Ny på forumet og ny på løping.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
lasse5214
Innlegg: 6
Registrert: 29 jul 2018 12:11

Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav lasse5214 » 29 jul 2018 13:05

Hei
Mitt første møte med kondisjonsforum.
Litt om meg selv. Jeg bor på Hadeland midt i skogen ca 610 moh.
Mange fine turstier og grusveier. Mange skiløyper og muligheter for trugeturer på vinteren.
Har trent ekstremt lite med det som har med kondisjon å gjøre.
Jeg har vært ei gymmrotte lenge og fokusert 90% på styrke og 10% på kardiotrening.
Sommeren i fjor tenkte jeg at nok er nok. Var vel i feiteste laget.
100 kg og 173 cm følte jeg at ikke var bra. Sett bort fra styrken i benkpress osv.
Så med litt skjerping i maten, litt mindre øldrikking og vekk med sukker så gikk jeg ned til 90 kg.
Føltes veldig mye bedre.
Så fikk jeg den geniale ideen at jeg skulle melde meg på Viggaløpet i 2019(9km) Utfordret en kamerat
på dette men pga ryggskade hadde ikke han mulighet til det.
Men hans kone gjorde det. Dette var i Mai nå i år. Så da hadde jeg 1 år på meg.
Startet med å gå noen km på Mandag fri Tirsdag gå på Onsdag osv.
Etter noen uker skulle jeg prøve meg på lett jogging 1 min og så gå 2 min. I min jogg var den reineste tortur.
Nå døvvar jeg var vel det jeg tenkte.
Men jeg har fortsatt og økte løpinga med 2 min gå 1 min osv. Fikk selvsagt vondt i knær, legger og rygg.
Så jeg tenkte at 90 kg og løpetrening funker dårlig for meg.
Kjøpte meg derfor en sykkel som ble brukt hver dag. Da raste fettet raskt av og jeg tok opp løpingen igjen ved ca 82 kg kropp.
Det føltes mye bedre.
Klarte 3,2 km på ca 21 min hehe, uten pause og med 52 høydemeter forskjell. De fleste klarer å gå det like fort. Men jeg måtte jo starte et sted.
Sette var den 22 Juni. Nå i dag den 29 Juli veier jeg 79 kg og løp 3000 meter på 15,19 min.
Tror jeg skal klare å komme ned på 13-14 min nå i sommer.
Men Viggaløpet er 9 km så jeg trenger litt tips til å komme meg videre. Har løpt/jogget noen 4-6km turer.
Kom gjerne med forslag.
Jeg fyller 57 år i November.
Hilsen
Lasse

Veteran
Innlegg: 263
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav Veteran » 30 jul 2018 06:33

Hei du ! Grattis! nesten utrolig bra gjort med det utgangspunktet! Jeg har ingen hatt aa ta av meg ! hahaha.

Veldig smart av deg aa bruke sykkeln, mindre belastning for all ledd, og et utmerket redskap til "fettfjerning".
Jeg kom nettopp inn etter en droeye 3 timerstur i varmen, sykler 4-6 x i uka hele aaret da det er snoefritt her jeg bor, kun
til vedlikehold av helsa/formen. Tidligere maratonveteran med tils. flere hundre lange loep over 13 aar blir det vel.
Ny hofte pga trafikkskade gjoer at jeg sykler helt uhemmet i bra tempo uten problemer, loeper lite naa fordi det ikke er
noe loepemiljoe her, og jeg liker aa tilbakelegge flere mil i et vakkert og variert landskap.

Du har jo et sterkt psykle ogsaa naar du har klart dette paa saa kort tid, tror ikke det finnes grenser for hvor fort du
kan loepe , veldig imponerende. Naa slaar du meg snart paa 3000 m. med den tide men,fortsetter du isamme fart saa blir det
sikkert ned paa 13-tallet og trolig under. (Jeg har heldigvis 22 aar aa gaa paa, blirsnart 79, men likevel)...

