Erfaringer med trykkbølge behandling

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
svgusta

Erfaringer med trykkbølge behandling

Legg innav svgusta » 21 jun 2011 07:34

Har over lengre perioder de siste årene slitt med vondt i knærne.
Spesielt de to siste årene. Dette har vært en vondt som har vært i underkant av kneskålen og innover. Det har vært slik at jeg i lange perioder ikke har kunnet løpt, eller måttet bruke støtte (håndballstøtte). Vondtet har vært ved landing på benet, som stikkende smerter.
Jeg har tenkt at det kunne være menisken. Jeg har tenkt at det har noe med alder....50 + og at jeg aldri ble "bra"
Dette inntil for 4 uker siden. Da ble jeg rådet til å prøve trykkbølge behandling.

Jeg har alltid vært veldig skeptisk til "alternative" behandlings metoder, men kom til en fysioterapeut som er Spesialist i Klinisk Ortopedisk Fysioterapi. Her ble jeg sjekket opp i nærmere en time. Behandleren fant ut at jeg hadde jumpers knee.
Jeg har nå hatt 3 behandlinger, og opplever at jeg har fått ett nytt løperliv. Dette har vært en behandling over all forventning.

Dette er jo en behandling som på en måte strider litt mot sunn fornuft, vondt skal vondt fordrive, men det har vært fulltreff for meg.

Er det andre som har erfaringer på dette ?

anne

Re: Erfaringer med trykkbølge behandling

Legg innav anne » 22 jun 2011 15:00

Jeg fikk en annen belastningsskade, plantar fascit, dvs overbelastet, betent senefeste under hælen. Ignorerte smerten og tenkte det gikk over av seg selv. Men neida! Ble verre. Måtte ta det med ro leeenge. Gikk til naprapat og fikk manuell behandling og trykkbølge. Begge deler gjorde vondt! Dette er vel ett par år siden. Nå er jeg fin, aner av og til at det kan være noe som ligger der. Men er mye mer obs på symptomer nå.

Om det var tiden som leget alle sår, eller behandlingen, vet jeg ikke sikkert. Det tok uansett 1 helt år før jeg ble bra. Klarte heldigvis å holde formen noenlunde vedlike med syklig og styrketrening. Har kjøpt meg mye bedre joggesko og oppsøker grus og skog mer enn før.

Alder gjør jo sitt i forhold til belastnig og skader. Man tåler mindre og hvis man i tillegg kom i gang sent i livet med trening, så....

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 22 jun 2011 20:04

Jeg var med og testet ut trykkbølgebehandling da det fortsatt var veldig eksperimentelt for nærmere 10 år siden. Hadde hælspore i begge beina og kunne knapt gå. Etter noen behandlinger forsvant det (ca. tre uker etter siste behandling). Fantastisk, men utrolig vondt. Likevel, jeg har anbefalt det til alle i etterkant. Vet at det ikke har fungert for alle som har prøvd, men jeg er i hvertfall en solskinnshistorie på den fronten. :)
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

svgusta

Legg innav svgusta » 23 jun 2011 08:00

Det er jo noen som snakker om no pain, no gain.....
Akkurat når det gjelder denne behandlingen, så ser det ut til å være en gyldig uttalelse.

Glad dere tok dere tid til å svare Anne og Adelheid.
fordi dette er en usedvanlig løsning på noen plager som kan være svært langvarige. og det er veldig greit å vite noe om hvilke alternativer som finnes.
Jeg har tenkt at endel av mine plager har vært knyttet til aldder, inntil jeg startet med denne behandlingen, som gav meg noen aha opplevelser.
Jeg føler at jeg har fått en ny start fordi behandlingen av knærne også fjernet endel av vondtene bak lårene, oppunder setet (hamstrings muskulatur ?) Plagene bak låret førte til at jeg ikke kunne strekke ut ordentlig i steget.....

Men uansett hva man velger, så må man selvfølgelig også tenke tid og alternativer i forhold til endring av belastning.
Adelheid...det så ikke godt ut det du beskrev i bloggen din, men tror tålmodighet i ditt tilfelle kan være smart.... kroniske smerter og plager legger mye demper på gleden med det man driver med.

