Er du i rute?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
acah

Re: Er du i rute?

Legg innav acah » 02 mar 2010 15:56

Jeg tror at jeg er i rute så smått.

Hadde november og også desember egentlig hvor det ble trening etter lystprinsippet og hadde en del avbrekk pga hevelser i ledd ( :evil: )

Men etter nyttår har jeg begynt å systematisere meg litt igjen og nå har jeg vel startet forberedelsene til maraton i våres (med tanke på langturene)

Syk har jeg ikke vært i vinter - ungene vokser og alt er vel :)

Håper at jeg klarer å nå målene mine - det gjenstår å se. Gleder meg til bare veier så jeg får testet formen litt skikkelig - det blir mye sluring på snøen nå. Men jeg er nok ikke alene om dette......

Jeg er fornøyd med at jeg har klart å bli glad i å trene på ski i vinter - det var ett mål for vinteren :)

Annette

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 03 mar 2010 05:15

Det langsiktige målet..
...mitt med å få redusert smertene fra revmatismen er langt over forventningen med nærmest smerte- og skadefri trening siden april og over 5 økter i uka i gjennomsnitt. Jeg ble operert for platfot i 1975 og fikk en kunstig akillessene. Helt siden den gang har det vært litt vondt eller jævlig vondt og det har vært nesten umulig å planlegge noen som helst aktiviteter. Har vært hos over 20 spesialister siden da, men ingen ville røre den kanskje i frykt for å gjøre vondt verre. Over tid har jeg utviklet artrose med nedslitt brusk i ankelen. Tidlig ifjor ba jeg om en amputasjon for å bli fri fra smertene, men fikk krykker og piller. En måned senere oppsøkte jeg en fersk og naiv fysioterapeut og unnlot med overlegg å gi han journalen min. Han brakk opp stivheten over 5-6 uker og siden har jeg trent jevnt og trutt med balanse og styrke i denne foten med et mantra om at det aldri skal gjøre vondt. Fjorårets ukentlige Sognsvann Rundt Medsols og et par knallgode tips fra forumets Turbo om kosttilskudd gav meg et godt grunnlag for denne vinteren. Denne tiden på året er ofte vond med leddsmerter og stivhet, men i vinter har det vært helt konge. Smertene er redusert med ca 65 prosent og det blir bare bedre ser det ut til.

Fjorårets skader var:
- Et fall fra et tre jeg hadde klatret opp i
- Et hallingkast på taklampa
- Forsøkte å løpe gjennom en dør som var stengt

Årets mål er å ikke gjøre som beskrevet ovenfor. Årets skader er hittil brist i kragebeinet etter at jeg gikk rett på dørbladet til badet en trøtt morgen. Det har snart grodd.

De kortsiktige målene...
...er ikke i rute. Håpet å få råd til bortoverski og gå masse i marka, men kronene gikk til tannlegen. Jeg kom meg rundt Sognsvann i fjor på litt under 20 minutter og satte 16,5 minutter som mål i år. I begynnelsen av året var jeg røykfri og løp lett rundt på 18,5. Nå er røykingen ute og sykler og 20 minutter er slitsomt. Februar har vært latskapens måned. Balanse- og styrketreningen er i rute med mye spenst, tåhev, teknikkløping og forfotløping, og tusenmeterne går rimelig fort i forhold til hva jeg har klart tidligere.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 04 mar 2010 12:52

Fjorårets skader var: (...)
- Forsøkte å løpe gjennom en dør som var stengt

Årets mål er å ikke gjøre som beskrevet ovenfor.