9 km. no problem. Forleng 3000 m. med f.eks2-3 km.hver gang. Proev med 5.30/km. saa lenge det holder, og gjenta det noen
x, om mulig 2 - 3 x i uka hvis du har tid og lyst. Det virker som du er saa maalbevist naa at dette blir en enkel sak, faar vel
problemer med aa holde igjen paa farta tenker je, haha...

Jeg startet paa 85 kg. da jeg var 37 aar og gikk ned til 74,har forresten samme vekt idag. Smaapotet jfr. med det du har
prestert av vektnedgang og framgang paa saa kort tid.
Dette blir jo "barneloep" for deg med den framgangen og innsatsviljen, saa lykke til videre,du beviser jo at "eldst er best".

lasse5214
Innlegg: 6
Registrert: 29 jul 2018 12:11

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav lasse5214 » 31 jul 2018 08:35

Takk for hyggelige ord og svar Veteran.
3 timers sykkeltur i varmere strøk og snart 79 år.
Håper jeg er i stand til det også. Særlig med ny hofte.
Slike ting blir jeg imponert av.
Sykkel er gull til fettfjerning. Men det er veldig mye mer slit å
løpe en det er å sykle. Så det blir nok mest løping på meg.
Satser på mye snø i vinter slik at trugene kan brukes. Jeg går
ikke på ski men truger derimot.
Ang sterk psyke så kjenner jeg at en treningspartner hadde gjort susen.
Det å trene alene hver gang er ikke noe fordel.
Skal se om jeg klarer å få tak i noen på samme eller litt bedre nivå en meg selv.
Men barneløp blir det ikke hehe..
Det koster for meg også. Selv om framgangen er ganske så bra.
Skal prøve det du sier med å øke litt hver gang.
Tror at jeg skal legge til litt bakkeløping en dag i uka.
Ha en fin dag.
Lasse

Veteran
Innlegg: 263
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav Veteran » 03 aug 2018 09:26

lasse5214 skrev:Takk for hyggelige ord og svar Veteran.
3 timers sykkeltur i varmere strøk og snart 79 år.
Håper jeg er i stand til det også. Særlig med ny hofte.
Slike ting blir jeg imponert av.
Sykkel er gull til fettfjerning. Men det er veldig mye mer slit å
løpe en det er å sykle. Så det blir nok mest løping på meg.
Satser på mye snø i vinter slik at trugene kan brukes. Jeg går
ikke på ski men truger derimot.
Ang sterk psyke så kjenner jeg at en treningspartner hadde gjort susen.
Det å trene alene hver gang er ikke noe fordel.
Skal se om jeg klarer å få tak i noen på samme eller litt bedre nivå en meg selv.
Men barneløp blir det ikke hehe..
Det koster for meg også. Selv om framgangen er ganske så bra.
Skal prøve det du sier med å øke litt hver gang.
Tror at jeg skal legge til litt bakkeløping en dag i uka.
Ha en fin dag.
Lasse

Hei igjen du! Aa sykle langt, ifjor kjoerte jeg ofte 5-6tim. i strekk, er ikke noe imponerende, en merker faktisk aldri forskjell.
Det er en kar vestpaa som loeper maraton uten problemer etter hofteoperasjon,jeg villegjort det samme hvisjeg bodde i Norge, men tyr
til sykling fordi det ikke finnes loepemiljoe her.
En kamerat har trampet clutsh paa en skolebuss i mange aar etter hofteop. og merker ikke noe,han kjoerer en mildt sagt bakkete og svingete
smal vei som krever endel vinterstid.

Vintertrening: truger er ypperlig til styke- og kondistrening,men gir ikke noefor loeping. Min og mange andres erfaring er at loeping i kulda
er helt ypperlig. Aldri dehydrering etc. og det gir mye x-tra psykisk styrke aa loepe i -22 og mer. Jeg fikk ofte hoere at jeg fikk psykisk overtak
paa"pysene" som de kalte seg selv, moerkt og kaldt var bare herlig.

Aldri piggsko,aldri et glipp, en strekk e.a.skade for min del, og jeg loep ofte paa skogsbilveier uten lys.
Gjorde ofte mine beste prestasjoner tidlig paa aaret takket vaere god vinter-grunntrening.

