ut som kneet blir veldig slitent og det kjenner ut som en mild strekk i lysken (uten at jeg kan huske at jeg har fått en strekk eller akkurat når skaden oppstod). Jeg fikk smertene på lørdag/søndag sist helg. Jeg fortsatte bare å trene og trente rolig fram til onsdag, da løp jeg motbakkeintervaller (10x3min), og da kjente jeg ikke noe til plagen (bare under oppvarminga). Neste dag skulle jeg ha to økter (en på 50 min og 1t og 20 min), da var smertene tilstede igjen, men veldig moderate. Dagen etter det kjente jeg ingenting de første 10 min, men så kom smertene tilbake i en litt sterkere utgave, men ikke direkte vondt (løpeturen var 50 min). I går skulle jeg løpe intervaller igjen (5x6 min i delvis motbakke), jeg kjente smertene under hele oppvarminga, men tenkte at det gjorde jeg jo også på onsdagen, så jeg løp likevel. Jeg fortsatte å kjenne det mens jeg løp intervallene, og etter intervallene var smertene verre. Og i dag kjenner jeg smertene bare når jeg går! Men det er bare såvidt.

Har dere noen formenin om hva dette kan være??

dr.fysio
Sted: asker

Re: Vondt i lysken/kneet

Legg innav dr.fysio » 06 sep 2010 15:56

det kan være prolaps- en skade i ryggen. Jeg tipper at mellom L3- L2 eller L2-L1.Jeg foreslår å gå til en spesialist som har erfaring med ryggproblematik.
Hvis det er ryggen må du ta pause med intervaller og styrketreninger. Du må ungå stor belastning for ryggen. Det er best å ta RTG og , elller ta prøver hos en fysioterapeut.
dr. fysio

Gulo

Legg innav Gulo » 06 sep 2010 16:50

Men jeg har ikke noe vondt i ryggen. Det er bare i låret og kneet. Det gjør mest vondt når jeg løper i nedoverbakke, sikker på grunn av støtene. I dag på skolen bar jeg med meg en tung sekk og da kjente jeg det i trappene når jeg skulle legge vekta på venstrefoten (den skadde foten). Og når jeg setter meg ned (etter å ha sprunget 10 meter) så kjennes det ut som om jeg har sprunget 30 km+ med venstre lår, men det vare bare i ca. ett minutt, så kjenner jeg ikke noe.

Jeg kan ta med at jeg er ganske godt trent og kan løpe en halvmaraton på +- 1.20 og at jeg er 16 år. Hadde gledet meg til Oslo halvmaraton, men det ser kanskje svart ut for det? :(

Tusen takk for svar :D

dr.fysio
Sted: asker

Legg innav dr.fysio » 07 sep 2010 09:24

Hei igjen! Ryggskader trenger ikke å gi smerte i ryggen. Det skjer ofte at vondt kommer i bena eller i foten og etc. Jeg har skrevet at det KAN være ryggen, men trenger ikke. Gå til en fysioterapeut og ta forskjelige prøver.
Du har god tid fortsatt til Oslo ;) vi sees på halvmaraton ;)
dr.fysio

Gulo

Legg innav Gulo » 07 sep 2010 14:06

Hmm :roll: Jeg har dessverre ikke mulighet til å dra til en fysioterapaut, pga. laaange ventelister. Men i dag kjenner jeg det mest i kneet. Det kjenner ut som kneet svikter og det blir skikkelig vondt etter å ha løpt 10 m. Det føles ut som om kneet tar i mot hele støtet mot bakken.

Jeg kan jo nevne at jeg aldri har hatt vondt i ryggen før, men du sier at man ikke trenger å ha vondt i ryggen for å ha prolaps.

løpegjøken

Legg innav løpegjøken » 07 sep 2010 21:06

Har prolaps. L-5 ,S-1 Det begynte som smerte i lysken. Deretter på innsiden av låret. Plutselig var det kneet som gjorde vondt. Etterpå forflytta smerten seg rundt omkring i foten. Den kjentes generelt stiv og "sur" ut. Etter en stund fikk jeg også vondt i skinka, (triggerpkt)fikk prikkende følelse under foten og ut i stortåa. Sjekk om du klarer å stå på hælen eller på tærne på foten du plages med. Klarer du ikke det, eller føler deg svakere, er det i allefall prolaps eller piriformis. Ofte er det lettere å løpe i oppoverbakke med en slik tilstand. For min del kom dette av mye asfaltløping og løping på frossen mark i fjor høst. Nå løper jeg kun i marka og tar kvalitetsøktene mine på mølle. Har sjøl ikke kjent særlig smerte i korsryggen, men MR bildene sier jeg har en skikkelig prolaps med dehydrert mellomskive.

Gulo

Legg innav Gulo » 08 sep 2010 06:32

Ja, det er nok mulig jeg har prolaps. Jeg klarer helt fint å stå på tå og hæl og kjenner det såvidt i låret når jeg gjør det. Hvis jeg har prolaps, vil dette bli bra igjen av seg selv eller trenger man behandling? Det går fint å sykle så jeg får jo holdt formen noenlunde vedlike :) Det er sant at det var lettere å løpe i oppoverbakker når skaden var litt mildere.

løpegjøken

Legg innav løpegjøken » 08 sep 2010 07:25

Nå er det jo ikke sikkert du har proplaps. En tilstand som heter prirformis kan også gi slike "plager". Piriformis oppstår gjerne når piriformismuskelen som sitter ganske dypt i setet (rumpa) blir for stram og klemmer på isjasnerven som hos enkelte går gjennom denne (eller en annen liten muskel rett ved) Da hjelper det å tøye denne muskelen. (sjekk piriformis strech på nett). En annen tilstand som kan gi lign plager heter IS syndrom (ileosacral -leddssyndrom) Dvs "irritasjon" i bekkenleddet. Litt mere uvanlig, men alle disse tilstandene kan oppstå ved løping, især på hardt underlag og ved plutselig og for mye økning i tren mengde. Ingen av dem er farlige, men ubehagelige. Prolapser går som regel over av seg sjøl over tid. Det står masse om hvordan en kan trene/behandle dette på nett. Det beste er å ta kontakt med fagfolk for en sikker diagnose. Det kan jo være at du har en lyskestrekk. Det kan du jo sjekke ved å belaste muskl og ligamentene der. Ofte vil stålesmerter ut i lysken fra andre "plager" ikke gjøre særlig mere vondt dersom en belaster området. Mere som en konstant smerte. (du finner info om lyskeskader på nett også) Unngå å trene dersom vondt/tren med mindre belastning. Noen økter i skog og mark hvor belastningen på skjelettet er mindre er både morsomt og effektivt ;)

Gulo

Legg innav Gulo » 12 sep 2010 11:19

Det ser ut som om det i låret/lysken bare var en strekk :) MEN det er fortsatt vondt i kneet når jeg løper. Det er sånn at jeg klarer å løpe, men det kjennes ut som om venstre kne, det som er skadet blir ekstremt slitent spessielt med en gang jeg stopper opp, mens det andre er helt normalt. :(

Gå tilbake til «Skader»