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 23 jun 2011 22:04

Jeg fikk også plantaris...problemer i høyre fot.
Man kan ikke se noen "utvekst" under, men senefestene var full med betennelse.
Gikk nesten 1/2 år med skitten og alle trode de hadde funnet proble,losningen.
Så ble det 3 trykkbølgebehandlinger som stakk som nåler pluss at jeg fikk behandling med sånn "bankestråler" for å løse opp musklene i lår og legger bak.Supert!
Så fikk jeg 6 fysiobehandlinger og hun mente det var høyre side i korsryggen som var årsaken og så har jeg brukt tennisballene mine der, så når det sier knekk så går jeg av og står opp igjen. (klarer det ikke alltid) I tillegg masserer jeg under-yttersiden av ogla, der er der smerter som om jeg skulle ha isijas.
Så der gjør jeg trykkakupunktur selv og nå kan jeg gå uten smerter i helen og rundt det området. Hadde min 1. lengre bergtrening etter tilsammen ca.9 måneder.
Nå er jeg opptimistisker igjen og håper jeg kommer godt igjennom sommeren før marathon i september.
Lykke til med behandlingene.
Turbo :D

anne

Legg innav anne » 23 jun 2011 22:25

Skadeavbrekk er utrolig kjedelig! Prøver å trene variert for å unngå det. God bedring til alle som sliter med skader!! Og kjempefin blogg du har, Adelheid. Innspirerende...

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 04 jul 2011 09:52

Så hyggelig at dere leser bloggen og blir inspirert - tross at det har vært mye surving over vondter ol. det siste året. :shock:

Skulle ønske trykkbølgebehandling kunne fikset nåværende problem også, men så heldig er jeg ikke. Men jeg gir ikke opp før alt er utprøvd.

Noen skader må man uansett regne med når man presser kroppen så mye som noen av oss gjøre, ikke sant? Men man får tale noen belastningsskader når gevinsten er et sterkt hjerte, god lungekapasitet og jernhelse. Det er en del leger som glemmer det aspektet opplever jeg.

Ha en riktig god treningssommer! :D
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

hendrik
Kontakt:

Legg innav hendrik » 09 jul 2011 16:52

Hei,
trykkbølgebehandling kan være en veldig bra tiltak og burde ikke beskrives som "alternativ" behandling bare fordi det offentlige ikke tilbyr det. Om behandlingen vil være til hjelp er i stor grad avhengig av den riktige diagnosen. Du som pasient må være oppmerksom at din behandler gjennomfører en grundig undersøkelse, slik at han kan si deg hva som er problemet og hvordan trykkbølgebehandlingen kan hjelpe i dette spesifiske tilfelle.
Skriver dette innlegg fordi jeg møter mange pasienter som ikke har hadd noe hjelp av den behandlingsform, ikke fordi behandlingsformen ikke har noe for seg men diagnosen var unøyaktig. Derfor vær kritisk! Svgusta,du har møtt en terapeut med videreutdanning innenfor klinisk ortopedisk medisin og da var du heldig med.

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 27 jul 2011 22:26

Etter min behandling ble helen å trø på smertefri, men nå har fotryggen og langs yttersiden under og oppå siden,
tærne og senene som ender rett før helen begynner gitt meg mye problemer, f
or jeg blir stiv i foten når jeg har sittet eller sovet. Myknr opp med bevegelse og blir ikke verre etter en løpetur,
men motivsjonen er jo så ganske i bånn da.
Turbo

Anne79

Legg innav Anne79 » 06 mai 2013 09:08

Hei!
Jeg har også god erfaring med trykkbølgebehandling.
Jeg måtte legge opp idrett i `99 pga kneskade, fysioterapeut fant ikke riktig ut da hva som var galt. Jeg trente ikke på mange år, da alt jeg gjorde (inkludert sykkel gjorde vondt)
For et par år siden oppsøkte jeg på nytt fysioterapeut for å se om de nå hadde utviklet seg og kunne hjelpe meg.
De fant da ut at jeg hadde jumpers knee, selfølgelig kronisk siden jeg hadde hatt det i over 10 år. Fikk trykkbølgebehandling. Ble så godt som god, jeg har etter det løpt 5 halvmaraton uten problem med knærne. Ikke skadefri da, siden jeg tydeligvis er skikkelig dårlig på å trene meg opp gradvis. Når jeg var aktiv i idrett hadde jeg jo trent fra jeg var barn og har aldri før tenkt på gradvis opptrening. Så dette er nytt for meg og håper på å finne ut av det :)

Det var en liten avsporing, men trykkbølge fungerer absolutt!!!

Gå tilbake til «Skader»