Ellers har jeg gode minner fra Hadeland, Harestua-karusellen og ikke minst H-vannet rundt, et av mine beste loep.
Du maa faa med deg endel km. paa snoefoere til vintern, mer behagelig enn asfalt og bare den fine lufta i skogen, moete med elg og andre fine
naturopplevelser gjoer vintertrening til fine minner. Og som sagt veldig effektiv grunntrening.
Faar du med en kompis som gjerne er litt bedre saa er det helt supert, da presterer du mye mer enn du klarer alene, det er noe jeg har
meget god erfaring med. Lykke til.

Og ikke glem at den suverent beste treninger er konkurranser,alle typer,selv loep jeg minst like mange km. i konk. som ellers paa trening,
og alle vi som gjorde det syntes at det var helt suverent. Det sosiale miljoet som gjorde oss til "venner for livet" er undervurdert, det betyr
i lengden mye mer enn resultater og prestasjoner,spesielt naar vi paa gamla dar kan mimre og se paa bilder osv. Da lever vi.

Johnny Puma
Innlegg: 235
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav Johnny Puma » 06 aug 2018 09:00

Kjempegreier!

Bra observasjon at sykling kan gjøre underverker ift. vekt. Som du har erfart kan det være svært tungt å komme ordentlig igang med løping, mens på sykkel er man relativt raskt oppe på økter som kan vare i timesvis. Og forbrenningen på sykkel er faktisk ikke mye lavere enn ved jogging. Når du nå er kommet ned på 79kg begynner løpingen å bli betydelig lettere.

Med 3000 på 5min/km burde det i utgangspunktet være uproblematisk å løpe 9km. Jeg ville kjørt et testløp (flat løype, gjerne løpebane) der du først varmer opp med svært rolig jogg i 15-20 min. Deretter starter du testløpet med et mål om å holde konstant fart på 6min/km. Ikke la deg friste til å løpe fortere! Se hvor lenge du klarer å løpe, skjema vil da være 9km på 54min.

Johnny Puma
Innlegg: 235
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav Johnny Puma » 07 aug 2018 10:26

Johnny Puma skrev:Kjempegreier!

Bra observasjon at sykling kan gjøre underverker ift. vekt. Som du har erfart kan det være svært tungt å komme ordentlig igang med løping, mens på sykkel er man relativt raskt oppe på økter som kan vare i timesvis. Og forbrenningen på sykkel er faktisk ikke mye lavere enn ved jogging. Når du nå er kommet ned på 79kg begynner løpingen å bli betydelig lettere.

Med 3000 på 5min/km burde det i utgangspunktet være uproblematisk å løpe 9km. Jeg ville kjørt et testløp (flat løype, gjerne løpebane) der du først varmer opp med svært rolig jogg i 15-20 min. Deretter starter du testløpet med et mål om å holde konstant fart på 6min/km. Rundetid 2,24, ikke la deg friste til å løpe fortere! Se hvor lenge du klarer å løpe, skjema vil da være 9km på 54min.

lasse5214
Innlegg: 6
Registrert: 29 jul 2018 12:11

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav lasse5214 » 09 aug 2018 07:41

Jonny Puma
Takk for svar :) Nå er vekta tippet under 80 kg. Skal passe meg litt så dette ikke går for fort.
Har nå en sykkeldag, en løpedag og en styrkedag. Så starter jeg på nytt. Føler jeg for det
så legger jeg inn en ekstra hviledag.
Prøvde en 9 km for første gang den 3/8. Det ble en tung tur med litt gåing i en bratt bakke,
Og hvilepause etter 6 km (jeg er nok litt pyse til å presse meg selv ennå)
Løypa er grusvei og en del kupert terreng. Grunnen til at jeg gikk den bratte bakken var
for å forsikre meg om at jeg kunne løpe resten.
Tiden totalt ble 57,27 min.
Følte meg ekstremt sliten etter den turen. Men det må jeg tåle.
Skal prøve en ny 9 km i dag. Denne gangen litt flatere terreng og med ditt råd om 6 min/km.
6/8 var siste løpedag og da ble det 3000 flatt på bane. Første gang på 14,59 min.
Begynner å få trua på at med jevn trening så kan dette bli bra.
Hilsen
Lasse

lasse5214
Innlegg: 6
Registrert: 29 jul 2018 12:11

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav lasse5214 » 12 aug 2018 15:52