:)

Jeg er ikke i rute, men det har jeg heller ikke vært sia 2005 eller noe rundt der.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 04 mar 2010 15:05

Jeg er i rute, har trent jevnt og bra siden desember.
Er spent på hvordan det vil gå med gjennomføringen av påska - tenker det blir mange lange skiturer da, vanskelig å få lagt inn skikkelige kvalitetsøkter med løping sidn jeg er på fjellet med familien, men taper forhåpentligvis ikke noe på en sånn "pause".
Er videre spent på hvordan det vil slå ut når jeg reduserer mengden og øker kvaliteten i april/mai.
Så langt i år ser det i alle fall lovende ut - ich bin en route!
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 04 mar 2010 22:24

Korak skrev:Jeg er ikke i rute.
Har hatt usedvanlig mye sykdom denne vinteren. Forkjølelse, lungebetennelse og nå trøbbel med nyrene. Klarer å opprettholde volumet i treningen ved å sykle ganske mye, men det er verre med intensiteten. Så snart jeg tar litt for mye i, så pisser jeg blod og har vonde nyrer i dagesvis.

Håper jeg ikke mister for mye fart fremover..

Jeg håper at jeg kan stille til start på neste halvmaraton i BG, men det fordrer at nyrene holder og at snøen har takket for seg.

Heia Korak 8-) foreslår en litt roligere restart ;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 04 mar 2010 22:30

Bjørn Fra Land skrev:
Korak skrev:Jeg er ikke i rute.
Har hatt usedvanlig mye sykdom denne vinteren. Forkjølelse, lungebetennelse og nå trøbbel med nyrene. Klarer å opprettholde volumet i treningen ved å sykle ganske mye, men det er verre med intensiteten. Så snart jeg tar litt for mye i, så pisser jeg blod og har vonde nyrer i dagesvis.

Håper jeg ikke mister for mye fart fremover..

Jeg håper at jeg kan stille til start på neste halvmaraton i BG, men det fordrer at nyrene holder og at snøen har takket for seg.

Heia Korak 8-) foreslår en litt roligere restart ;)

By the way, selv er jeg så totalt ute av kurs og uten fokus på løping som mulig. Presset på og trente i høst og fikk mer og mer vondt i rygg, kne og legg men ga blaffen. Lenge. Da det gjorde så vondt at jeg ikke fikk sove gikk til legen til slutt og fikk påvist prolaps. Er nå i opptrening med fysioterapeut, men for tiden går jeg. Jeg løper ikke... Sakte men sikkert... jeg er jo glad i å trene...
Så kanskje jeg kommer tilbake til saken litt senere på året. ;)

Bjørn
Fortsett å løpe...

Camilla
Sted: Lørenskog

Legg innav Camilla » 06 mar 2010 12:03

Jeg er ikke i rute. :roll: Småbarnsmor og masse jobbing er vel unnskyldningen. Men jeg har ikke utnyttet anledningen til å trene en time i uken i arbeidstiden. Kanskje til uken. ;) Trimrommet der er iallefall ganske bra, iallefall det jeg har hørt. På med løpeskjørt og på mølla på mandag! Kanskje..

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 06 mar 2010 14:57

Hei Camilla, tenk på hvor fornøyd du er med deg selv etterpå. Go on!
Turbo :D

Ron

Legg innav Ron » 06 mar 2010 19:43

Er ikke i rute og tviler på at jeg når målet mitt i år(sub 1:30 på halvmaraton).

Hele året har gått med til husbygging og det tar all fritid men, håper jeg klarer å holde samme fart som i fjor (1:35 på halvmaraton).

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 07 mar 2010 21:33

Er ikke i rute, og har mer eller mindre gitt opp årets sesong.
Har vært skadet siden juli i fjor og ikke fått trent kvalitetsøkter siden da. Fikk en muskelbrist og har slitt med den siden. Kan ikke løpe fort i mer enn 7-8min før smertene kommer igjen i høyre leggmuskel, og det blir dermed bare jogging og skigåing på meg.

Men har gått ned 5kg, og er jevnt på 69kg nå. Det er positivt, og jeg håper det skal hjelpe på om leggen blir bedre og jeg får deltatt i ett løp eller to i løpet av sommeren.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»