Hvordan finne en løpegruppe?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Endorfina
Sted: Oslo
Kontakt:

Hvordan finne en løpegruppe?

Legg innav Endorfina » 05 sep 2010 15:43

Når man møter opp på konkurranseløp så er det stadig like imponerende og overraskende å se hvor mange løpeglade det fins der ute! :)
Men hvor er alle disse menneskene til vanlig? Hva driver de med, full jobb og mange barn, eller uføretrygdede, enslige sjeler? Hvordan trener de, alene eller i organiserte klubber?

De jeg møter på Sats er ikke de samme jeg møter på en løpetur langs Oslofjorden eller i Østmarka.

Hvordan finner man en løpegruppe, når man er for utrent til å bli medlem i en klubb, men samtidig har som mål å gjennomføre f.eks. halvmaraton?

Her inne fins det vel mange gode råd for det!

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan finne en løpegruppe?

Legg innav Korak » 05 sep 2010 16:07

Man må ikke være topptrent for å være med i en løpegruppe i et idrettslag. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med den klubben som du ser oftest på resultatlistene i dine lokale løp. Der er det garantert noen du kan trene med, og som gir deg masse kunnskap, støtte og motivasjon. Det er ikke sikkert de har fler enn en fellestrening i uken, men der er helt sikkert flere som møtes for trening utenom også.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 05 sep 2010 17:14

hvis du er i oslo så har bul en løpegruppe med varierende nivå, alle har noen å trene med der, om de skal løpe sentrumsløpet på 32 minutter eller halvmaraton på 3,2timer, sjekk bul.no

Brukeravatar
tøfflus
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tøfflus » 05 sep 2010 17:35

I Frognerparken kan du trene intervaller med mange andre mosjonister. Nivået er spredt, og rundene tilpasses ditt nivå.
Vi har også felles rolig langtur i helgene og av og til øker på Bislett og Bygdøy. Du kan lese mer på www.treningscamp.com

Vi er ca 20 stk som skal løpe en av distansene på OM også, 6-7 stk på 10 og halvmaraton, 3-4 på hel. Jeg tror jeg kan garantere at du finner en på ditt nivå! :D
Bli med på intervalltrening (og langturer) i parken, helt gratis!
http://www.treningscamp.com
Parksprint andre søndag i måneden i vinter:
http://parksprint.blogspot.com

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 06 sep 2010 14:32

Jeg vil tippe at en del trener alene. Det gjør jeg og det passer meg best. Jeg er uavhengig av at andre stiller opp, kan løpe mitt eget tempo og jeg kan løpe når det passer meg (utsetter det av og til til kl. 21:00 om kvelden). Å stille opp på trening kl. 18:00 er et ork for meg.
Jeg har tidligere forsøkt å slenge meg på en løpegruppe der nivået var alt for høyt (jeg var helt fersk og klarte ikke følge de langsomste) og da endte jeg opp med å måtte finne veien selv. Jeg har også forsøkt med fellestrening fra løplabbet, men da passer ikke klokkeslettene med togtidene hjemover, siden jeg bor langt utenfor byen. Bare styr altså for min del. Har også forsøkt å løpe med en vennine, men de kan ofte ikke stille, slik at jeg trener alene og da blir de etterhvert usikker fordi jeg har trent konsekvent og fått større fremgang osv.
Men min mann har trent sammen med en gruppe fra sykkelklubben som har felles løpetrening om vinteren 1-2 ganger i uka. Damene har også løpetrening, men for meg passer tidpunktet ofte dårlig (rett fra jobben og ikke tid til å skifte). Jeg har for mange år tilbake trent med noen kollegaer. Opprettet en løpegruppe selv og jogget rundt i Frognerparken 2 ganger i uken. Det fungerte ganske bra, siden vi var nok til at det alltid var et par stykker som stilte. Når du gjør dette og nivåforskjellet er stor, bor du har en form for intervalltrening.

Siden du har i profilen at du bor i Oslo, bør det være flere muligheter for deg. Løplabbet sine treninger har oppvarming på høyt nivå (sone 4 for meg), men hvis du møter opp i parken etter å ha varmet opp selv, er det helt greit å trene sammen med dem. De har forskjellige runder på intervaller, avhengig av nivået, slik at alle er klare omtrend samtidig. Og som de andre nevner er det flere slike grupper. Du kan også løpe SRM, da har du en konkurranse som du kan bruke som en ukentlig trening.

Lykke til.

Linda

womanontherun

Legg innav womanontherun » 09 sep 2010 21:05

Hei!
Jeg har vært inne og snoket på bloggen din; endelig en som skriver om "skikkelig" trening. Flott blogg :lol:
Vel, det viser seg at vi bor ganske nær hverandre, og jeg er også interessert i en løpegruppe. Har vurdert å starte en, men det er som du sier, ikke lett å finne noen som er i ca. form, modus, har like mål osv.
Jeg sender deg en personlig melding, så kanskje vi kan få til noe :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»