Oppdatering fra 9/8-18
Ble en 3000 meter i dag. Så gikk jeg en runde 400m og så en ny 3000 meter.
Hadde tenkt en 3000 meter til men psyken er litt svak kjenner jeg.
Uansett så var første 3000 på 17,15 min og den andre på 16,33 min.
I går ble det 33 km på sykkel og i dag løp jeg 7 km på skogsbilvei, grus på 39,18 min.
Målet mitt om 7 mnd får bli å klare 9 km på 35-38 min.
Da er jeg 57 og har trent 1 år. klarer jeg det så er jeg imponert over meg sjøl.
Litt usikker på hvordan formen utvikler seg om vinteren og om jeg skulle kjøpe meg
tredemølle?
Lasse.

Veteran
Innlegg: 263
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav Veteran » 13 aug 2018 01:35

Hei Lasse ! dette gaar helt fint, bruk litt tid, men for all del, IKKE kjoep moelle !
Altfor mange tror at moella er et vidundermiddel - i Norge er det kun eliteloepere som kan ha nytte av den
for aa holde formen vedlike. Mange moeller blir staaende ubrukte fordi spesielt mosjonsloepere har misforstaatt
hvordanmoellafunker. Den gir et falskt bilde av din hurtighet og er i lengden mer skadelig for teknikken enn til nytte.

Bruk de pengene til et par gode vintersko og tren paa en naturlig maate, "moellesteget" er unaturlig og kun til hurtighetstrening for eliten,
kondisjonstrening krever motstand som moella ikke gir. Lett aa loepe paa 4 min./km.naar baande tgaar av seg selv og du bare
har aa loefte beina litt. For aa komme fram paa bakken maa du bruke krefter i frasparket,det er noe helt annet.

Du har allerede hatt stoerre framgang enn de fleste, og den vil fortsette med fornuftig trening.
Varier mest mulig, kjoer paa impuls uten for fast opplegg, og proev igjen om du finner en treningspartner til de lengste turene,
men overdriv heller ikke antall km. foer du har litt mer grunnlag.
Da vil dette bli helt supert! Lykke til !

Johnny Puma
Innlegg: 235
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav Johnny Puma » 13 aug 2018 10:23

lasse5214 skrev:Litt usikker på hvordan formen utvikler seg om vinteren og om jeg skulle kjøpe meg
tredemølle?
Lasse.


Dette ser bra ut! Hvis bruk av tredemølle passer inn i ditt opplegg, så kjøp deg tredemølle! Det Veteran skriver om tredemøller må du ta med en klype salt.

Ja, "båndet går av seg selv", men det er IKKE nok å løfte beina, du må sparke fra på samme måte som når du løper ute. Kondisjonstrening krever at du bruker muskulatur over lengre tid, noe som igjen medfører en forhøyet puls. PUNKTUM. Fart på mølle og ute er selvsagt ikke nøyaktig overførbare; Vær, vind, luftmotstand, underlag, kalibrering av mølle etc. vil gi nyanser. Men dette er ikke viktig i det hele tatt. Det som teller er at du får lagt ned kilometer med løping. Bruk puls som målestokk, og bry deg mindre om hva speedometeret på mølla sier.

Hvis du bor i Norge og ikke i Sørøst-Asia må du kjempe mot holke og slaps i 5-6 måneder. Et par "gode vintersko" er sjeldent tilstrekkelig motivasjon. Mange løper også de fleste kilometrene sine på stier og veier som ikke er brøytet på vinters tid. Man kan selvsagt kjøpe et par vintersko og gjøre noen langkjøringer, men f.eks. hurtige intervaller kan jo være direkte livsfarlig vinterstid.

For mer informasjon..:
http://www.ingridkristiansen.com/2016/12/10/tredemolletrening-hele-aret-eller-et-fint-bidrag-til-glatte-veier-og-vinter-morke/


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester